Isetta nebyla vlastní konstrukcí BMW, ale licenčním výrobkem podle italského vzoru milánské firmy Iso. Ta mezi tvůrce vícestopých vozidel (Isetta měla vzadu dvě kola s mnohem užším rozchodem než vpředu) vstoupila v roce 1953, aby později svou originální koncepci dvoumístného vozíku s čelními dveřmi, otevíranými proti směru jízdy, prodala nejen BMW, ale také francouzské firmě Velam a dokonce jedné britské továrně na lokomotivy! Isetty se proto vyráběly jak v Itálii, Francii, tak i v Anglii a Německu. Nás samozřejmě zajímá pozitivní vývoj, který Isettě přinesla výroba u bavorské značky.
Mnichovští konstruktéři Isettu upravili k obrazu svému a především původní dvoudobý dvoupístový jednoválec Iso 236 cm3 nahradili čtyřdobým motocyklovým jednoválcem BMW. Nejprve s objemem 256 cm3, což přineslo zvýšení výkonu z 9,5 na 12 koní. Vícelamelová spojka v olejové lázni byla vyměněna za suchou jednokotoučovou, ale čtyřstupňová převodovka a tuhá zadní náprava, na kterou přenášel točivý moment řetězový převod bez diferenciálu, zůstala zachována.
BMW Isetta se představila odborným novinářům 5. března 1955 na akci ve městě Rottach-Egern a mnozí skalní příznivci BMW, zvyklí na roadstery BMW 328 nebo limuzíny 501/502, nemohli uvěřit vlastním očím. Isetta se však prodávala pětkrát levněji než nejlevnější osmiválec BMW 502 a Německo v polovině padesátých potřebovalo hlavně levné dopravní prostředky. Kuriozní byl u tohoto vozítka především vstup k předním sedadlům. Čelní dveře na přídi karoserie se odklápěly směrem vpřed včetně volantu a Isetta byla vlastně vozidlem nejmodernější koncepce s aerodynamicky optimalizovanou karoserií a motorem uloženým v těžišti před poháněnou zadní nápravou. Postupně procházela prů-běžnou modernizací, objem motoru se zvětšil na 298 cm3 a výkon na 13 koní, od konce roku 1956 (nejprve na export) pak dostala Isetta novou přední nápravu s odpružením vinutými pružinami a dvojčinnými tlumiči. Během výroby se změnilo také řešení bočních oken. Střechu Panorama nahradila klasická se střešním oknem a trojúhelníkové boční okno s druhým – zasahujícím až do střechy – udělalo místo klasickému uspořádánís posuvným otevíracím sklem. Od roku 1959 u BMW vyráběli rovněž tříkolové provedení s jediným hnacím kolem vzadu, což v některých zemích znamenalo zařazení do jiné daňové kategorie a k provozu vozítka postačil řidičský průkaz pro motocykly.
Zatímco v Itálii neměla Isetta valný úspěch, protože doma není nikdo prorokem, výrobky BMW se spolu s Goggomobily staly nejúspěšnějšími miniautomobily na německém trhu. Lze dokonce hovořit o úspěchu, když vzniklo do roku 1962 víc než 160 tisíc vozů, z toho 74 312 se slabším a 87 416 se silnějším motorem. Prodávaly se tehdy od 2580 marek, zatímco kupé BMW 3200 CS bylo za 29 850 marek…
Koncepce Isetty inspirovala konstruktéry BMW k dalšímu vývoji, jehož výsledkem byl čtyřsedadlový BMW 600 se dvěma řadami sedadel. K první se vstupovalo podobně jako u Isetty čelními dveřmi, ke druhé řadě křídlovými dveřmi na pravém boku. Čtyři kola ovšem už byla „v lajně”, přední rozchod činil 1220 mm a zadní 1160 mm (to bylo u Isetty 1200 a 520 mm!), motor byl vzduchem chlazený motocyklový dvouválec typu boxer o objemu 582 cm3 a výkonu 19,5 k. Těchto čtyřmístných vozů však v letech 1957 až 1959 vyjelo jen 34 813 exemplářů, protože je záhy nahradil malý automobil BMW 700 běžných proporcí. Není jistě bez zajímavosti, že Isetty a BMW 600 se objevily také na sportovních podnicích a vítězily ve svých kategoriích. A dnes jsou samozřejmě vyhledávanými veterány i zajímavou připomínkou bohaté historie modrobílé značky.
Základní technické údaje
Dvousedadlový osobní miniautomobil (Motocoupé). Před zadní nápravou uložený jednoválcový čtyřdobý motor se svislým válcem a ventilovým rozvodem OHV, čtyřstupňová mechanická převodovka se zpětným chodem, pohon zadních kol. Zdvihový objem 256 (298) cm3, vrtání x zdvih 68 x 68 (72 x 73) mm, kompresní poměr 6,8:1 (7,0:1), největší výkon12 k/5800 ot/min, resp. 13 k/5200 ot/min, jeden karburátor Bing, nucené chlazení vzduchem s větrákem. Svařovaný rám trojúhelníkového půdorysu z trubek a profilů, dvoumístná jednodveřová karoserie. Kapalinové bubnové brzdy, pneumatiky 4,80 x 10. Vnější rozměry 2285 (2355) x 1380 x 1340 mm, rozvor 1500 mm, rozchod kol 1200/520 mm. Pohotovostníhmotnost 360 kg. Největší rychlost 85 km/h. Výroba 1955 (1956) až 1962, celkem vyrobeno 161 728 vozů včetně sad pro montáž mimo Německo.
Tom Hyan
převzato z Modrobílé revue léto 1999
čtvrtletníku BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií