FUJI SPEEDWAY – Renesance závodiště

Vize společnosti Toyota pro závodní okruh Fuji (místo první Velké ceny Formule 1 v Japonsku v roce 1976) dostala konečnou podobu.

Okruh Fuji Speedway leží přibližně 1,5 hodiny cesty od Tokia nebo tři hodiny z města Nagoya, a tak je snadno přístupný pro miliony návštěvníků žijících v blízkosti hlavního města – je také výrazně dostupnější než poměrně vzdálený okruh v Suzuce. K jedinečné atmosféře přispívá také úchvatné panoráma hory Fuji ve spojení s nejmodernějším zázemím.

FUJI SPEEDWAY - Renesance závodiště
FUJI SPEEDWAY - Renesance závodiště
FUJI SPEEDWAY - Renesance závodiště

Když se v Japonsku v roce 1976 konala první Velká cena F1, okruh byl starý již 11 let. Okruh měl podle původních představ sloužit jako závodní superdráha v americkém stylu, ale v průběhu stavby investor narazil na finanční omezení původně ambiciózního projektu, a výstavba tak pokračovala v mnohem tradičnější formě. Sklon zatáček byl s rostoucím výkonem závodních vozů prohlášen za nebezpečný, ale než přišla éra F1, stal se součástí celkové kulisy.

Na okruhu Fuji se konaly pouze dvě soutěže Velké ceny, ale vizí společnosti Toyota již od okamžiku jejího angažmá ve vedení celého areálu v roce 2000 bylo dostat jej opět mezi elitu závodních tratí. Mohou se zde konat nejen závody vozů F1, ale je zde i dostatečné zázemí pro výuku řidičů a vývoj nových vozů, a tak okruh může být využíván prakticky po celý rok.

FUJI SPEEDWAY - Renesance závodiště
FUJI SPEEDWAY - Renesance závodiště
FUJI SPEEDWAY - Renesance závodiště
FUJI SPEEDWAY - Renesance závodiště

Okruh Fuji se uzavřel v září roku 2003, aby bylo možné zde realizovat zásadní úpravy. Byl položen kompletně nový povrch celé trati, byl upraven profil několika zatáček kvůli zvýšení technické náročnosti jízdy a ke změnám došlo i v odvodnění a zónách kolem trati z důvodu vyšší bezpečnosti při závodech (při Velké ceně Japonska v roce 1976 bylo tak mokro, že Niki Lauda, tehdejší uchazeč o mistrovský titul, vypadl již během třetího okruhu). Kolem celé závodní tratě je nyní vedena obslužná komunikace a rovněž byly vybudovány nové tribuny, kam se vejde vyšší počet návštěvníků.

Na jaře roku 2005 byl konečně po třech letech završen projekt rozsáhlé rekonstrukce okruhu na úpatí nejvyšší hory Japonska. Závodní okruh Fuji, postavený před 42 lety, znovu otevřel své brány veřejnosti dne 10. dubna 2005 jako prakticky nová stavba, jejíž součástí je i standardní závodní dráha pro vozy Formule 1. Najdeme zde i krátkou dráhu pro sprint, otevřenou již v roce 2004, na které si fanoušci motoristického sportu mohou sami vyzkoušet adrenalinový zážitek na vlastní kůži.

Znovu otevřený areál však není určen výhradně pro účely závodění. Najdeme zde i Vzdělávací centrum Toyota pro výuku bezpečné jízdy s názvem „Mobilitas“. To nabízí běžným řidičům možnost zažít za volantem situace všeho druhu. Jakýkoli řidič neprofesionál zde má možnost vyzkoušet si zatáčkovitou silnici s kluzkým povrchem, nebo naopak jízdu vysokou rychlostí na klopené trati. Jízda na hranici možností přispívá k výuce zásad bezpečnosti.

Rekonstrukce hlavního závodního okruhu o délce 4563 metrů byla svěřena Hermanu Tilkemu, věhlasnému mistru architektury moderních tratí. Byl to právě on, kdo navrhoval závodní okruh Sepang v Malajsii nebo mezinárodní závodní okruh v Shanghaji. Společně se svým týmem navrhl atraktivní novou trať, hlavní tribunu i budovy boxů, kde zaujmou zejména originální střechy inspirované japonským uměním papírových skládanek origami.

Statut FIA Grade One mohla trať získat pouze v případě, že maximální nerovnost povrchu nepřesáhne tři milimetry na každých čtyřech metrech, což je v současnosti splněno. Předchozí šířka okruhu Fuji se pohybovala v rozpětí 12 až 15 metrů; po položení nového povrchu je nyní 15 až 25 metrů. Jezdci tak mají více příležitostí k předjíždění a novou výzvu představuje i změna profilu poslední mírně stoupající vlásenkovité zatáčky.

Součástí iniciativy firmy Toyota v oblasti bezpečné jízdy bylo vybudování velkého výukového střediska přímo v areálu Fuji Speedway. Tzv. „dynamická testovací oblast“ je přínosem pro běžné řidiče i závodníky; plocha s nízkou přilnavostí (simulující jízdu na zledovatělé vozovce) poslouží především školám bezpečné jízdy. Dne 22. 4. 2004 byla otevřena i „krátká trať“ sloužící autoškolám i závodníkům na motokárách při výuce a závodění. V areálu byl vybudován i klopený testovací okruh pro nově vyvíjené vozy Toyota.

Nové zázemí boxů na okruhu Fuji stejně dobře vyhovuje domácím soutěžím i nejprestižnějším mezinárodním závodům. K vyrovnání nového povrchu závodní dráhy byly použity velmi výkonné asfaltéry. K bezpečnosti přispívají i nově vylepšené zóny podél závodní trati.

Mezinárodní okruh Fuji Speedway byl znovu otevřen v dubnu roku 2005, v rámci oslav 40. narozenin tohoto areálu. Začala tak nová éra jeho historie, která sahá až do roku 1965 (tehdy byl poprvé slavnostně otevřen)

Závodní okruh Fuji se znovu zrodil jako jedno z hlavních center mezinárodního motoristického sportu. Klíčovou součástí celého střediska je závodní dráha pyšnící se statutem FIA Grade One.

Informace o okruhu

Hlavní tribuny v první zatáčce a proti boxům jsou budovy pevně spojené se zemí, nicméně je zde dostatek prostoru i pro výstavbu dočasných tribun využitelných v případě vysoké návštěvnosti na významných akcích.

Prvním úsekem trati jenž každého zaujme je velmi dlouhá hlavní rovinka, zděděná od starého závodního okruhu Fuji. Úsek o délce cca 1,5 km je nejdelší svého druhu na světě a je ukončen ostrou zatáčkou, která se bezpochyby stane hlavním místem pro odvážné předjížděcí manévry.

Skutečné automobilové nadšence jistě zaujme i poslední zatáčka před hlavní rovinkou. Ta ukončuje technický úsek, výjezd ze zatáčky je veden v mírném stoupání a poloměr oblouku se zde mění, díky čemuž je výjezd z této zatáčky poměrně obtížný. Čím vyšší rychlostí vůz ze zatáčky vyjede, tím rychleji dosáhne své maximální rychlosti na následné rovince – nicméně kvůli omezenému výhledu musí řidiči sebrat veškerou rozvahu a maximálně se soustředit, aby zrychlili v ten pravý okamžik.

Červenošedé barevné schéma akcentuje ultramoderní klikatý design budov boxů i hlavní tribuny. Ta je koncipována pro 22 tisíc diváků, přičemž každé místo je vybaveno dostatkem místa pro nohy a praktickým držákem nápojů, a tak je sledování závodu pro diváka z tohoto místa maximálně pohodlné. Z horních pozic lze snadno přehlédnout nejen hlavní rovinku, ale i první zatáčku za boxy i finální zatáčku prověřující jezdecké umění všech závodníků. Jako pevná budova byla postavena pouze hlavní tribuna a tribuna v první zatáčce trati – pro důležitější akce s vyšší návštěvností budou dočasně postaveny další tribuny podle potřeby.

Budova boxů je situována za tratí přímo proti hlavní tribuně. Zde vyniká složité průčelí ze skla a střecha připomínající dvě křídla jeřábu z papírové skládanky origami, tedy tvar dobře známý všem kdo žijí v Japonsku. V přízemí budovy je 34 plně vybavených garáží, zatímco nad nimi najdeme tiskové centrum a společenské prostory označované jako Křišťálový sál (Crystal Room).

Tiskové centrum poskytuje zázemí pro až 500 novinářů. Ze stropů zde visí řady plochých televizních obrazovek Panasonic a najdeme zde i nejmodernější telekomunikační vybavení, které uvítají reportéři při zasílání nejnovějších zpráv do celého světa. Stejný počet lidí se vejde i do Křišťálového sálu jehož uspořádání lze upravit i tak, aby zde bylo možné vystavovat vozy.

Závodní okruh Fuji si přes všechny změny udržuje své historické kořeny. Jedním ze zachovaných prvků původní trati otevřené již v roce 1966 je proslulé klopení tratě hned za první zatáčkou.

Výchova řidičů na okruhu Fuji Speedway by mohla snížit počet dopravních nehod

V areálu nového závodního okruhu Fuji Speedway mohou návštěvníci narazit i na Vzdělávací centrum Toyota pro výuku bezpečné jízdy s názvem „Mobilitas“. Nabídka tohoto centra je aktivitám motorsportu poněkud vzdálená. V první řadě dává návštěvníkům příležitost vyzkoušet si konkrétní jízdní situace v bezpečných podmínkách. Najdeme zde především zatáčkovitou trať s kluzkým povrchem i klopený okruh pro jízdu vysokou rychlostí.

Toyota toto zařízení využívá jako základnu pro svůj program dopravní bezpečnosti „Driver Communication“ určený běžným řidičům. Tento program byl otevřen roku 1987 s cílem snížit nehodovost řidičů a nyní bude jeho obsah ještě rozšířen. Program pro „běžné“ řidiče začíná kontrolou pozice za volantem a zahrnuje výuku správné práce s volantem a jízdy vysokou rychlostí, zamezení nebezpečných jízdních situací a brzdění na kluzkých vozovkách. K dispozici jsou i garáže a učebny pro teoretickou výuku.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...