Fiat Croma se vrací

Croma přichází s novým segmentem – Comfort Wagon

Okolí starobylého města Tivoli, jižně od Říma, si vybral Fiat pro presentaci nového modelu Croma, jenž si svoji světovou premiéru odbyl na autosalonu v Ženevě. Proč právě tam? Zřejmě, abychom mohli během testovacích jízd zavítat i do závodu v Cassinu, kde se nové modely vyrábějí.

Fiat Croma se vrací
Fiat Croma se vrací
Fiat Croma se vrací


Název Croma není žádnou novinkou. Už v letech 1985 až 94 bylo vyrobeno přes 450 tisíc úspěšných sedanů. Po letech se tedy Italové rozhodli nejen obnovit název Croma, ale také se vrátit do střední třídy.

Fiat Croma se vrací
Fiat Croma se vrací
Fiat Croma se vrací


Při pohledu na elegantní tvary si klademe otázku do jakého segmentu vlastně patří. O vanu hovořit nelze, protože impozantní a elegantní příď připomíná luxusní sedan. Nepatří ani mezi SUV či MPV, neboť nedosahuje jejich výšky a nevykazuje ani charakteristické převisy vpředu a vzadu. Klasickým kombi také není, protože nevychází z žádného sedanu prodlouženého o nějaký ten centimetr.A navíc je zhruba o deset centimetrů vyšší než konkurenční modely. Nejvýstižnější je asi označení Comfort Wagon.


Fiat Croma, jehož design navrhl Giorgetto Giugiaro se bude vyrábět pouze v jediné karosářské variantě, která díky svým rozměrům patří mezi nejprostornější ve svém segmentu. Nenápadné přídi vévodí velká maska chladiče a dvojité světlomety. Z boku zaujme hlavně zadní blatník protažený hodně vzad a na zaoblené zádi pak úzké sdružené světlomety.


Italové mají dlouholeté a bohaté zkušenosti se vznětovými pohonnými jednotkami s přímým vstřikem paliva (už v roce 1986 s ním jako první na světě vyjela právě Croma), a proto také v nové generaci budou k mání hned ve třech variantách. Na vrcholu stojí pak Multijet 2,4 litru s úctyhodným točivým momentem 400 N.m. Z benzinových motorů je zatím k dispozici čtyřválec 2.2, k němuž přibude ještě základní typ 1.8.

Vznětové motory Multijet

motor 1.9 8V 1.9 16V 2.4 20V
výkon (k/min-1) 120/4000 150/4000 200/4000
toč.moment (N.m/min-1) 280/2000 320/2000 400/2000
rychlost (km/h) 195 210 195
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,3 9,6 8,5
prům.spotřeba (l/100 km) 6,1 6,1 8,0


Zážehové motory

motor 1.8 16V 2.2 16V
výkon (k/min-1) 140/6300 147/5800
toč.moment (N.m/min-1) 175/3800 203/4000
rychlost 210
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,1
prům.spotřeba (l/100 km) 8,6




Rozměry

délka/šířka/výška 4756/1775/1597 mm
rozvor kol 2700 mm
rozchod kol (vpředu/vzadu) 1523/1496 mm




My jsme si na tří set kilometrové trase vyzkoušeli šestnáctiventilový turbodiesel 1.9 (150 k) se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Nezklamal nás ani výkonem ani pružností či tichým chodem, které narušovalo (ale příjemně) hvízdání turbodmychadla.


Ovšem dobrý motor by nebyl nic platný, kdyby podvozek za moc nestál. To však v žádném případě o Cromě neplatí. Přední i zadní nezávislé zavěšení kol McPherson se velice dobře vypořádá s nerovnými vozovkami, a tak jsme na nich mohli okusit i svižnější jízdu. Při ní jste zase ocenili dobrou boční oporu sedadel konstruovaných s ohledem na pohodlí.


Interiér je řešený tak, aby se v něm cestující cítili především pohodlně a útulně. K tomu přispívají kvalitní materiálům a ergonomické uspořádání přístrojů. Jen středový panel by možná nemusel být tak mohutný.


Zavazadlový prostor, pod jehož podlahu si lze přiobjednat vyjímatelnou schránku na drobnosti, pojme v základu 500 litrů, při sklopení druhé řady a naložení až po střechu dokonce 1610 litrů.


A jedna zajímavost na závěr. Zámek zapalování či tlačítko ve stylu BMW byste u volantu hledali marně. Nachází se totiž na středovém tunelu vedle řadicí páky. Hlavně, aby si s klíčkem nehrál při jízdě spolujezdec.


Na českém trhu by se měl vydařený Fiat Croma objevit zhruba v červnu.


Jindřich Lasík

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...