Dva figuranti si reálně otestovali jaké to je v autě při 60 stupních Celsia

Test realizovalo oddělení vnějších vztahů UAMK, a.s. Praha

Při letních výletech může přijít bolest a únava za volantem velmi rychle.

Interiér auta se totiž na letním sluníčku dokáže ohřát až na 70 stupňů Celsia. Řidiči jsou pak rychle unaveni, nepozorní a agresivní. Teplo vede nejen ke zdravotním problémům, ale i k zvýšenému nebezpečí vážné nehody. ÚAMK ve spolupráci s BESIP proto radí, jak by motoristé měli správně v letních měsících postupovat, aby se cítili bezpečně a pohodlně.

Každý 10. den zemře ve světe jedno dítě uvězněné v přehřátém autě. Jen za rok 2013 tak zemřelo v USA 13 dětí a od roku 1998 jich zemřelo 575, z toho 73 % bylo dětí mladších dvou let.

Průběh testu ÚAMK

Vydáváme se na místo konání testu a fotíme si teplotu na palubní desce, kterou ukazuje digitální teploměr se dvěma čidly. Naměřili jsme 46,4 stupňů Celsia. Zhruba půlhodinovou cestu po městě na automobilové cvičiště ÚAMK absolvujeme se zataženými okny a vypnutou klimatizací i ventilátory. Na místo testu dojíždíme a na palubní desce naměříme již 54,7 stupňů. Následující čas do testu jasně ukazuje, že nemůžeme brát v potaz teplotu na palubní desce, protože zde se velmi rychle teplota vyšplhala přes 70 stupňů Celsia.

  • Když tedy začíná test, volíme pro teplotní čidlo umístění ve výklenku palubního počítače, tedy asi v úrovni hrudě figuranta.
  • Do auta zaparkovaného na otevřené asfaltové ploše (jako na parkovišti třeba před obchodním centrem) usedá figurant Petr Vomáčka a přidává se i jeden z přítomných redaktorů Pavel Schuster z deníku Blesk a měříme teplotu ve vozidle – činí 54,7 stupňů Celsia, ale prakticky okamžitě se zvedá na 55,2 stupňů. V ten samý okamžik ukazuje další teploměr umístěný v zavazadelníku 36 stupňů.
  • Než začne test, umisťujeme jak na palubní desku, přední sedadlo, tak do zavazadlového prostoru potraviny – plátkový sýr, šunku, rohlíky, zeleninu, jogurt, pohárek vody, bramborový salát v kelímku a čokoládu… Simuluje to situaci, kdy má řidič u sebe svačinu, vodu a v zavazadelníku nákup.

Zkouška začíná.

  • Během prvních pěti minut vyrostla teplota v interiéru vozidla na 60,6 stupňů. Po pěti minutách je vidět tekoucí pot obou figurantů, přičemž se značně zahřívají i potraviny, voda v kelímku…
  • Po deseti minutách se začíná zhoršovat dýchání (naměřeno je 59,5 stupňů Celsia, a to při zatažené obloze). Po patnácti minutách se nedá v autě vydržet a jako první vystupuje redaktor deníku Blesk, pot teče po tváři, odkapává z rukou, nohavice na stehnech jsou zcela promočené, stejně jako tričko, vlasy. Petr Vomáčka dále absolvuje dalších pět minut a poté to vzdává. „Déle se uvnitř auta nedá vůbec vydržet. Je to masakr“, dodává Vomáčka i Schuster. Figuranti vystupují z vozidla při teplotě 59 stupňů Celsia a 31 stupňů vně. Figuranti jsou dehydrovaní, točí se jim hlava, jsou malátní a unavení … Potraviny jsou zcela nepoživatelné. Salát v kelímku po necelých 20 minutách ve vozidle smrdí a na povrchu se vytvořil takový vodní film. Voda v kelímku je teplejší než lidská teplota, takže v prstech hřeje. Šunka zezelenala a vysušila. Špatně dle očekávání dopadla čokoláda, dala se doslova přelévat ve svém obalu. V zavazadelníku, který otevíráme, ukazuje teploměr téměř 40 stupňů Celsia. Na plátku sýra se vytvořila plíseň.

Co z testu vyplynulo?

Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 – 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps. Například náš figurant vypil 2 litry vody právě po tomto testu a odhadujeme, že ve vozidle během testu vypotil minimálně 1,5 litru. Potraviny, byť v zavazadelníku – tedy například nákup netrvanlivých poživatin – se za tu dobu zkazí a není poživatelný. A co by se stalo dítěti zavřenému nerozumnými rodiči ve vozidle během jeho hodinového nákupu nebo podobně? Raději ani nedomýšlet. Test měl zcela jednoznačné a varující výsledky. Proto platí i varování pro ty, kdo by to chtěli zkusit jako my – je to život ohrožující a velmi riskantní.

Průzkum vlivu tepla na nehodovost

Podle Federal Highway Research Institute se počet nehod zvyšuje při teplotě 27 stupňů Celsia v interiéru vozidla o 6 procent. Při 32 stupních je to o 13 procent, při teplotě 37 stupňů dosahuje 33 procent!

Předměty ve vozidle

V autě nenechávejte léky, ty totiž ztratí účinnost při vysokém zahřátí, a to i v případě, že jsou uloženy ve schránce nebo zavazadle. Nenechávejte v autě nákup (voňavka může explodovat, v potravinách se může objevit salmonelóza či jiné škodlivé látky). Samozřejmě nenechávejte ve voze na slunci rostliny, zvířata a hlavně děti!

Tekutiny

Doplňování tekutin je v letních měsících zvláště důležité. Za den doplňte až tři litry vody, zředěné ovocné šťávy nebo čaje. Také zásoby tekutin uložte do zavazadlového prostoru, jelikož je často chladnější než přední část vozidla. Upozornění: Neužívejte za horka ledové nápoje, kávu a energetické nápoje. Může totiž dojít k rychlejší únavě, zvýšenému pocení a k případným žaludečním potížím.

Oblečení

Oblečení musí být vzdušné a lehké. Bavlněné oblečení je to nejlepší pro cestování v létě. Kdo má kožené sedačky, neměl by nosit kraťasy nebo sukni, protože kožená sedadla se zahřívají podstatně více než ta látková. To pak vede k různým nepříjemnostem a bolestem. Kdo má citlivější pokožku, neměl by zapomenout se před ostrým sluncem chránit opalovacím krémem, a to i ve vozidle.

Polední slunce

Doporučujeme naplánovat si cestu vozidlem na ráno nebo odpoledne či večer. Během doby od 12 do 15 hodin za slunného počasí je vozidlo nejvíce rozehřáté a hrozí vysoké nebezpečí únavy posádky vozu i vážné dopravní nehody.

Klimatizace

  • Nadměrné ochlazování vzduchu pomocí klimatizace zvyšuje spotřebu paliva a emisí CO2, a to až na dva litry na 100 ujetých kilometrů. Dokonce ve střední Evropě řidiči jen klimatizací spotřebují kolem pěti procent z celkové roční spotřeby automobilu. Průměrný řidič by s tímto množstvím mohl rok jezdit zcela zdarma.
  • Rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou by neměl být vyšší jak šest až deset stupňů Celsia. Pro krátké vzdálenosti, má smysl vynechat klimatizaci úplně a místo ní si raději stáhnout okna. Obecně platí, že by auto mělo být před každou jízdou řádně vyvětráno, a teprve pak by se měla pouštět klimatizace.
  • Suchý vzduch z ventilátorů klimatizace dráždí sliznice dýchacích cest a mohou podporovat respirační infekce. Klimatizace může také vyvolat zánět spojivek nebo vést ke svalovým potížím v oblasti krku, ramen a zad.
  • Pokud nemáte klimatizaci ve svém autě, otevřete zadní okna a proudící vzduch bude během jízdy vytlačí teplý vzduch z interiéru vozidla.

Parkování

Kdo parkuje své vozidlo na slunci, měl by využívat sluneční clonu umístěnou za čelním sklem. Ta poskytuje alespoň nějakou úlevu. Ale i když zaparkuji auto ve stínu, měl bych si uvědomit, že slunce se během dne pohybuje a paprsky mohou za nějaký čas dopadnout i na původně ve stínu zaparkované vozidlo. Naopak správně zastíněné vozidlo dokáže vytvořit rozdíl v teplotě interiéru o 15 stupňů Celsia.

Konkrétní případy

  • Polsko zcela nedávno šokovala smrt tříleté Olivie, kterou tatínek zapomněl v rozpáleném autě. Podobné případy se však neodehrávají jen v zahraničí, ale i u nás!
  • V červenci roku 2008 nechal otec 1,5 roční dítě spící v autě na Kodaňské ulici. Kolemjdoucí žena ho našla a ihned přivolala strážníky, kteří po zvážení situace rozbili okénko, a dítě z auta vyprostili. Poté ho předali záchranářům, kteří se snažili dítě stabilizovat. Mezitím k autu dorazil překvapený otec, který prý nechtěl dítě budit, a proto ho nechal v rozpáleném autě.
  • V roce 2009 se jednoho srpnového dne v Teplicích rovněž schylovalo k tragédii. K zamčenému dítěti v osobním automobilu byli přivoláni strážnici. Dítě bylo v autě údajně přes hodinu, a proto se ho rozhodli vyprostit. Následně byla přivolána matka, která se ospravedlňovala tím, že si musela se starším dítětem na okamžik odběhnout. Žena byla následně obviněna ze spáchání přestupku.
  • 31. července 2011 nechal český pár své spící dítě zavřené v autě na dovolené v chorvatském Splitu. Rozhodl se totiž prohlédnout krásy večerního města. Dítě se po hodině probudilo a kvůli nesnesitelnému horku začalo křičet. Naštěstí si ho všimli kolemjdoucí a přivolali policii. Ta chlapečka vyprostila. Následně ho převezli do nemocnice, kde mu byla nasazena infůze kvůli těžké dehydrataci.
  • V roce 2012 nechali rodiče v Uherském Hradišti šestiměsíční miminko přes tři čtvrtě hodiny samotné v autě. Trpící chlapeček si vynutil o hodinu později pozornost až pláčem a kolemjdoucí mu zachránila život přivoláním záchranářů. Dítě okamžitě vyprostili a bylo odvezeno na jednotku intenzivní péče.

Jak byste měli reagovat v případě nouze

Pokud si všimnete uvězněného dítěte v zaparkovaném autě stojícím na slunci, snažte se voláním zajistit pomoc okolí a najít majitele auta. Když se vám to nepovede, volejte ihned číslo tísňového volání 112. Pokud však dítě v autě již nereaguje, vězte, že je v ohrožení života.V tom případě ihned volejte záchranou službu (155) a policii (158) a za každou cenu se snažte dostat do vozidla. Okno, které je otevřeno pouze na malou škvíru nemůže plně zajistit proudění vzduchu v autě a interiér se stejně zahřeje.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE ALL4

Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE...

Čistě elektrické MINI Countryman SE ALL4 poslalo se světa pár „čumkaret“. Jak si cestuje a užívá volnosti na jakémkoli povrchu díky pohonu všech kol ALL4. Jde to, protože tenhle crossover se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fanoušci rychlosti a motorsportu, připravte se na sezónu a akce!

Fanoušci rychlosti a motorsportu,...

Zakladatel týmu Effective Racing Vladimír Netušil představil detailní plán závodů Formule 3 pro nadcházející rok a navíc i novou inovativní možnost – zážitkové Paddock pasy, které...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...