Odborníci z pneumatikářského odvětví však poukazují na to, že štítek obsahuje příliš málo kritérií, aby mohl dostatečně charakterizovat vlastnosti pneumatik.
Evropský štítek na pneumatiky
Byl navržen jako hodnotící systém, jenž má spotřebitele vést k nákupu bezpečných a k životnímu prostředí šetrných pneumatik za pomoci zobrazení tří výkonnostních parametrů:
- valivého odporu
- přilnavosti na mokru
- hlučnosti
Všechny pneumatiky na osobní automobily, lehké nákladní vozy a nákladní vozy musí nyní být prodávány s tímto informačním štítkem.
Výrobce pneumatik společnost Goodyear
– tuto iniciativu vítá, ale současně zdůrazňuje, že evropský štítek postihuje pouze několik z mnoha důležitých výkonnostních parametrů pneumatiky.
Jean-Pierre Jeusette, generální ředitel inovačního centra společnosti Goodyear v Lucemburku to komentuje slovy: „Štítek má velký potenciální vliv – a to z hlediska finančního, ekologického i z hlediska bezpečnosti na silnicích napříč celou Evropou. Naše analýza ukazuje, že pokud by všechna vozidla jezdila na pneumatikách s hodnocením A, mohlo by to ušetřit až 27 miliard Euro ročně na pohonných hmotách a emise CO2 by mohly být sníženy až o 20 miliónů tun.“
Volba osobních pneumatik s hodnocením A v přilnavosti na mokru ve srovnání s pneumatikami s hodnocením G může znamenat o 30 % kratší brzdnou dráhu na mokru, tedy zastavení až o 18 metrů dříve , což odpovídá délce tří až čtyř automobilů.
Štítek může spotřebitelům a správcům vozových parků sloužit pouze jako počáteční bod, jelikož při výběru by měli hledět dále i na ostatní parametry, které ovlivňují celkové vlastnosti pneumatiky. Podíváme-li se na to z hlediska společnosti Goodyear, která testuje více než 50 různých prvků ovlivňujících vlastnosti pneumatiky během jejího vývoje, včetně ovladatelnosti na suchu a na mokru, boční stability a stability ve vysokých rychlostech. Klíčové bezpečnostní parametry, jako jsou aquaplaning při zatáčení a při jízdě po rovině, na štítku rovněž nejsou uvedeny.
Také nezávislá testovací organizace TÜV upozorňuje na to, že informace uvedené na novém evropském štítku jsou omezené.
Evropský štítek je něco jako svíčka, jelikož vnáší do oblasti parametrů pneumatik trochu světla, bohužel se však nejedná o pochodeň. Mnoho důležitých výkonnostních parametrů na něm jednoduše není uvedeno a zimní pneumatiky jsou toho velmi dobrým příkladem. Na tuto skutečnost byste si jako kupující měli dávat pozor. Na vaše další dotazy byste se při výběru pneumatik měli ptát přímo vašeho prodejce a neočekávat, že štítek vám poví vše, co potřebujete vědět.
Úspěch nového značení bude rovněž velmi záviset na kvalitě jeho prosazování, což má za úkol všech 27 členských států, každý na svém území. Zároveň musí existovat efektivní systém pokut v souvislosti se zaváděním tohoto předpisu, čímž se zvýší důvěryhodnost štítku. Efektivním prosazováním štítků by se měla vytvořit srovnatelná základna pro všechny společnosti na trhu, což by zajistilo, že veřejnost, prodejci pneumatik i ostatní zainteresovaní lidé nebudou oklamáni a navedeni k nákupu nekvalitních pneumatik, které byly buď náhodou, nebo záměrně nesprávně označeny.
Jedny z největších úspor se projeví u flotil nákladních vozů
U nákladních vozů se valivý odpor podílí na spotřebě přibližně z 30 %, takže volba správné pneumatiky může spotřebu automobilu zásadně snížit.
Vliv na potenciální snížení ekologického dopadu by mohl být enormní a odhadované finanční úspory by se mohli rovnat 7 000 Euro během celé životnosti pneumatik – tedy dost na to, aby správce flotily nakoupil nové pneumatiky.
Goodyear
– je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 71 000 pracovníků a své výrobky vyrábí v 53 závodech ve 22 zemích světa. V inovačních centrech v Akronu, Ohio a v Colmar-Berg, Lucembursko jsou vyvíjeny nejmodernější výrobky a služby, které stanovují technologické a výkonnostní standardy pro celé odvětví.
Společnost Goodyear má za sebou 111 let cenných zkušeností ve vývoji nepostradatelné součásti každého automobilu – pneumatiky. Věříme proto, že je naší povinností účastnit se debat o bezpečnosti pneumatik, a chceme se podílet na bezpečnějším cestování. V Evropě patří společnost Goodyear Dunlop mezi signatáře Evropské charty bezpečnosti silničního provozu. Společnost Goodyear Dunlop podporovala myšlenku evropského značení pneumatik, které usnadní zákazníkům posoudit vlastnosti pneumatiky z hlediska životního prostředí a bezpečnosti. Společnost Goodyear Dunlop podporuje povinné zavedení systému kontroly tlaku v pneumatice – elektronického systému, který dohlíží na tlak vzduchu uvnitř pneumatiky – do všech nových osobních automobilů od roku 2012 a všech prodávaných automobilů od roku 2014. Společnost Goodyear Dunlop rovněž podporuje myšlenku na zavedení právní úpravy používání zimních pneumatik ve všech členských státech Evropské unie zvyšující bezpečnost silničního provozu v zimních podmínkách. Společnost Goodyear Dunlop se spolu se svými zainteresovanými osobami věnuje názorným ukázkám toho, jak důležitá je bezpečnost na silnicích.