A jaký je nový Fiat Panda 4×4? Na úvod musíme připomenout, že pohon všech kol byl zatím pro Fiat spíše okrajovou záležitostí. To však už neplatí. Při vývoji Pandy 4×4, vyráběné v Polsku, se Italové nechali slyšet, že hlavním cílem bylo připravit terénní automobil.
V úhledném interiéru čeká na řidiče moderní design přístrojové
desky, výše umístěné sedadlo a přehledné rozmístění ovladačů na středovém panelu. I přes kompaktní rozměry (3,57 x 1,6 x 1,63 m) překvapí svojí prostorností. Nabízí místo čtyřem až pěti osobám včetně zavazadlového prostoru. Jeho 200 litrů patří v tomto segmentu k největším. Regulací podélně nastavitelných zadních sedadel jej lze zvětšit na 230 l, při sklopených zadních opěradlech pojme až 855 l. Vyšší posaz za volantem a velkoplošné zasklení zajišťují optimální výhled, což zaručuje lepší ovládání zvláště v terénu.
Stálý pohon všech kol obstarává viskózní spojka britské firmy GKN. Pohon zadních kol se přiřazuje automaticky a umožňuje tak nejvýhodnější rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Přenos určitého procenta síly ani nepostřehnete. Snad jedině na sněhu nebo v bahně, kde se chová vůz přeci jen lépe, než byste očekávali. Na asfaltu se pak 98 procent přenáší na přední kola.
Přestože není Panda 4×4 vybavena prakticky žádnými elektronickými „pomocníky“, nezastaví ji ani pořádně uklouzaná cesta. Díky vhodnému odstupňování a kratším převodům vyjede i prudší stoupání, ačkoli nemá redukční převodovku. Ve stížených podmínkách rozhodně není k zahození přítomnost ABS, ASR (protiprokluzový systém) nebo MSR (regulace točivého momentu při brzdění).
S Pandou 4×4 v provedení Climbing se vůbec nemusíte obávat jízdy v terénu, zvláště když podvozek chrání hliníkový plech a nájezdové úhly vpředu a vzadu dosahují hodnoty 24 a 42 stupňů.
V první fázi Pandu 4×4 pohání zážehový čtyřválec 1,2 litru. Jeho kvality dokládá 12 milionů vyrobených kusů. Právě s ním jsme se mohli seznámit. I přes nízký výkon 44 kW si vůz počínal v terénu překvapivě slušně. Jednoduchý motor vydatně „táhne“ už z nízkých otáček a rozjede se až na 145 km/h, v průměru vystačí s 6,6 litru na 100 km.
Větší zájem bude zřejmě o vznětový přeplňovaný čtyřválec Multijet 1,3 litru, který s přímým vstřikem paliva common-rail dosahuje výkonu 51 kW a točivého momentu 145 N.m již při 1500 otáčkách za minutu. Jde o mistrovský kousek v miniaturní velikosti. Včetně příslušenství váží 130 kg a díky kompaktním rozměrů 50 x 60 cm zabere minimální prostor. Pozadu nezůstává Panda 4×4 ani v bezpečnosti. Brzdový systém disponuje dvěma separátními diagonálními brzdovými okruhy a kotouči na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením.
„Terénní“ Fiat se dodává ve dvou verzích – buď jako Panda 4×4, nebo Panda 4×4 Climbing. Druhý model má o 5 cm větší světlou výšku, a svými 165 cm je tudíž lépe připravena pro jízdu po špatných cestách. Atraktivnější provedení poznáte podle některých estetických prvků, jako jsou přední a zadní nárazníky opatřené černým plastovým štítem nebo bočními lištami. Ve výbavě nechybějí ani dva čelní airbagy, centrální zamykání, elektrické ovládání oken, střešní ližiny, 14“ kola s pneumatikami 185/65. Základní provedení zahrnuje airbag řidiče, ABS, posilovač řízení dualdrive, nastavitelný volant a 14“ kola s pneu 165/70.
Fiat Panda 4×4 v nás vyvolává chuť vyrazit do míst, kam bychom se s klasickými vozy jen těžko dostávali. Na druhou stranu se neztratí ani ve městě.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií