O panu Josefu Štanglovi, majiteli firmy Auto Štangl, se všeobecně ví, že miluje veterány a vše co s nimi souvisí. Proto vůbec nepřekvapí, že vedle sponzorování automobilové soutěže AŠ Bohemia rallye uspořádal také „vlastní“ veteránskou akci, lépe řečeno hned dvě.
Z Pražského výstavního areálu v Letňanech totiž odstartovala vedle rallye rychlých automobilů ještě jízda historických vozidel Auto Štangl Bohemia Rallye Historic 2000, jenž hned při své premiéře byla začleněna do mistrovství světa kategorie FIVA A. Jenže stará auta i motocykly ráno odjedou, večer se vrátí do cíle a rozjedou domů a už je nikdo víc neuvidí. A proto, aby ještě víc přilákal zájem Pražanů o motoristickou historii, tak současně uspořádal Veteran Salon. Na něm si mohli návštěvníci prohlédnout jednak celou řadu nádherných unikátů či zakoupit kresby z pera Václava Zapadlíka, nebo jen obdivovat jeho překrásné obrazy v samostatné expozici. Nechyběla ani burza náhradních dílů a literatury. Ta byla zatím spíš okrajovou záležitostí, ale není pochyb, že i tato oblast si najde v příštích letech na Veteran Salonu své pevné místo.
Musíme konstatovat, že na poprvé se obě akce organizátorům z firmy Auto Štangl velice vydařily, což mj. potvrdil i zahraniční komisař mezinárodní federace historických vozidel FIVA.
Zatímco na salonu tiše odpočívaly např. stroje ze sbírky Evžena Majoroše (RAF, monopost Tatra, Mercedes Benz 540k nebo Škoda Popular) či hasičský Wikov, Zapadlíkův Fiat Ballila, Štanglův Hudson Teraplane z roku 1932 s teleskopickými tlumiči a další, tak v Praze a jejím okolí, na Okoři a v Českém krasu budilo zaslouženou pozornost pojízdné automobilové muzeum. Tomu vévodil nejstarší dochovaný a zároveň pojízdný Bugatti 13 z roku 1911. Jen o čtyři roky mladší byl americký Buick D45 a je škoda, že vůbec nejstarší automobil Laurin & Klement Sport (1908) Aloise Samohýla byl prakticky k vidění jen chvilku a pak se vytratil. Naproti tomu Jiří Šilha proháněl kompresorový Bugatti 37 A z roku 1928 jako by jel o vteřiny. Kupodivu nejpočetnější zastoupení neměly tentokrát české značky Aero, Praga nebo Tatra, jak bývá na našich akcích zvykem, ale britský Jaguar a švédské Volvo. Pohled na švédské křižníky řady P 1800 nebo pozoruhodné kupé 1800 ES či slavný „Amazon“ musel potěšit každého, stejně jako třeba soutěžní Lancia Fulvia Coupe Rallye, s níž před čtvrt stoletím slavný Ital Sandro Munari dojel druhý v Rallye Vltava a vyhrál s ní i Rallye Monte Carlo. A co teprve sportovní šestiválec BMW 328 nebo kabriolet 327/8 vyrobené těsně před druhou světovou válkou. Šilhovi zdárně konkuroval Petr Kožíšek z Národního technického muzea se závodním strojem Wikov 7/28 Sport z roku 1932. Příznivce rychlých vozů z Zuffenhausenu potěšil zas Porsche 356 A Speedster a tak bychom mohli pokračovat. Prostě technické muzeum v pohybu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií