Fiat Panda 4×4: Zvládne víc, než jsme čekali

Už první generace Fiatu Panda z let 1983 až 2003 patřila k oblíbeným automobilům převážně v alpských zemích. Řadě sedláků slouží dodnes.

Fiat Panda 4x4: Zvládne víc, než jsme čekali
Fiat Panda 4x4: Zvládne víc, než jsme čekali

A jaký je nový Fiat Panda 4×4? Na úvod musíme připomenout, že pohon všech kol byl zatím pro Fiat spíše okrajovou záležitostí. To však už neplatí. Při vývoji Pandy 4×4, vyráběné v Polsku, se Italové nechali slyšet, že hlavním cílem bylo připravit terénní automobil.

Fiat Panda 4x4: Zvládne víc, než jsme čekali
Fiat Panda 4x4: Zvládne víc, než jsme čekali


V úhledném interiéru čeká na řidiče moderní design přístrojové

Fiat Panda 4x4: Zvládne víc, než jsme čekali

desky, výše umístěné sedadlo a přehledné rozmístění ovladačů na středovém panelu. I přes kompaktní rozměry (3,57 x 1,6 x 1,63 m) překvapí svojí prostorností. Nabízí místo čtyřem až pěti osobám včetně zavazadlového prostoru. Jeho 200 litrů patří v tomto segmentu k největším. Regulací podélně nastavitelných zadních sedadel jej lze zvětšit na 230 l, při sklopených zadních opěradlech pojme až 855 l. Vyšší posaz za volantem a velkoplošné zasklení zajišťují optimální výhled, což zaručuje lepší ovládání zvláště v terénu.

Stálý pohon všech kol obstarává viskózní spojka britské firmy GKN. Pohon zadních kol se přiřazuje automaticky a umožňuje tak nejvýhodnější rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Přenos určitého procenta síly ani nepostřehnete. Snad jedině na sněhu nebo v bahně, kde se chová vůz přeci jen lépe, než byste očekávali. Na asfaltu se pak 98 procent přenáší na přední kola.


Přestože není Panda 4×4 vybavena prakticky žádnými elektronickými „pomocníky“, nezastaví ji ani pořádně uklouzaná cesta. Díky vhodnému odstupňování a kratším převodům vyjede i prudší stoupání, ačkoli nemá redukční převodovku. Ve stížených podmínkách rozhodně není k zahození přítomnost ABS, ASR (protiprokluzový systém) nebo MSR (regulace točivého momentu při brzdění).


S Pandou 4×4 v provedení Climbing se vůbec nemusíte obávat jízdy v terénu, zvláště když podvozek chrání hliníkový plech a nájezdové úhly vpředu a vzadu dosahují hodnoty 24 a 42 stupňů.


V první fázi Pandu 4×4 pohání zážehový čtyřválec 1,2 litru. Jeho kvality dokládá 12 milionů vyrobených kusů. Právě s ním jsme se mohli seznámit. I přes nízký výkon 44 kW si vůz počínal v terénu překvapivě slušně. Jednoduchý motor vydatně „táhne“ už z nízkých otáček a rozjede se až na 145 km/h, v průměru vystačí s 6,6 litru na 100 km.


Větší zájem bude zřejmě o vznětový přeplňovaný čtyřválec Multijet 1,3 litru, který s přímým vstřikem paliva common-rail dosahuje výkonu 51 kW a točivého momentu 145 N.m již při 1500 otáčkách za minutu. Jde o mistrovský kousek v miniaturní velikosti. Včetně příslušenství váží 130 kg a díky kompaktním rozměrů 50 x 60 cm zabere minimální prostor. Pozadu nezůstává Panda 4×4 ani v bezpečnosti. Brzdový systém disponuje dvěma separátními diagonálními brzdovými okruhy a kotouči na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením.


„Terénní“ Fiat se dodává ve dvou verzích – buď jako Panda 4×4, nebo Panda 4×4 Climbing. Druhý model má o 5 cm větší světlou výšku, a svými 165 cm je tudíž lépe připravena pro jízdu po špatných cestách. Atraktivnější provedení poznáte podle některých estetických prvků, jako jsou přední a zadní nárazníky opatřené černým plastovým štítem nebo bočními lištami. Ve výbavě nechybějí ani dva čelní airbagy, centrální zamykání, elektrické ovládání oken, střešní ližiny, 14“ kola s pneumatikami 185/65. Základní provedení zahrnuje airbag řidiče, ABS, posilovač řízení dualdrive, nastavitelný volant a 14“ kola s pneu 165/70.


Fiat Panda 4×4 v nás vyvolává chuť vyrazit do míst, kam bychom se s klasickými vozy jen těžko dostávali. Na druhou stranu se neztratí ani ve městě.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...