I u nás před 38 roky prodávaná Toyota Corona v testu redakce

Toyota byla jednou z mála značek prodávaných v sedmdesátých letech na našem trhu. Její úspěšný model Corona získal oblibu motoristů pro svou spolehlivost, jízdní vlastnosti, moderní design a bohatou výbavu obsaženou v základní ceně 79 000 Kčs.

Na možnost posadit se za volant Toyoty Corony z roku 1969, kterou jsem i v sedmdesátých letech měl možnost řídit, jsem se přirozeně těšil, i když jsem se tak trochu bál, aby můj tehdejší obdiv k tomuto modelu zůstal zachován. Testování mě potvrdilo, že můj obdiv byl plně oprávněný.

I u nás před 38 roky prodávaná Toyota Corona v testu redakce
I u nás před 38 roky prodávaná Toyota Corona v testu redakce
I u nás před 38 roky prodávaná Toyota Corona v testu redakce

Toyota Corona uvedená na trh v roce 1964 si získala v krátké době oblibu v Japonsku, evropských zemích a zejména i v USA. I u nás dovezených prvních 400 Coron bylo rychle rozebráno. Toyotu Coronu si zamiloval i Jiří Grossmann a další známé osobnosti. Mimo prodeje v Tuzexu byla Corona prodávaná na našem trhu za přibližně stejnou cenu jako modely jiných značek s podstatně nižší výbavou a nižší spolehlivostí.

Design sedanu Toyoty Corony je elegantní zejména při pohledu zpředu, jeho zkosená maska a čtyři kulaté světlomety dodávají vozu dynamický charakter. I lišta zadních světel s tabulkou SPZ, pod kterou je skryto víko palivové nádrže, působí elegantně. Objem dobře přístupného zavazadlového prostoru snižuje v něm umístěná rezerva.

I u nás před 38 roky prodávaná Toyota Corona v testu redakce
I u nás před 38 roky prodávaná Toyota Corona v testu redakce
I u nás před 38 roky prodávaná Toyota Corona v testu redakce

Po usednutí za volant jsem ocenil velkou zasklenou plochu oken, která umožňuje řidiči i spolucestujícím výborný výhled z vozu. Sedadla jsou pohodlná, sdělovače jsou dobře čitelné ve dne i v noci a spolu s ovládači jsou umístěny podle všech ergonomických zásad. Sytič je automatický, ruční parkovací brzda se ovládá výsuvnou rukojetí umístěnou pod přístrojovou deskou. Zpětná vnější zrcátka jsou umístěna na předních blatnících a jsou proto obtížněji seřiditelná.

I u nás před 38 roky prodávaná Toyota Corona v testu redakce

Čtyřdobý benzinový motor s objemem 1,5 litru s rozvodem OHV dosahující výkonu 82 k (60 kW) při 5200 ot/min. má velmi dobrou akceleraci, jistě i vlivem nízké pohotovostní hmotnosti vozu (950 kg). Motor i podvozek jsou poměrně dobře odhlučněny a zvuk motoru pronikající do interiéru vozu neruší a dokresluje dynamiku vozu. Vhodně odstupňovaná čtyřrychlostní převodovka testovaného vozu byla plně synchronizovaná, řadící páka umístěná na podlaze se pohodlně řadí. Motor pohání zadní kola. Výrobce uvádí spotřebu 9,6 l na 100 km a nejvyšší rychlost 145 km/hod.

Pérování vozu je komfortní: vpředu vinuté pružiny s teleskopickými kapalinovými dvoučinnými tlumiči, vzadu listová pera taktéž s teleskopickými dvoučinnými kapalinovými tlumiči. Absence posilovače řízení je výrazná, po rozjezdu jsem ji ani vcelku nevnímal. Přední brzdy jsou kotoučové, zadní bubnové. Oproti dnešním vyžadují přirozeně větší sílu na pedál.

Rozměry Toyoty Corony: rozvor 242 cm, celkovou délku 407 cm, šířku 155 cm a výšku 142 cm.

Z historie Toyoty:

V továrně majitele Sakichi Toyody, založené v roce 1918, vzniklo v roce 1933 automobilové oddělení a tři roky poté zahájena výroba osobních automobilů a současně byla firma Toyoda přejmenována na Toyota.

Před padesáti lety – v roce 1957 – se začal vyrábět model Toyota Corona typ ST 10. Po dílčích inovacích byla v roce 1964 zahájena výroba zcela nové Corony typ RT 40 ve verzích sedan, combi, pickup a coupé s motorem 1,5 l s výkonem 74 k. Coupé bylo dodáváno s motorem 1,6 s výkonem 95 k.Převodovka byla třístupňová s řazením pod volantem anebo čtyřstupňová s řazením na podlaze. Na přání byla dodávána i samočinná převodovka. V roce 1970 přišla na trh již čtvrtá generace Toyoty Corony – model RT 80.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Jak nejlépe vozit lyže a snowboard v autě

Před jízdou na hory je nutné vědět, jak poskládat lyže, snowboard a další vybavení do auta. Nejpohodlnější variantou je střešní box, kam se vejde nejen několik párů lyží či snowboard,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak připravit auto na zimu? Přezutí gum nestačí

Jak připravit auto na zimu? Přezutí gum...

Příprava auta na zimu by určitě neměla končit tím, že splníme ze zákona povinnost mít auto přezuté na zimní pneumatiky. Co ještě je třeba udělat? Od 1. listopadu až do konce března byste...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Prius: Nejdynamičtější i nejúspornější generace

Nový Prius: Nejdynamičtější i...

Toyota představila nový Prius v 5. generaci. Plug-in Hybrid je nejen nejdynamičtější, ale i nejúspornější generací v historii tohoto modelu. Dlouhý dojezd v elektrickém režimu (EV) a nízká...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra: Nová Toyota Land Cruiser je návrat ke kořenům

Světová premiéra: Nová Toyota Land...

Toyota odhalila zcela nový Land Cruiser, který představuje návrat ke kořenům, ovšem v novém designovém hávu. Geny legendy se spojily s novými technologiemi a přináší ještě lepší jízdní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík z hnoje a odpadu

Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík...

Japonské společnosti Toyota Motor Corporation, Toyota Tsusho a Mitsubishi Kakoki letos na podzim v Thajsku představí zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího...