Formule Junior se poprvé objevila koncem padesátých let v Itálii jako levná alternativa automobilového sportu. Jednoduché závodní vozy s motory a převodovkami ze sériových homologovaných automobilů s minimálními úpravami, aby byly dostupné mladým začínajícím závodníkům, vyrostly v době přechodu z motorů uložených vpředu na motory uprostřed před zadní nápravou.
Měly úspěch, v roce 1964 na jejich základech vznikla formule 3, která se však během let původnímu záměru poněkud vzdálila.
Růst nákladů na formulový sport byl hlavním motivem zrození nové formule Junior z iniciativy německého autoklubu ADAC a oddělení BMW Motorsport. První sezona 1991 patřila Christianu Abtovi, synovi známého ladiče VW/Audi, který později postoupil do formule 3 a dnes vládne německému Superturismu. K úspěšným jezdcům nové juniorské formule patřili také Arnd Meier, Sandy Grau, Ronny Melkus a mnozí další, k nejslavnějším účastníkům se však počítá Ralf Schumacher, vicemistr 1993, který od sezony 1997 startuje ve Velkých cenách formule 1 a v příštím roce bude jezdcem týmu BMW Williams formule 1. Později se formule ADAC Junior BMW rozdělila do dvou divizí. Pohár ADAC Junior je určen jezdcům od šestnácti do osmnácti let, do mistrovství ADAC se silnějšími stroji postupují pokročilejší závodníci.
Všichni používají shodné monoposty s trupem z uhlíkových kompozitů, zmenšené kopie skutečných závodních strojů, poháněné motocyklovými motory BMW a startující na identických pneumatikách Pirelli. Použitý motor v nižší formuli ADAC Junior je ležatý kapalinou chlazený řadový čtyřválec litrového objemu, známý z motocyklů BMW K-1 a odvozených typů. S předepsaným katalyzátorem výfukových plynů dává výkon 81 kW/8000 ot/min. Má zdvihový objem 987 cm3, elektronické vstřikování paliva Bosch Motronic a dva malé chladiče, uložené v nízkých bočnicích ze zpevněného plastu. Pětistupňová převodovka BMW je v bloku s motorem. Silnější verze pro mistrovství ADAC má motor shodné koncepce, ale s objemem 1093 cm3 a výkonem 96 kW. Monoposty ADAC si v ničem nezadají s dospělými závodními vozy. Samonosné trupy jsou vyrobeny leteckou technologií z kompozitů, pérování má převod vzpěrami pushrod na jednotky uložené uvnitř trupu jako ve formuli 1. Automobily o hmotnosti 460 resp. 470 kg včetně řidiče jsou dostatečně živé a jejich jezdci získávají potřebné návyky pro postup do vyšších tříd.
Obě formule ADAC a ADAC Junior BMW jsou výtečnou průpravou pro šestnácti až čtyřiadvacetileté adepty automobilového sportu. Nejlepší z nich už dnes startují ve vyšších kategoriích, během osmi sezon čtyřicet účastníků postoupilo do formule 3, závodů cestovních vozů a někteří dokonce do formule 1 (Ralf Schumacher) a americké formule CART (Arnd Meier). Loňským mistrem formule ADAC byl Stefan Mücke z východního Berlína, letos už úspěšný závodník ve formuli 3, a poslední vavříny kategorie ADAC Junior patřily André Lottererovi z Renningenu. BMW Motorsport poskytuje začínajícím závodníkům také důkladnou přípravu, k instruktorům patří úspěšní veteráni závodních tratí Hans-Joachim Stuck, Marc Surer a Christian Menzel. Sezona ve formuli Junior přijde jen na 70 tisíc marek. Vozy dosahují rychlosti 200 km/h, takže se nováčci mohou hodně naučit. Silnější varianta je dražší, ale monoposty jezdí až 230 km/h.
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií