Formule Junior: Příležitost pro mladé

V Německu se letos jede už devátý ročník mistrovství formule Junior pro začínající jezdce, kteří startují na identických monopostech s motocyklovými motory BMW.

Formule Junior: Příležitost pro mladé


Formule Junior se poprvé objevila koncem padesátých let v Itálii jako levná alternativa automobilového sportu. Jednoduché závodní vozy s motory a převodovkami ze sériových homologovaných automobilů s minimálními úpravami, aby byly dostupné mladým začínajícím závodníkům, vyrostly v době přechodu z motorů uložených vpředu na motory uprostřed před zadní nápravou.


Měly úspěch, v roce 1964 na jejich základech vznikla formule 3, která se však během let původnímu záměru poněkud vzdálila.


Růst nákladů na formulový sport byl hlavním motivem zrození nové formule Junior z iniciativy německého autoklubu ADAC a oddělení BMW Motorsport. První sezona 1991 patřila Christianu Abtovi, synovi známého ladiče VW/Audi, který později postoupil do formule 3 a dnes vládne německému Superturismu. K úspěšným jezdcům nové juniorské formule patřili také Arnd Meier, Sandy Grau, Ronny Melkus a mnozí další, k nejslavnějším účastníkům se však počítá Ralf Schumacher, vicemistr 1993, který od sezony 1997 startuje ve Velkých cenách formule 1 a v příštím roce bude jezdcem týmu BMW Williams formule 1. Později se formule ADAC Junior BMW rozdělila do dvou divizí. Pohár ADAC Junior je určen jezdcům od šestnácti do osmnácti let, do mistrovství ADAC se silnějšími stroji postupují pokročilejší závodníci.


Všichni používají shodné monoposty s trupem z uhlíkových kompozitů, zmenšené kopie skutečných závodních strojů, poháněné motocyklovými motory BMW a startující na identických pneumatikách Pirelli. Použitý motor v nižší formuli ADAC Junior je ležatý kapalinou chlazený řadový čtyřválec litrového objemu, známý z motocyklů BMW K-1 a odvozených typů. S předepsaným katalyzátorem výfukových plynů dává výkon 81 kW/8000 ot/min. Má zdvihový objem 987 cm3, elektronické vstřikování paliva Bosch Motronic a dva malé chladiče, uložené v nízkých bočnicích ze zpevněného plastu. Pětistupňová převodovka BMW je v bloku s motorem. Silnější verze pro mistrovství ADAC má motor shodné koncepce, ale s objemem 1093 cm3 a výkonem 96 kW. Monoposty ADAC si v ničem nezadají s dospělými závodními vozy. Samonosné trupy jsou vyrobeny leteckou technologií z kompozitů, pérování má převod vzpěrami pushrod na jednotky uložené uvnitř trupu jako ve formuli 1. Automobily o hmotnosti 460 resp. 470 kg včetně řidiče jsou dostatečně živé a jejich jezdci získávají potřebné návyky pro postup do vyšších tříd.


Obě formule ADAC a ADAC Junior BMW jsou výtečnou průpravou pro šestnácti až čtyřiadvacetileté adepty automobilového sportu. Nejlepší z nich už dnes startují ve vyšších kategoriích, během osmi sezon čtyřicet účastníků postoupilo do formule 3, závodů cestovních vozů a někteří dokonce do formule 1 (Ralf Schumacher) a americké formule CART (Arnd Meier). Loňským mistrem formule ADAC byl Stefan Mücke z východního Berlína, letos už úspěšný závodník ve formuli 3, a poslední vavříny kategorie ADAC Junior patřily André Lottererovi z Renningenu. BMW Motorsport poskytuje začínajícím závodníkům také důkladnou přípravu, k instruktorům patří úspěšní veteráni závodních tratí Hans-Joachim Stuck, Marc Surer a Christian Menzel. Sezona ve formuli Junior přijde jen na 70 tisíc marek. Vozy dosahují rychlosti 200 km/h, takže se nováčci mohou hodně naučit. Silnější varianta je dražší, ale monoposty jezdí až 230 km/h.

Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...