Seicento v překladu do češtiny znamená 600. My starší si vybavíme poválečného Fiata600, který byl u nás tak oblíbeným malým vozem. Lze ho potkat na našich silnicích ještě v současné době – i když výjimečně. Fiat Seicento však s tímto poválečným modelem nemá nic společného, ba dokonce, když ho srovnáme s jeho předchůdcem Fiatem Cinquecento, vidíme, že Fiat Seicento je vůz zcela nový.
Třídveřový Fiat Seicento na mě zapůsobil svým ladným dojmem oblých tvarů a poměrně velkou zasklenou plochou. K líbivému designu nesporně přispívají šikmé prolisy přední kapoty a vzadu pak osobitá zadní světla.Vzhled a malé vnější rozměry Fiata Seicento ve mně vzbudily pocit, že je to takové malé štěňátko – a štěňátka jsou snad nám všem milá! Mimoto jsem si ihned uvědomil, že malé vnější rozměry mně umožní snadné zaparkování ve městě. Nemohl jsem si nevšimnout, že kola má umístěna v „rozích“ karoserie, cožnesporně kladně ovlivní dobré sezení v zatáčkách. Plně se mi tento můj poznatek pak potvrdil při zkušebních jízdách. Byl jsem rád, že mi dovozce předal Fiata se zbrusu novými zimními pneumatikami, protože zrovna začala, i když trochu předčasně, zima a zledovatělé silnice na mě s Fiátkem už čekaly.
Po usednutí za volant jsem zjistil, že na předních sedadlech je dost místa. U Seicenta Sporting jsou anatomická přední sedadla pohodlná a dobře se v nich při jízdě sedí. Vzadu však je místa pro dospělé poměrně málo a zejména pak pokud bychom využili obsazení zadních sedadeltřemi osobami, což by bylo vzhledem k otypování vozu pro 5 osob teoreticky možné. V oválné kapličce, vystupující z palubní desky, je umístěn ve středu rychloměr a po jeho stranách palivoměr a hodiny. V horním okraji kapličky jsou umístěna kontrolní světla. Přístroje i kontrolní světla jsou vhodně umístěny, jsou dobře čitelné i sledovatelné. Fiat Seicento Sporting je navíc vybaven otáčkoměrem, který vystupuje z palubní desky uprostřed. V nižších otáčkáchvšak nebyl otáčkoměr přesný. Testovaný Seicento Sporting měl volant i rukojeť řadicí páky potaženy kůží, byl vybaven elektrickým ovládáním oken, vpředu airbagy, centrálním zamykáním a elektronovými disky s pneumatikami EXTRA.
Zatím co Seicento model S (základní model) a SX (s automatickou spojkou) jsou vybaveny čtyřválcovým motorem o obsahu 0,9 l, pak motor modelu Sportingmá obsah 1,1 l s nejvyšším výkonem 54 k při 5 500 ot/min, při čemž nejvyšší kroutící moment Nm 86 dosahuje již při 3 250 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/hod.dosáhne Sporting za 13,8 sekund. Uvedený motor mně umožnil se Sportingem svižnou až sportovní jízdu. Motor okamžitě reagoval na přidání plynu, ochotně se vytáčel a při tom všem měl příjemný kultivovaný zvuk. V některých propagačních materiálech o Fiatu Seicento je uvedeno, že je to vůz pro město – ano, jistě – ale doplnil bych i na dálnici, kde jsem bez problémů držel nejvyšší povolenou rychlost
(130 km/hod) a necítil jsem, že by to motoru škodilo. Motor tedy potěší řidiče svou svižností a k tomu ještě svou poměrně malou spotřebou. Docílil jsem průměrné spotřeby 5,7 l na 100 km/hod., při čemž jsem ve voze jezdil sám. Polovinu kilometrů jsem ujel po Praze a polovinu mimo město. Jezdil jsem svižně, ale zároveň jsem se snažil jezdit i hospodárně. Kdybych nebyl chtěl vyzkoušet nejvyšší rychlost na delším úseku dálnice, pak bych docílil jistě průměrnou spotřebu ještě nižší.
Konstrukčně dobře řešený podvozek mně umožňoval dobré vedení vozu i při ostřejším projíždění zatáček. Řízení je lehké, i na malém prostoru umožňuje zaparkování bez námahy. Brzdy s podtlakovým posilovačem jsou dostatečně účinné.
Základní cena Fiata Seicento Sporting je 249 900 Kč, modelu S se slabším motorem 209 900 Kč, modelu SX (s automatickou spojkou)228 900 Kč. Výbava na přání je u všech modelů velmi bohatá, od ABS až po elektricky skládanou textilní střechu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií