Ford Focus ST170 a Ford Mondeo ST220 – Mistři vitality

Fordy se vrátily mezi výkonné sportovně laděné sériové automobily. Modelovou nabídku značky doplnily vozy Focus a Mondeo s přídomkem ST. Oba jsou pořádně rychlé a poskytují opravdové potěšení z jízdy.

Modelové řady Focus a Mondeo mají nové vrcholné verze – ST170 a ST220. Za písmeny v jejich typovém označení se skrývá slovní spojení Sport Technologies, čísla znamenají přibližný výkon upravených motorů v koních. Obě varianty pocházejí z oddělení SVE (Special Vehicle Engineering), sídlícího v anglickém Duntonu. To bylo založeno v roce 1980, přičemž v minulosti stálo u zrodu takových legend, jako třeba Sierra Cosworth či Escort RS Cosworth.


Obnovení tradice sportovně pojatých automobilů na bázi sériově vyráběných vozů je zásluhou současného ředitele divize SVE Josta Capita. Příznivcům motoristického sportu tohoto člověka není třeba představovat. V branži působí už pěknou řádku let a je zde známou a uznávanou osobností. Dnes třiačtyřicetiletý Capito svou kariéru zahájil v roce 1984 jako konstruktér oddělení BMW Motorsport, kde se podílel na vývoji motoru pro M3 a modelu M5. O pět let později přešel ke značce Porsche, kde pomáhal při úpravách sériových vozů pro sportovní účely. Na svém kontě má také vítězství v náročné pouštní rallye Paříž – Dakar, k němuž jej přivedl tahač Mercedes Unimog. Před příchodem do SVE dokonce pracoval jako provozní šéf švýcarského týmu formule 1 Sauber. V pozici ředitele divize Special Vehicle Engineering má naprosto jasno, v čem musí produkty jeho týmu vynikat: „Chceme připravovat modely, které budou zákazníkům nabízet opravdové potěšení z jízdy. Sportovně založení řidiči se musí za volant našich automobilů těšit.“ Focus ST170 a Mondeo ST220 tvoří předvoj obnovené tradice sportovně laděných automobilů značky Ford. „Uděláme vše pro to, aby se označení ST stalo synonymem špičkových modelů odvozených od sériových vozů Ford. Vždyť budou stavět na silných stránkách základních verzí a dále rozvíjet jejich přednosti,“ říká Capito.

Ford Focus ST170


Ford Focus ST170 a Ford Mondeo ST220 - Mistři vitality

Focus ST170 je výkonný derivát třídveřového hatchbacku nižší střední třídy. Od svých sourozenců se na první pohled liší pečlivě volenými designérskými detaily na karoserii a v interiéru. Výrazným stylistickým prvkem jsou nové světlomety se zabudovanými směrovými světly. Zájemci si mohou navíc na přání objednat bíxenonové světlomety. Vůbec poprvé Ford použil řešení, v němž tlumená a dálková světla obhospodařuje jediná výbojka o výkonu 35 W. Originální zadní spoiler vozu dodává dynamický vzhled, rozměrný nasávací otvor v dolní části předního nárazníku se stará o dostatečný přísun vzduchu k motoru. Ten vychází ze zážehového dvoulitru Duratec s výkonem 96 kW, prošel však řadou konstrukčních úprav. Dostal například novou hliníkovou hlavu válců, lehčí písty, dvoustupňové sací potrubí a jiné sací ventily s větším zdvihem a plynule proměnným časováním. Pro účely typu ST170 specialisté SVE z tohoto šestnáctiventilového čtyřválce dostali výkon 127 kW při 7000/min. Točivý moment 196 N.m při 5500/min se přes šestistupňovou převodovku s přímým řazením a s těsným odstupňováním přenáší na přední kola obutá do sedmnáctipalcových nízkoprofilových pneumatik o rozměru 215/45.

Příjemným rysem motoru je jeho rychlá odezva na sešlápnutí pedálu plynu. V tomto směru je pozoruhodný především zátah z nízkých otáček. Již při 2200/min má řidič k dispozici 85 % maxima točivého momentu a ten v extrémně širokém pásmu mezi 2500 a 6000/min neklesá pod 190 N.m. Focus ST170 ovšem nabízí i prvotřídní jízdní vlastnosti. Výkonný motor, tužší podvozek a kvalitní brzdy vpředu s kotouči o průměru 300 mm jsou zárukou nevšedních zážitků. Automobil vyvine největší rychlost 216 km/h, stovku pokoří za 8,2 s a z této rychlosti zastaví na dráze dlouhé 36,3 m. Součástí brzd je protiblokovací a protiprokluzový systém TCS, na přání je k dispozici také elektronický stabilizační systém.


V interiéru nalezneme přístroje se stříbřitými ciferníky, červené pole na otáčkoměru začíná při 7200/min a omezovač zasáhne až při 7350/min. Vpravo od nich přibyly menší analogové ukazatele teploty a tlaku oleje. Anatomicky tvarovaná sedadla mají dobré boční vedení, kdo si však chce opravdu užít nekompromisně sportovní jízdu, zvolí raději přední sedadla Recaro v kombinaci s koženým čalouněním interiéru. Automobil má hliníkové „závodní“ pedály s protiskluzovými gumovými prvky, leštěný kov se uplatnil také třeba na hlavici řadicí páky a vnitřních klikách dveří. Ke standardní výbavě Focusu ST170 patří kromě již uvedených prvků také například čtyři airbagy, kůží obšitý volant a samočinná klimatizace. Výhradně třídveřové provedení se v ČR prodává za 865 000 Kč. Vedle zmíněných doplňků si lze objednat mimo jiné elektrické střešní okno, zadní parkovací čidla, špičkovou audiosoupravu nebo metalízu.

Ford Mondeo ST220


Ford Focus ST170 a Ford Mondeo ST220 - Mistři vitality

Druhou novinkou řady ST je Mondeo ST220, které značku Ford zastupuje ve střední třídě. Automobil se nabízí ve třech karosářských verzích, a to jako čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a praktické kombi. Sportovní varianta se od té základní navenek liší především masivnějšími nárazníky s integrovanými spoilery a zvýrazněnými lemy blatníků, dále dvojicí kruhových koncovek výfuku z leštěného nerezového plechu a osmnáctipalcovými koly s atraktivními šestnáctipaprskovými litými ráfky obutými do pneumatik o rozměru 225/40. Dominantním prvkem interiéru jsou výrazně anatomicky tvarovaná přední sedadla Recaro. Ta řidiči a spolujezdci poskytují skvělou podporu a držení těla, což je vzhledem k dynamickým parametrům vozu velmi důležité. Převažujícím materiálem pro čalounění je kvalitní kůže, která vytváří pocit komfortu. Vedle černého provedení kabiny si zákazník může vybrat ještě černo-červenou variantu, připomínající éru klasických vysoce výkonných sportovních automobilů, a dále kombinaci, ve které rudý odstín kůže střídá světlý grafit.

Řízení má strmější převod a zavěšení kol se snížilo 0 15 mm, což lépe vyhovuje sportovnímu pojetí. Konstruktéři si dali práci s pečlivým naladěním podvozku, aby zvládal dynamickou jízdu a přitom nijak netrpěl komfort cestování. Vylepšilo se zavěšení předních kol a pozměnila zadní náprava. Sedan a liftback vzadu těží z víceprvkového zavěšení Multi-link. Kombi má dvojici trojúhelníkových ramen se zdvojenými vodicími výlisky systému Control Blade a standardně samočinné udržování světlé výšky vozu. Mondeo ST220 je však připraveno také na momenty, kdy podvozek ani řidič nestačí vyřešit krizovou situaci, a vedle ABS je standardně vybaveno stabilizačním systémem ESP, který obsahuje i TCS.


Mondeo ST220 pohání speciálně vyvinutý třílitrový vidlicový šestiválec Duratec pracující se čtyřventilovou technikou. Motor disponuje výkonem 166 kW při 6150/min a má nádherně dunivý zvuk. Točivý moment s maximem 280 N.m při 4900/min se na přední kola přenáší pětistupňovou převodovkou s přímým řazením. Automobil stovku zvládne za 7,1 s a dokáže uhánět rychlostí 243 km/h. Motor díky promyšlené konstrukci s válci sevřenými v úhlu 60° nepotřebuje vyvažovací hřídele, které jsou u některých šestiválců nutné pro dosažení klidného běhu. Na místo toho má Duratec ST V6 na klikovém hřídeli dvanáct protizávaží, která mu zaručují doslova sametový běh. Mondeo ST220 má ve standardní výbavě vedle ABS s urychlovačem brzdného účinku, šesti airbagů a samočinné klimatizace také výbojkové xenonové světlomety, kožené čalounění a metalízu. V Česku se začne sedan prodávat za 1 080 000 Kč, kombi bude o 30 000 dražší.


Focus ST170 a Mondeo ST220 jsou pouhým začátkem cesty automobilky Ford na výsluní okrajové, ale prestižní kategorie sportovně laděných derivátů sériových automobilů. Letité zkušenosti týmu SVE jsou zárukou, že nezůstanou dlouho osamoceny. V zákulisí se již hovoří o připravovaném Fiestě ST, která by se na trhu měla objevit příští rok. Zdá se, že se opět máme na co těšit…


Svět Fordu léto 2002
Aktuální informace najdete na .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...