Výčet nejdůležitějších faktů k historickému úspěchu značky se čtyřmi kruhy v legendárním vytrvalostním závodě 24 h Le Mans:
Devátým vítězstvím se značka Audi dotáhla na Ferrari v historických statistikách klasického vytrvalostního závodu, který se pravidelně koná od roku 1923. Pouze Porsche je s 16 vítězstvími (z 60 startů) ještě úspěšnější. V listině vítězů figuruje celkem 24 různých značek.
Bilance značky Audi v závodech 24 h Le Mans je působivá, neboť dosáhla devíti úspěchů při pouhých 12 startech (úspěšnost: 75 procent), v nichž jezdci Audi obsadili 23 z 36 možných míst na stupních vítězů (64,9 %).
Z 39 startujících vozů Audi od roku 1999 jich do cíle dojelo 31 (79,5 %), z toho devět na prvním místě, pět na druhém místě a devět na třetím místě.
Tým Reinholda Joesta slavil letos své jedenácté vítězství v závodě 24 h Le Mans, z toho sedmé se značkou Audi. Pokud připočteme úspěchy týmů Dauer Racing (1994) a Bentley (2003), na nichž se Joestův tým také podílel, má tým Joest Racing na svém kontě již 13 vítězství v Le Mans.
Ve všech dvanácti startech v Le Mans se značka Audi dostala na stupně vítězů.
Pro značku se čtyřmi kruhy to byl po letech 2000, 2002 a 2004 čtvrtý triumf se ziskem prvních tří míst. Poprvé se výrobci automobilů podařilo v Le Mans obsadit první tři místa s vozy poháněnými vznětovými motory.
Připočítáme-li úspěch značky Bentley z roku 2003, která použila motor TFSI vyvinutý oddělením Audi Sport, zvítězila vysoce hospodárná technika Audi v deseti z posledních jedenácti vytrvalostních závodů v Le Mans. Za všech deset úspěchů byl zodpovědný šéf oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich.
Popáté v řadě zvítězil v Le Mans vůz poháněný vznětovým motorem. Čtyři vítězství vznětových motorů získala na své konto technika TDI od Audi (2006 až 2008 a 2010).
Po roce 2001 (TFSI) a 2006 (TDI) zvítězila značka Audi v Le Mans potřetí s novým technickým řešením. V roce 2010 bylo poprvé použito turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG (Variable Turbinen-Geometrie).
S průměrnou rychlostí 225,228 km/h byl 78. ročník nejrychlejším v historii tohoto závodu. Také oba další vozy Audi R15 TDI překonaly s průměry 224,659 km/h a 223,524 km/h dosavadní rekord z roku 1971 (222,304 km/h).
Vítězné Audi R15 TDI se startovním číslem „9“ ujelo celkem 397 kol. Ujetou vzdáleností 5410,713 kilometrů překonalo rekord z roku 1971, který ustavili Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep s Porsche 917 (5335,313 km). Tehdy se však v Le Mans jezdilo ještě bez šikan.
Navzdory extrémně vysoké průměrné rychlosti spotřeboval vítězný vůz v průměru pouze 43,43 litru nafty na 100 kilometrů, což je o více než deset procent méně než v případě prvního vítězství značky Audi v roce 2000, ačkoli tehdejší průměr byl jen 208,660 km/h.
Vítězný vůz absolvoval kompletní závod pouze na jedenácti sadách pneumatik Michelin (včetně jedné sady navíc, která přišla ke slovu krátce před koncem závodu kvůli pozvolné ztrátě tlaku). S jednou sadou pneumatik bylo průměrně ujeto 491,9 kilometru. V roce 2009 byla výměna pneumatik nezbytná přibližně každých 330 kilometrů, což je jednoznačným důkazem vysoké efektivity závodního vozu „R15 plus“.
Vítězné Audi R15 TDI bylo celkem 33krát v boxech, přičemž celková délka prostoje byla necelých 20 minut. Neplánovaně muselo být vyměněno pouze pravé vnější zpětné zrcátko (cca 20 sekund). Pozvolná ztráta tlaku v pneumatice si krátce před koncem závodu vyžádala ještě jednu výměnu pneumatik navíc.
Vítězné Audi R15 TDI (číslo podvozku R15-204) jelo na první pozici ve 133 z 397 kol.
Nejrychlejší kolo s vozem Audi R15 TDI v závodě zajel André Lotterer ve 334. kole časem 3:32,541 min, takže byl rychlejší než Mike Rockenfeller, který dosáhl nejrychlejšího kola s vozem Audi R15 TDI v kvalifikaci (3:21,981 min).
S průměrným věkem 29 let byla posádka Timo Bernhard (29), Romain Dumas (32) a Mike Rockenfeller (26) nejmladší trojicí jezdců, která zvítězila s vozem Audi v Le Mans.
Šestadvacetiletý Mike Rockenfeller se stal nejmladším jezdcem Audi, který vyhrál závod 24 h Le Mans.
Tom Kristensen vybojoval při svém 14. startu v Le Mans jedenácté umístění na stupních vítězů, z nichž bylo osm vítězství (rekord) a tři třetí místa.
Vítězství v Le Mans za volantem vozu Audi si dosud připsalo celkem jedenáct jezdců:
Seiji Ara (1 vítězství s Audi), Timo Bernhard (1), Frank Biela (5), Dindo Capello (1), Romain Dumas (1), Tom Kristensen (6), JJ Lehto (1), Allan McNish (1), Emanuele Pirro (5), Mike Rockenfeller (1) a Marco Werner (3).
Timo Bernhard je dosud jediným závodním jezdcem, který zvítězil ve 24h závodech v Le Mans, Daytoně a na Nürburgringu a teprve sedmým jezdcem v historii, který je zapsán v listině vítězů závodů v Le Mans, Daytoně a Sebringu.
Mike Rockenfeller je prvním jezdcem od roku 1988 (Jan Lammers), který v témže roce zvítězil v závodech 24 h Daytony a Le Mans.
Celkově to bylo 27. vítězství v Le Mans pro německou značku a 51. pro otevřený vůz.
Teprve potřetí v historii závodu zvítězil vůz poháněný motorem V10.
Po jezdcích Frank Biela (1999), Marco Werner (2002) a Christijan Albers (2009) je Oliver Jarvis čtvrtým jezdcem Audi, který byl vyznamenán titulem „Rookie of the year“ za nejrychlejší čas v kvalifikaci mezi všemi nováčky závodu v Le Mans.
Michelin, dodavatel pneumatik pro Audi, oslavil v Le Mans 19. vítězství celkem a 13. vítězství v řadě od roku 1998.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií