Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem

Přesně před 40 lety se začala psát bohatá historie legendárního modelu Celica.

Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem

Název Celica pochází z latinského výrazu coelica tedy „nebeský“ či „božský“ a za svůj dlouhý a bohatý život, tvořený sedmi generacemi, prošla Celica mnoha zásadními proměnami. Výsostní postavení zaujal tento legendární model Toyoty ve světovém motorsportu.

Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem

Srdce svých fanoušků si Celica začala získávat již svoji 1. generací, která se vyráběla v letech 1970-77 pod sériovým označením A20/35. Svoji premiéru měla na Tokio Motor Show 1970 jako odkaz na svého předchůdce – sportovní model 2000GT. Vyráběla se jako liftback a dvoudveřové kupé a v roce 1975 prošla celosvětově faceliftem. Právě tato první generace modelu Celica TA 22 s motorem 1600 ccm se významně zapsala do Mistrovství světa v rallye, kdy s ní v roce 1972 při britské RAC Rally dojel Ove Andersson na celkovém 9. místě.

Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem

2. generace modelu Celica se vyráběla do roku 1981 a zajímavostí byla u Toyoty vůbec první aplikace elektronického vstřikování u řadových šestiválcových motorů o objemu 2,0l. Celkem se tato generace vyráběla v neuvěřitelných 70 modelových verzích! Jednou z nich byla také nově označená Celica Supra, později se přidala také Celica Camry.

Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem

V letech 1981-85 charakterizuje sportovní Celicu již 3. generace nabídka třech karoserií – liftback, kupé a pro americký trh také verze convertible. V Americe se v tu dobu stává elektronické vstřikování u všech motorů pro Celicu standardem. Zároveň se poprvé objevuje přeplňovaná verze motoru 1,8l, která byla základem vývoje vozu Celica Twincam Turbo do skupiny B ve světových rallye. Prototyp byl představen továrním týmem TTE (Toyota Team Europe). V Evropě se Celica etablovala s motory 1,6l a dvěma verzemi 2,0l.

V roce 1989 končí výroba 4. generace modelu Celica, která přinesla asi vůbec nejvýraznější změnu v oblasti pohonu kol. Dosavadní „zadokolka“ byla nahrazena pohonem předních kol ve spojení s novým dvoulitrovým motorem. Na japonské scéně se však v konci roku 1986 objevuje tzv. Ultimate Celica – model GT Four – s pohonem všech kol a elektronickým mezinápravovým diferenciálem. Pohonnou jednotkou byl přeplňovaný dvoulitr s výkonem 190 koní. Téměř okamžitě se z tohoto vozu stala vlajková loď modelu Celica a zároveň základní platforma pro úspěch ve světových rallye.

Pouze tři roky (1990-93) byla vyráběna 5. generace legendární Celicy. Jejím symbolem byly oblé tvary karoserie a opět výklopné přední světlomety, pro které získala tato verze přezdívku „mrkačka“. Již ve větší míře lze tyto vozy spatřit na dnešních českých silnicích díky individuálním dovozům do ČR. Zde jsou nejvíce oblíbené verze se zážehovými motory 1,6 a 2,0l, ale spatřit můžeme i GT-Four, jednu z 5000 vyrobených verzí, pojmenované po špičkovém soutěžním jezdci Carlosu Sainzovi. V některých evropských zemích byla oblíbena také další verze Celicy – kabriolet.

Na výrazné úspěchy v rallye navázala také 6. generace, jejíž výroba trvala až do roku 1999 a platforma nesla označení T200. Čtyřkolka GT-Four, pod označením ST205 dostala v této generaci vůbec nejsilnější motor 3S-GTE – zážehový dvoulitr s výkonem až 251 koní! Těchto speciálů bylo v rámci homologace FIA vyrobeno 2500 kusů a to umožnilo vstoupit značce Toyota do skupiny A světového šampionátu v rallye. Tento soutěžní speciál úspěšně startoval také v českých soutěžích díky špičkovým domácím jezdcům – Milanu Dolákovi, bratrům Vojtěchovým, Karlu Trojanovi a dalším. V produkční verzi zůstaly od roku 1998 pouze modely GT s motorem 1,8l, ale po roční přestávce se opět vrátilo do nabídky oblíbené kupé.

Poslední 7. generace modelu Celica byla představena s cílem zaměřit se na mladou generaci zejména ve Spojených státech. V Evropě se nabízela se dvěma motory – 1,8 VVT-i (140k) a dceřinou společností Yamaha vyladěným čtyřválcovým motorem o objemu rovněž 1,8l s proměnných časováním a zdvihem ventilů (VVTL-i), který disponoval výkonem 190 koní. Tato verze nesla označení T Sport. V závěru výroby byla Celica nabízena pouze na japonském trhu.

Poslední Toyota Celica sjela z výrobní linky 21. dubna 2006 a uzavřela se tak její nezapomenutelná historie v automobilovém světě a také v motorsportu.

Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem
Japonská značka Toyota slaví letos malé, ale z historického pohledu jedinečné jubilem

Toyota však na své sportovní modely nezapomněla a důkazem toho je loňská světová premiéra konceptu Toyota FT-86 na tokijském autosalonu, který by měl na sportovní odkaz modelu Celica navázat. O jeho konečném názvu se však zatím pouze spekuluje…

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...