Testovaný model byl vybaven nejvýkonnějším čtyřválcovým naftovým turbodieselem o výkonu 115 k (85 kW), dosahovaným při 4 000 ot/min. Tento motor je vybaven moderním vysokotlakým systémem čerpadlo – tryska, který nejen snižuje spotřebu nafty, ale zabezpečuje motoru dosažení nejvyššího točivého momentu 285 Nm již při 1 900 ot/min, což významně ovlivňuje dobré zrychlení vozu již od uvedených otáček. Při testování jsem se přesvědčil, že vůz dobře akceleruje na 4. rychlost již od 65 km/h, na 5. od 80 km/h a na 6. rychlost od 95 km/h. Tento motor umožňuje vozu podle údaje výrobce dosažení nejvyšší rychlosti 195 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,1 sekundy.
Ke snížení spotřeby nafty přispívá i šestistupňová převodovka, jejíž dráhy řazení jsou přesné a lehce se řadí. Při zařazení 6. rychlosti na dálnici nejvyšší povolenou rychlostí 130 km/h má motor pouze 3 000 ot/min. K pocitu bezpečí významně přispívá i náhon na všechna čtyři kola, což mně potvrdila jízda jak na značně rozmoklé louce tak v prašné bývalé pískovně, kde jsem plně ocenil náhon na čtyři kola – Golf se velmi dobře vedl a bez problému držel stopu jak při náhlé změně směru tak v ostrých zatáčkách, což významně ovlivnil brzdový systém ABS se systémem omezení prokluzu kol a elektronická uzávěrka diferenciálu – EDS.
Během testu jsem dosáhl celkové průměrné spotřeby 5,6 litrů na 100 km, což je o 0,2 l na 100 km více než udává výrobce – je však nutno uvést, že jsem více jak třetinu kilometrů ujel ve městě, mimo město jsem jezdil ostřeji a na dálnici jsem udržoval maximální povolenou rychlost. Mimoto jsem ještě zkoušel vůz na kluzkém a prašném terénu.
Jízda s Golfem byla velmi příjemná, to ovlivnilo především možnost podélného i výškového seřízení volantu, výškové nastavitelnosti sedadla řidiče, dobře anatomicky tvarovaná pohodlná sedadla, umístění všech sdělovačů v zorném pole řidiče a ovládačů tak, aby byly řidičem dobře dosažitelné bez snižování jeho pozornosti provozní situaci. Samozřejmě k tomu především přispěla vyspělá konstrukce podvozku mě umožnila projíždění zatáček zvýšenou rychlostí, při čemž jsem měl pocit dokonalé přilnavosti vozu k vozovce – v táhlých zatáčkách na dálnici jako kdyby kola byly k silnici doslova přilepena.
Design karoserie Golfu Variant, přestože je to kombi, je elegantní a působí kompaktně a dynamicky. Vnitřní prostor umožňuje pohodlné cestování pěti osobám. Zavazadlový prostor Varintu je 460 litrů, sklopením zadních sedadel se zvětší na 1 470 litrů. Variant je tak víceúčelovým vozem zejména pro rodiny a pro podnikatele požadující dynamický, bezpečný a spolehlivý vůz.
Testovaný Golf Variant byl v nejvyšší výbavě „Highline“ doplněnou mimo jiné o multifunkční ukazatel, automatickou klimatizaci „Climatronix“, dešťový senzor ovládající stírače předních oken a automatickou clonu vnitřního zpětného zrcátka. Cena ve výbavě „Highline“, která je 763 200 Kč tak stoupla na 844 100 Kč. Záruka proti prorezivění karoserie je 12 roků.
Pro vaši informaci doplňuji, že Golf Variant může být vybaven celkem pěti různými benzinovými motory s výkonem od 75 k (55 kW) do 150 k (110 kW) a třemi naftovými s výkonem od 60 k (55 kW) do 115 k (85 kW) a ve čtyřech stupních výbavy – základní, Trendline, Comfortline a Highline. Některé modely mohou být vybaveny pohonem na všechna čtyři kola, některé automatickou převodovkou. Ceny jsou od 445 200 do 763 200 Kč, jejich další navýšení je závislé podle požadované zvláštní výbavy. Ceny jsou uváděny k 8. květnu 2000.