Na půvabné zatáčkovité silnici stoupající nad severomoravský Šternberk se poprvé závodilo v roce 1904. Právě po trati Ecce Homo se uskutečnila jedna ze zkoušek soutěže spolehlivosti z Vídně do Wroclawi. Nejlepší čas tehdy zajel hrabě Schönborn s vozem Lohner – Porsche. Přes přípravy na závod, který se měl konat v roce 1914, se nakonec první samostatná jízda do vrchu uskutečnila až o sedm let později. Během několika let se Ecce Homo zařadilo mezi slavné evropské závody do vrchu, které byly zvláště ve 30. letech jednou z nejpopulárnějších disciplín.
Od roku 1921 sváděli nepřetržitě deset let na Ecce Homo boj o sekundy automobilisté a motocyklisté v čele s tehdejšími vrchařskými hvězdami Stuckem a Caracciolou. Jako první se do listiny vítězů zapsal jezdec Chlad na stroji Harley Davidson. Po roce 1930 však nastala šestiletá odmlka a posledním vítězem se stal v roce 1936 Zdeněk Pohl na Bugatti, jehož čas 5.07.8 min navždy zůstane zapsán jako traťový rekord.
Až v roce 1971 se několik nadšenců rozhodlo obnovit slavný závod na zkrácené trati uspořádalo mistrovství ČSR. Následovala řada mezinárodních závodů, jejichž úroveň rok od roku vzrůstala až do roku 1981, kdy FIA zařadila Ecce Homo do seriálu Mistrovství Evropy. Prvním evropským vítězem se stal Francouz Bos se Spiderem Lola T 298, jenž projel trať za 3.28.08 min.
Zda se podaří překonat loňský rekord Rakušana Waltera Leitgeba, který na zdolání 7800 m dlouhé tratě potřeboval s Reynardem 95 D 3000 čas 2.58.03 min, což odpovídá průměrné rychlosti 157,73 km/h, si musíme počkat do neděle, ale nic není nemožné, neboť na startu se objeví i letos. V posledních letech však bohužel úroveň evropského šampionátu poněkud stagnuje, v „plechových autech“ se dokonce často mluví o českém přeboru.
Ve skupině N si to naši nejlepší Jan Vonka, Jiří Voves a Tomáš Vavřinec rozdají s Němcem Rolandem Wanekem (BMW M3), Italem Piergiorgiem Bedinim s Slovákem Peterem Jureňou (oba Ford Escort Cosworth).
Ve skupině A patří k favoritům Chorvat Niko Pulič s BMW M3 Krámského stáje. Ovšem cestu ke zlatému věnci mu bude chtít znepříjemnit hlavně Jaromír Malý (Ford Escort Cosworth), o bronz se zřejmě utkají Vladimír Liška a Robert Šenkýř (BMW M3) a Ital Di Giuseppe (Lancia Delta).
Ve skupině CN je přihlášeno celkem deset spiderů, z nichž sedm přijede z Itálie v čele s nejlepšími jezdci Tschagerem, Regosou, Napionem a Luigiem a Faostem Bormoliniovými. České příznivce by rád potěšil dobrým výsledkem Otakar Krámský, který stejně jako jeho soupeři sedlá Osellu PA 20 a v průběžné klasifikaci je po dvou odjetých podnicích zatím třetí.
A ještě zbývá zmínit se o třídě volných formulí, které vždy promlouvají do absolutního pořadí a zřejmě nejinak tomu bude i letos, neboť rekord tratě bude obhajovat už vzpomínaný Walter Leitgeb a chybět nebudou ani pravidelní účastníci Němec Horst Fendrych (Reynard 95D) a Herman Waldy (Reynard 94D), bez šance není ani Maďar László Szász. V takřka domácím prostředí se bude chtít předvést opavský Josef Krečmer jedoucí rovněž s formulí 3000.
Sobotní program začíná tréninkovými jízdami (8.00 – 13.40), na které hned navazuje mistrovství ČR. První nedělní jízda je na programu od 9,30 h, druhá startuje ve 13.00 hodin.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.