Dopad novely zákona o odpočtu DPH u osobních firemních automobilů na vozové parky

Tisková zpráva České Asociace Fleet Managementu (AFM)

Od 1. dubna tohoto roku budou mít firmy a živnostníci možnosti odpočtu DPH při pořizování osobních vozidel pro firemní účely bez nutnosti přestavby na nákladní verzi tj. automobil kategorie N1.

Novela zákona prošla poslaneckou sněmovnou a čeká na schválení senátem a následný podpis prezidenta České republiky. Tato významná změna bude mít pro mnoho firem finančně léčivý efekt s ohledem na propad celkové ekonomiky.

Poslanecké sněmovna dne 3. března 2009 ve třetím čtení schválila poslanecký pozměňovací návrh, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Předkladatel pozměňovacího návrhu poslanec a člen Rozpočtového výboru Ladislav Šustr předložil tento pozměňovací návrh s následujícím odůvodněním: „Pozměňovací návrh se předkládá s cílem zrušit dosavadní zákaz uplatnění odpočtu daně u osobních automobilů a odstranit tak dosavadní systémovou nerovnost v odpočtu daně u motorových vozidel. Současně se jedná o opatření, které v souvislosti se světovou finanční krizí podpoří automobilový průmysl, ve kterém se současná krize výrazně projevuje. Pozměňovací návrh stanovuje podmínky pro možnost uplatnění nároku na odpočet daně u osobních automobilů v souladu s obecnými pravidly uplatňovanými u jiných druhů zboží.“

Odpočet DPH nebo šrotovné?

Česká média a odborníci považují současnou situaci v automobilovém průmyslu a souvisejících odvětvích dle svých zdrojů a oficiálních zpráv, za méně či více kritickou. Jedním z protikrizových opatření, která byla přijata vládou naštěstí mnohem dříve, než by tomu pravděpodobně došlo při neexistenci finanční krize je přijetí zákona o možnosti odpočtu DPH u osobních automobilů pro podnikatele. Ačkoli již v minulém roce Ministerstvo dopravy tento záměr sjednotit tuto problematiku novým předpisem závazným pro členy Evropské unie již avizovalo. Nakonec tedy i Česká republika přijala zákon, který je jinde v Evropě, ale i ve světě naprosto běžný.

Přijatá novela rozdělila českou politickou scénu na dva tábory. Jedna strana tuto úpravu uvítala a strana druhá prosazovala spíše stimulovat prodeje nových aut zavedení tzv. šrotovného (tj. státního příspěvku/bonusu na nákup nového vozu za podmínek, že dojde k ekologické likvidaci starého auta). Tím by prý nedošlo k diskriminaci nepodnikatelů a toto opatření by mělo plošný dopad. Plošný dopad pouze v omezené míře, protože si lze jen těžko představit, že by šrotovné mohly uplatňovat firmy, které pravidelně obnovují svůj vozový park v období tři až pět let. Těm by nezbývalo nic jiného, než stále u osobních automobilů odvádět DPH a montovat nepotřebné a nepraktické mřížky.

Firmy odsunuly nákupy vozidel a změnu vítají

Firmy s nákupem nových aut vyčkávali již od prosince, kdy se objevili první informace o této chystané změně. Došlo tak, k odložení původně plánované obměně vozových parků nákupů v případech, kdy to bylo z vnitrofiremních důvodů možné. Tento trend je naprosto patrný z oficiálních statistik prodeje nových vozů. Lze tedy předpokládat, že v případě, že nový zákon začne platit od 1. dubna 2009, že se prodeje v druhém kvartálu tohoto roku zdvojnásobí a dojde tak ke snížení tohoto prodejního deficitu.

Podnikatelé tuto změnu vítají a ušetří tak na svém vozovém parku, respektive na investicích spojených s jeho pořízením téměř pětinu za předpokladu, že vozidla používají pouze pro firemní potřeby. V tuto chvíli lze jen těžko předvídat, zda takto uspořené finanční prostředky použijí ve vozovém parku, nebo budou tyto finanční zdroje alokovat do jiné oblasti ve firmě za účelem snížení dopadů stávající globální finanční situace. V případě využití takto ušetřeného finančního obnosu pro vozový park se nabízí několik řešení. Pořídit svým zaměstnancům lépe vybavené vozy, nebo v některých případech i vozidlo vyšší kategorie…..

Vozidla s mřížkou nebyla vždy finančně výhodná

Odstranění mřížek zatraktivní nákup všech kategorií firemních vozidel. V minulosti u vozidel, která byla homologována na možnost přestavby na vozidlo kategorie N1 byla tato přestavba finančně efektivní pouze u vozidel s vyšší pořizovací cenou. V praxi to znamenalo, že u kategorií vozidel, která byla ve vozových parcích zastoupena nejvíce se přestavba na N1 nevyplatila. Důvod byl prostý. U vozidla v pořizovací hodnotě 200 tis. včetně DPH, činila úspora na DPH necelých 32 tis. Kč. Z takto uspořené částky je nutné odečíst náklady na přestavbu, které činily v závislosti na značce a modelu 14 – 30 tis. Je třeba také zohlednit skutečnost, že plátce měl plný nárok na odpočet DPH pouze v případě, že vozidlo nebylo používáno k soukromým účelům. V případě, že vozidlo bylo využíváno i soukromě jako zaměstnanecký benefit, odpočet DPH mohl být proveden pouze v určitém poměru.

Bohužel smutným faktem byla skutečnost, že naši zákonodárci dlouhá léta tolerovali, že firmy si až do této novely ve většině pořizovali mřížku ne z důvodu, že by potřebovali firemní vozidlo se speciálně upraveným zavazadlovým prostorem pro převoz nákladu, ale z úředních důvodů tj. pro možnost uplatnění odpočtu DPH. Auta s mřížkou a zatmavenými zadními bočními okny se nesetkávají s příliš velkým úspěchem u firemních řidičů, ale také nejsou zajímavou komoditou na trhu ojetých automobilů. Tato úprava spíše cenu takto upraveného vozidla na trhu ojetin snižovala. Tím se efekt finanční úspory na DPH ještě snížil v podobě nižšího zisku z prodeje ojetého vozidla pro firmu. Takto upravené vozidlo totiž příliš nevyhovuje skupině zákazníků, kteří si pořizují ojetá vozidla. Jedná se zpravidla o občany, kteří si pořizují vozidlo pro svojí potřebu a nemají možnost odečtu DPH z pořizovací ceny. Dávají tak přednost esteticky lépe vypadajícímu stejnému modelu bez mříže oddělující zavazadlový prostor.

Pozor na soukromé kilometry

Nutné je také myslet na určité nevýhody, které sebou možnost odpočtu DPH u osobních automobilů přinese. Lze předpokládat zvýšené administrativní náklady v podobě uplatňování nároku na odpočet DPH u firemních automobilů, které zaměstnanci využívají také pro soukromé účely, což je většina osobních vozidel. Z tohoto důvodu je možné také předpokládat důslednější kontroly finančních úřadů ve vykazování těchto údajů, aby nedocházelo k neoprávněnému odpočtu DPH. U většiny automobilů tak v praktické rovině nebude docházet k nároku nad odpočet v plné výši v případě, že zaměstnanci mají firemní automobil jako benefit k soukromému užívání. Zaměstnanci budou na druhé straně také omezeni počtem kilometrů, které bude možné ujet soukromě v poměru k ujetým kilometrům pro firemní účely.

K další úpravě dojde i při stanovení výše silniční daně, kterou je nutné u firemních automobilů hradit. Vzhledem k tomu, že u osobních automobilů je silniční daň počítána ze zdvihového objemu válců motoru a u nákladních automobilů (tedy i u kategorie vozidel N1) podle hmotnosti připadající na jednu nápravu, může dojít u určitých skupin vozidel ke zvýšení nákladů v podobě silniční daně tím, že se dostanou z jedné skupiny pro výpočet daně do jiné. Nejedná se však o závratné sumy.

Rekapitilace nároku na odpočet DPH u firemních vozidel nyní:

Nárok na odpočet DPH je možný pouze u vozidel zařazených do kategorie N1. Pro zařazení do této kategorie je nutné splnit několik podmínek. Pro stanovení zásad, jaká vozidla kategorie M1 lze upravit na vozidla kategorie N1, se vychází ze současné právní úpravy, tj. zákona č. 56/2001 Sb. (dále jen “zákon”) a vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb. (dále jen “vyhláška”). V zákoně je uvedeno základní rozdělení vozidel do kategorií:

  • kategorie M – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob
  • kategorie N – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladů

Směrnice 97/27/ES – Hmotnosti a rozměry vozidel (mimo vozidel kategorie M1) ještě definici nákladního vozidla upřesňuje: “Nákladní automobil znamená motorové vozidlo kategorie N1, N2 nebo N3, které je konstruované a vyrobené pouze nebo hlavně pro dopravu zboží.” Z přílohy 18 vyhlášky, kde je uvedeno podrobnější rozdělení druhů vozidel, vyplývá, že pokud nákladní automobil s nedělenou skříňovou karosérií (nákladní automobil skříňový) vznikne úpravou vozidla kategorie M1, musí být výchozím vozidlem vozidlo s karosérií typu kombi, osobní kombi nebo hatchback.

Tato vozidla, s ohledem na definici nákladního automobilu a velikost nákladového prostoru mohou být upravena následovně (“vozidlo pouze nebo hlavně pro dopravu zboží”):

  • Kombi, osobní kombi – obsaditelnost vozidla je dána hmotnostním vzorcem dle vyhlášky (příloha č.1, čl. 6), vozidlo musí být vybaveno pevnou nebo posuvnou přepážkou a splňovat další kriteria dle vyhlášky:
  • Okna nákladového prostoru musí být zcela “znehodnocena” a pevnostně zabezpečena. Za takovou úpravu lze považovat bezpečnostní folie schváleného provedení;
  • Vozidlo musí splňovat požadavky směrnice 97/27/ES s důrazem na rovnoměrné rozložení zatížení;
  • Vozidlo musí obsahovat montážní návod s podrobným uvedením popisu úprav vozidla a uvedením celkové hmotnosti demontovaných a montovaných dílů);
  • Hatchback – tato vozidla mohou být vybavena pouze jednou řadou sedadel a musí být vybavena pevnou přepážkou dle vyhlášky.

Kontakt: Ing. Stanislav Zelenka, Prezident České Asociace Fleet Managementu. České Asociace Fleet Managementu, Dandova 1, 193 00 Praha 9, Tel: 602 661 966, e-mail: zelenka@e-cafm.cz, www.e-cafm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...