Značka Dunlop je se šampionátem Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) spojena od roku 1984, kdy se jel jeho vůbec první závod. V roce 2000, kdy se zahájila novodobá historie DTM, se Dunlop stává jeho exkluzivním partnerem a tato výjimečná spolupráce trvá dodnes. Výjimkou není ani letošní ročník DTM, jehož předposlední kolo se pojede 19. září 2004 po 12 letech opět na brněnském automotodromu. Všechny týmy používají identické pneumatiky, kterými jsou letos vysoko výkonné SP Sport Maxx:
Silné zastoupení jednotlivých týmů slibuje, jako již tradičně, nebývalý sportovní zážitek, který není narušován žádnými vážnějšími následky ostrých bojů a kolizí, protože je eliminují krytá kola závodních vozů. Šampionát DTM je nejkvalitnějším mistrovstvím cestovních vozů na světě.
Jezdci
Letošní DTM má opravdu mimořádně zajímavé obsazení. Ve startovním poli se setkáváme se jmény jako je Bernd Schneider, který získal nejvíce titulů DTM, nebo zkušený expilot F1 Jean Alesi. Oba závodníci jezdí za tovární tým Mercedesu. Juniorem týmu Sonax Dark Dog AMG-Mercedes je talentovaný český závodník Jarek Janiš, který rozhodně nebude chybět u finálových bojů. Tým Audi nastoupil rovněž v silné sestavě, ve které se za největší hvězdu bezesporu počítá šestinásobný vítěz 24 hodin Le Mans Tom Kristensen. Automobilka Opel se letos chlubí nejsilnějším týmem posledních let, ve kterém nechybí předloňský šampion a vítěz 24 hodin Le Mans Laurent Aiello a také Heinz-Harald Frentzen, vicemistr světa F1 z roku 1997.
Vozy
Rok 2004 bude nepochybně zapsán jako revoluční rok novodobého DTM. Letos poprvé se totiž na startovním poli objevují, kromě vozů kupé, také sedany. Hlavním motivem tohoto kroku je přiblížit startovní pole běžně prodávaným vozům. Mercedes CLK tak nahradil C Classe, Audi TT vystřídalo Audi A4 a místo Opelu Astra Coupe jede Opel Vectra.
Pravidla
V tomto ročníku došlo k poměrně výrazným změnám sportovních předpisů v porovnání s předešlými sezónami. Kvalifikační a hlavní závod se spojil v jeden jediný a jeho délka byla prodloužena na cca 160 km z původních cca 100 km. V jeho průběhu musí jezdci povinně absolvovat alespoň dvě zastávky v boxech, při kterých musí být vyměněny všechny čtyři pneumatiky Dunlop.
Tankování paliva je povoleno, ale není povinné. Vzhledem k maximálnímu objemu palivové nádrže, který činí 70 litrů, však není možné dokončit závod bez tankování. Rovněž kvalifikace probíhá na jiném principu. Po klasickém měřeném tréninku se deset nejrychlejších jezdců utká v tzv. Super Pole. Každý jezdec má k dispozici jediné kolo a bojuje se o prvních deset míst. I v případě nezajetí času skončí daný jezdec nejhůře desátý. Samotný systém bodování závodů je stejný jako ve Formuli 1, boduje prvních osm jezdců v cíli (10-8-6-5-4-3-2-1). Kromě pořadí jezdců se hodnotí i pořadí týmů a značek.
Historie
První ročník šampionátu DTM se konal v roce 1984. Startovní pole bylo tenkrát velmi rozmanité co do značek vozů, tak jejich výkonu. Vítězem se stal jezdec vozu BMW 635 CSi Volker Strycek. O rok později již šampionát začal lákat velká jména, z nichž asi nejznámějším byl jezdec Klaus Ludwig. V dalších letech zažil šampionát obrovský boom. V letech 1990 a 1991 se ve startovním poli třikrát objevil i jeden v té době neznámý mladík, dnes šampion Formule 1 Michael Schumacher. Po létech expanze přišla krize a v roce 1995 se DTM jelo naposled.
O několik let později však myšlenka závodů cestovních vozů v Německu znovu ožila a v roce 2000 začíná novodobá éra DTM. Za znovuzrozením šampionátu stojí automobilky Mercedes, Audi a Opel. Dramatické a vyrovnané závody si brzo získaly srdce fanoušků a popularita DTM letí rok od roku prudce vzhůru, např. letošní závod na německém Hockenheimu sledovalo 118 000 diváků!
Oproti závodům F1 je v DTM kladen hlavní důraz na pohodlí návštěvníků. Ti mají možnost navštívit boxy či pobavit se na koncertech nebo v rámci bohatého doprovodného programu. Bez zajímavosti jistě není, že již nejeden fanoušek odcházel z dějiště závodů s cennými suvenýry – ojetými autentickými závodními pneumatikami Dunlop, které mechanici jednotlivých stájí rozdávají nadšeným příznivcům.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií