Jak správně používat klimatizaci v autě

I používání klimatizace v autě má své zásady, které je dobré znát. Například kdy a jak ji zapínat, nebo jak ji pravidelně čistit. Jak s ní tedy zacházet, aby pomáhala, ale neškodila?

Klimatizace vysušuje vzduch, když se potřebujete v zimě či za deště zbavit zamlžených oken, ale moc to neprospívá dýchacímu ústrojí a kůži, která pak může začít pálit a rychleji stárne. Pokud proto v létě často kašlete, trpíte nachlazením, nebo se vám v autě chce často spát, je dost možné, že je to právě puštěnou klimatizací.

Z těchto důvodů není dobré mít ji zapnutou nonstop celoročně. Na druhou stranu, aby dobře a dlouho fungovala, je potřeba ji pravidelně, alespoň na chvíli zapnout. V chladicím médiu, jež do klimatizace pravidelně doplňujete, je totiž rozpuštěno mazivo, které zajišťuje plynulý chod kompresoru klimatizace.

Občas je třeba klimatizaci zapnout i v zimě

Pokud byste tedy klimatizaci zapnuli po delší době, bude kompresor běžet na sucho, což může způsobit jeho zničení. Ideální je tedy klimatizaci bez ohledu na roční období zapnout alespoň jednou za dva týdny, třeba jen na deset minut.

Modernější vozy však mívají možnost automatického nastavení klimatizace, kdy si nastavíte požadovanou teplotu a systém se pak vypíná a zapíná sám podle toho, jak vyhodnotí okolní prostředí. Zároveň dobře pozná, kdy už dlouho nebyl zapnutý, respektive zajistí zmíněné promazání dříve, než by došlo k vysušení.

V jižních zemích místní často jezdí se staženými okny, přestože v autě klimatizaci mají. Když jedete jen na pár kilometrů, nebo často zastavujete, otevřená okna vyvětrají interiér mnohem účinněji. Pokud ale jedete delší trasu ve vyšší rychlosti, je klimatizace jasnou volbou. Nezapomeňte ji pak alespoň deset minut před tím, než zastavíte a vylezete ven ho horka, vypnout, ať je přechod mezi jednotlivými teplotami pomalejší. 

Teplota by měla být jen o pět stupňů nižší než ta venkovní

V letních vedrech se to může zdát nemilosrdné, ale pokud si nechcete přivodit zánět dýchacích cest nebo bolesti hlavy či zad, měla by klimatizace vždy být zapnutá na teplotu, která je jen o pět stupňů nižší než ta venkovní. Pokud vám to přece jen nedá, snižujte postupně, a před zastavením naopak zase navyšujte.

A ať už cestujete jakkoli a s jakoukoli teplotou, nezapomeňte do vozu občas pustit pořádnou dávku čerstvého vzduchu – jednak kvůli vlhkosti, ale třeba i proto, že suchý vzduch klimatizace docela rád uspává.

Když auto dlouho stojí na rozpáleném slunci a vy k němu zcela vyprahlí přijdete, je tím nejhorším, co můžete udělat, prostě nasednout, otočit klimatizaci na maximum, teplotu na minimum a vyrazit. Jednak je to velký a neefektivní nápor pro auto, a jednak pro vaše tělo.

Mnohem šetrnější je auto nejprve vyvětrat a pustit dovnitř čerstvý vzduch, poté nastartovat, zapnout klimatizaci na maximum, ovšem zase vylézt a počkat chvíli venku, aby se auto ochladilo bez vás. S aplikací MyToyota u auta pak nemusíte čekat, protože si díky ní můžete klimatizaci pustit na dálku přes mobil.

Pravidelné čištění je dobré pro zdraví

Klimatizace si zaslouží vaši pozornost – občas potřebuje doplnit chladicí médium, o což si ale sama řekne. Důležitější proto je myslet na její pravidelné čištění, aby se v ní neusazovaly nečistoty a nevznikaly plísně, které byste pak dýchali.

Kompletní servis klimatizace u Toyoty zahrnuje kompletní vyčištění a dezinfekci celého systému. Používá se při tom originální čistič klimatizací Toyota, který kompletně odstraňuje všechny bakterie a nečistoty. Výsledkem je ventilační systém zbavený škodlivých organismů a příjemná vůně.

Při té příležitosti můžete ještě vyměnit kabinový filtr, což v interiéru zajistí dokonale čistý vzduch. Pylové a prachové filtry zachycují nečistoty ze vzduchu, včetně prachu, sazí, olova, sulfátů a částic výfukových zplodin. Pokud výměna filtru není pravidelná, snižuje se nejen jeho účinnost, ale také průtok vzduchu do interiéru, což zapříčiňuje zamlžování vnitřních stran skel vozidla.

Ideální je filtr s aktivním uhlím, který absorbuje i část výfukových plynů, které způsobují podráždění nosní sliznice, a redukuje škodlivé látky a pachy uvnitř vozidla. Tuto péči svému autu dopřejte dvakrát ročně – na začátku léta, abyste systém zbavili všech jarních pylů, a pak před začátkem zimy, kdy bude plný prachu z dlouhých prázdninových cest.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...