Hydraulické pohony stavebních strojů

Kvalitní olejové náplně vyžadují nejen spalovací motory automobilů, ale stejně tak hydraulické systémy stavebních strojů

Hydraulické pohony stavebních strojů

Oleje Aral se uplatňují nejenom v osobních a užitkových automobilech, ale např. také v lodních motorech, traktorech, zemědělských, stavebních a zemních strojích. Právě samojízdné stroje jsou na kvalitu oleje zvláště citlivé, protože pro přenos sil používají značné množství hydraulických prvků.

Moderní stavební stroje využívají nejčastěji tzv. hydrostatický způsob pohonu. Ten pracuje na principu uzavřeného hydraulického okruhu mezi čerpadlem (hnaným spalovacím motorem) a hydromotorem, který buď přímo nebo přes převody, otáčí hnacími koly. Znamená to, že veškerá mohutná síla potřebná pro uvedení mnohatunového stroje do pohybu je přenášena pouze prostřednictvím hydraulického oleje.


Hydrostatický pohon má oproti konkurenčním hydrodynamickým pojezdovým systémům řadu předností: Má vyšší účinnost v celém pracovním režimu a vlastní pohonná jednotka je konstrukčně jednodušší. Hydrostatický systém nevyžaduje měnič a při nižších výkonech dokonce ani převodovku. Hydrostatický okruh může fungovat také jako brzda, a proto nemusí být stroj vybaven běžnými provozními brzdami. Veškeré ovládací prvky pro změnu rychlosti, směru pojezdu i řízení mohou být soustředěny v jediné ovládací páce. To samo o sobě zvyšuje výkonnost stroje a usnadňuje jeho obsluhu.


I když princip hydrostatického pohonu objevil už v první polovině minulého století prof. dr. Hans Thoma (1888 – 1973), většímu rozšíření těchto systémů tehdy bránily nedostatečně rozvinuté výrobní technologie. Výroba hydraulických komponent je totiž náročná na přesnost, kvalitu materiálu i čistotu. K bezporuchovému fungování hydraulických převodů je rovněž nezbytný vysoce kvalitní olej s přesně definovanými parametry.


Průkopníkem hydrostatických pohonů se stal tradiční německý výrobce stavebních strojů – firma Liebherr. Její zakladatel Hans Liebherr už v roce 1949 prohlásil: „Na přelomu tisíciletí budou všechny naše stroje vybavené hydrostatickými pohony!“ A to se skutečně splnilo – dnes má firma Liebherr ve svém výrobním programu už čtvrtou generaci hydrostatických pohonů s plně integrovanou elektronickou regulací. Pro ně jsou nezbytné oleje nejvyšších užitných vlastností, jakými disponují široko rozsahové oleje řady Aral Vitam HF a Aral Vitam VF.


Firmu Liebherr v ČR zastupuje společnost Tesas Top z Nepomuku. Stavební stroje Liebherr nejenom prodává, ale zajišťuje i veškerý jejich záruční a pozáruční servis stejně, jako to dělá i pro řadu jiných výrobců stavebních strojů. Všechny stroje mají jeden společný znak: Ve svých pohonech používají většinou hydrostatický převod, a proto volba vhodného oleje byla pro firmu Tesas Top jednou z priorit.


V současnosti plní společnost Tesas Top produkty Aral do všech hydrostatických strojů. „Přesvědčili jsme se, že oleje Aral splňují nejnáročnější požadavky jak z hlediska teplotní odolnosti, tak mazacích schopností. Maziva Aral doporučujeme i všem našim zákazníkům. Přitom není výjimkou, že v jednom stroji jsou i tři různé druhy olejů: Motorový, převodový a hydraulický. Vše spolehlivě pokryje Aral,“ tvrdí Jan Hronek.


Z motorových olejů je to předně Aral Multi Turboral, který u mnoha strojů díky své univerzalitě plní současně i funkci náplně hydraulického systému a tím snížení počtu používaných olejů. Bez převodového oleje Aral HYP LS 85W-90 si pak nelze představit spolehlivou funkci převodového ústrojí. Četná místa vyžadující mazání plastickým mazivem jsou univerzálně a spolehlivě pokryty Aral Dlouhodobým tukem H.


Tesas Top ročně odebírá několik tisíc litrů různých olejů značky Aral. Jan Hronek si cení i rychlosti a spolehlivosti dodávek společnosti Aral. „Nemohu říci, že by konkurenční oleje byly horší. Ale jiné oleje bychom si museli nákladně sami dovážet. Naproti tomu oleje Aral vždy přijedou přímo za námi.“


Pro dokumentaci důležitosti volby správného oleje Jan Hronek připomíná případ, který se kdysi v jeho firmě přihodil. Zákazník se tehdy rozhodl nahradit náplň diferenciálu u stavebního stroje namísto standardního oleje Aral olejem od jiného výrobce. Diferenciály stavebních strojů patří mezi obzvláště namáhané součásti a jsou pochopitelně velmi citlivé na kvalitu oleje. Nestandardní náplň v diferenciálu zřejmě nesplňovala všechny potřebné parametry a stroj už po několika hodinách práce začal vykazovat známky zadírání diferenciálového soukolí. Aby nedošlo k větším škodám, bylo nutné ihned přerušit práci. Bohužel v té době neměl Tesas Top právě předepsaný olej Aral na skladě. Vše ale bleskurychle vyřešili zástupci oddělení maziv společnosti Aral ČR, kteří na telefonickou výzvu během dvou hodin dopravili do Nepomuku správné mazivo. Po výměně oleje stroj bez problémů mohl pokračovat v práci…

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....