Elektromobil jako součást energetické transformace: Audi se ve svém výzkumu zabývá dvousměrnou nabíjecí technikou

  • Inteligentní používání elektromobilů nabízí velký potenciál pro úspěšnou realizaci energetické transformace
  • Dvousměrné nabíjení umožní zákazníkům dočasné ukládání elektrické energie z vlastní fotovoltaické elektrárny
  • Finanční stimuly v podobě optimalizace nákladů a zásobování vlastní elektrickou energií

Společnosti Audi a Hager Group usilují o realizaci vize vyšší stability elektrických sítí, nižších nákladů na elektrickou energii a přispívání k ochraně klimatu. Inovativní výzkumný projekt je založen na zapojení elektromobilu do domácí elektrické sítě a na využívání dvousměrného nabíjení. Toto řešení nabízí velké přednosti především v kombinaci s fotovoltaickými panely. Přebytečnou elektrickou energii ze solární elektrárny lze dočasně ukládat a v případě potřeby vracet do sítě.

Audi se hlásí k cílům Pařížské dohody o změně klimatu a pracuje na dosažení neutrální bilance emisí CO2 své produktové řady do roku 2050. Značka se čtyřmi kruhy uskutečňuje s ohledem na vytyčené cíle rozsáhlou elektrickou ofenzivu, která přinese 20 výhradně elektricky poháněných modelů do roku 2025. Elektromobil se kromě toho stane součástí stále širší nabídky mobility a základem trvale udržitelné energetické transformace.

Obnovitelné zdroje se v prvním pololetí 2020 poprvé podílely na celkové výrobě elektrické energie v Německu více než 50 procenty. S rostoucím podílem získává na závažnosti také základní nedostatek větrných a solárních elektráren. Jejich výroba elektrické energie totiž není vždy konstantní. Během slunečných dnů a v obdobích silných větrů chybějí často kapacity pro ukládání vyrobené elektrické energie, kterou elektrická síť nemůže odebírat.

S rostoucími počty registrovaných elektromobilů se zvyšuje počet mobilních zásobníků energie. To představuje velký potenciál, pokud by bylo možné jejich kapacitu inteligentně využívat. Společnosti Audi a Hager Group proto připravily společný výzkumný projekt, který nabízí řešení, jak vytvořit finanční stimuly pro realizaci bezpečnějšího zásobování elektrickou energií, a to v podobě dvousměrného nabíjení. „Elektromobilita ještě více sbližuje automobilový průmysl a energetiku. Akumulátory elektromobilu Audi e-tron by mohly soběstačně zásobovat rodinný dům energií po dobu jednoho týdne. V budoucnosti bychom chtěli tento potenciál využívat, a vytvořit tak z elektromobilu součást energetické transformace s funkcí zásobníku elektrické energie na čtyřech kolech,“ říká Martin Dehm, technický vedoucí projektu dvousměrného nabíjení ve společnosti Audi.

Elektromobil jako flexibilní zásobník energie

Tento nápad je geniálně jednoduchý. Vysokonapěťové akumulátory elektromobilu budou nabíjeny nejen domácí nástěnnou nabíječkou, ale poslouží také jako necentrální zásobník, z něhož může být poskytována energie pro potřeby domácnosti. Je-li zákazník majitelem fotovoltaických panelů, plní elektromobil funkci zásobníku pro přechodné uložení elektrické energie z vlastní ekologické výroby. Pokud již slunce nesvítí, může vozidlo poskytovat uloženou elektrickou energii domácnosti. Dvousměrné domácí nabíjení – v angličtině označované zkratkou V2H (Vehicle-to-Home) – má velký potenciál pro snižování nákladů na elektrickou energii pro majitele nemovitosti a zvyšování stability elektrické sítě. Dalším vývojovým stupněm je ve spolupráci s domácím zásobníkem téměř kompletní energetická soběstačnost a vyšší úroveň zabezpečení zásobování v případě náhlého výpadku celé energetické sítě. „Od začátku nás fascinuje vize používat akumulátory elektromobilů jako významný příspěvek k ochraně klimatu a současně ke snižování nákladů na elektrickou energii. Ve společnosti Audi jsme proto nalezli ideálního partnera,“ vysvětluje Ulrich Reiner, vedoucí projektu ze společnosti Hager Group.

Využití technologií blízkých sériové výrobě

Jednoduchá teorie vyžaduje v praxi vysokou technickou inteligenci a sladěnou souhru různých technických komponentů na straně infrastruktury i vozidla. Výzkumný projekt využil elektromobil Audi e-tron s nabíjecí technikou blízkou sériové výrobě. V rámci zkušebního provozu spolupracoval zcela elektricky poháněný model Audi se stejnosměrnou nástěnnou nabíječkou, která umožňuje nabíjecí výkon až 12 kW, a flexibilně rozšiřitelným domácím zásobníkem elektrické energie o kapacitě 9 kWh. Ten by v případě sériové výroby zvyšoval flexibilitu celkového systému, pro dvousměrné nabíjení však není nezbytným předpokladem. V celém systému se používá stejnosměrný proud, takže zapojení mezi fotovoltaickými panely a vozidlem nevyžaduje měnič. Jedná se tedy o mimořádně efektivní řešení.

Nabíjení fotovoltaickými panely šetří peníze 

U dvousměrného nabíjení je pozornost zaměřena především na případy, kdy majitelé rodinných domů s vlastní fotovoltaickou elektrárnou nabíjejí elektrickou energií z vlastní výroby s optimalizovanými náklady. Elektromobil přitom ukládá přebytky z fotovoltaických panelů, které nejsou odebírány spotřebiči v domácnosti. Pokud zákazník využívá variabilní tarify, může elektromobil zajišťovat zásobování celého domu elektrickou energií v období vysoké ceny. V noci nebo ve vedlejších časech tarifu je vůz nabíjen cenově výhodnější elektrickou energií až do požadovaného stavu nabití. Kromě optimalizace nákladů představuje dvousměrné nabíjení také bezpečné zásobování energií. Při výpadku elektrického proudu je systém schopen zásobovat dům energií z výkonných vysokonapěťových akumulátorů nebo dokonce soběstačně zásobovat budovu bez připojení k elektrické síti v rámci nezávislého provozu.

Vývojáři zaměřují pozornost na praktickou využitelnost

Vývojáři kladou velký důraz na praktickou využitelnost. „Středem pozornosti je pro nás zachování mobility. Zákazník se proto nemusí omezovat, aby bylo dvousměrné nabíjení prakticky využitelné,“ popisuje Dehm zaměření vývoje. „Inteligentní řízení nabíjení dohlíží na optimální využívání akumulátorů, a maximalizuje tak hospodárnost celkového systému. Pro zákazníky je ovládání velmi jednoduché – vůz zapojí do zásuvky, a vše ostatní probíhá automaticky.“

Společný výzkumný projekt se společností Hager Group prokázal dvě zásadní skutečnosti: Zákazníci s vlastními fotovoltaickými panely mohou svou mobilitu optimalizovat z hlediska nákladů a emisí CO2 a současně snížit zatížení elektrické sítě. Pozitivním vedlejším efektem vlastnění elektromobilu Audi je také významný příspěvek k úspěšné realizaci energetické transformace. Inteligentní používání vysokonapěťové sady akumulátorů vozidla kromě toho otvírá možnosti trvale udržitelného uplatnění již existujícího produktu, který doposud sloužil pouze k účelům mobility.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...