Většina z nich jmenovala předloňského mistra České republiky Milana Doláka, který na loňskou sezónu a s ní spojenou obhajobu titulu, nemůže vzpomínat jinak, než s notnou dávkou zklamání. Začal sice dobře, ale hned v první polovině mistrovství, spolu se svou Toyotou Corolou WRC, z domácích tratí zmizel. Přesto však nezmizel z myslí svých početných fanoušků, kteří mu tak vyjádřili svou důvěru. Nutno však zdůraznit, že do role vítěze „Šumavy“ ho předem pasovali i jeho největší soupeři, např. loňský mistr Ladislav Křeček. Do Klatov přijel letos Milan Dolák s poněkud skromnější výbavou než loni, s autem, které velmi dobře znal a s nímž si vyjel předloňský titul, s Toyotou Celicou GT four. I když sám byl, vzhledem k půlroční pause, ve svých závěrech opatrnější, do útoku na dobytí nejvyšší mety tradičně úvodního podniku mistrovství, se pustil s plnou vervou hned na první z celkových osmnácti rychlostních zkoušek. Podařilo se mu tak zvítězit skutečně ve velkém stylu, systémem start – cíl. Je však pravdou, že kdyby si hned při druhém průjezdu čínovským okruhem neškrtl Stanislav Chovanec o retardér a nevyvrátil v důsledku zlomené spojovací tyče řízení přední kolo, mohl být souboj o vítězství daleko dramatičtější. Když už jsme se zmínili o matadorském jezdci, věnujme mu ještě několik dalších řádek. Na blovické Rally šou, kde seobjevil s Fordem Escortem WRC a při neúčasti naší špičky jednoznačně kandidoval na opětovné držení velkého putovního poháru pro vítěze, jel nakonec, kvůli nevyřízené licenci, v roli jakéhosi exkluzivního předjezdce. Tím mělo být jeho první letošní vystoupení na české půdě zároveň i poslední a Chovanec měl dále usilovat jen o slovenské body. O to větší překvapení a dodejme, že příjemné, přichystal nejen pořadatelům soutěže, ale spoustě svých příznivců, svou přítomností v Klatovech. Škoda jen, že byla tak krátká.
Ladislav Křeček udržující si sám jen se svými mechaniky letitého Forda Escorta, se od úvodní rychlostní zkoušky, čínovského okruhu, usadil na druhé příčce a vcelku bez problémů na ní vydržel až do samého závěru, když na třetího Josefa Petáka s Audi Coupe S2, pro něhož bylo toto umístění určitě velkým úspěchem, postupně zvyšoval svůj náskok až na více než dvě minuty. Sám zaostal za Dolákem o jednu a třičtvrtě minuty. Do nejsilnější třídy A8 letos přestoupil Jan Trajbold a pátým místem celkově hned naznačil, že by mohl být jejím oživením. Karel Trojan už zkušenosti s nejsilnějšími áčkovými vozy má, proto jeho šesté místo, při talentu, který prokázal už loni, nikoho tak moc nepřekvapilo. Oba jeli s osvědčenými Fordy Escorty.
Určitě jste zaregistrovali, že jsme zatím nemluvili o posádce, která celkově zůstala těsně pod stupni vítězů. Říká se, že je to nejhorší umístění. Jindřich Štolfa s Miroslavem Fantou však z něj smutní být nemusí. Po oba dny totiž diváky svým výkonem uváděli v úžas a s malým Citroenem Saxo Kit Car, jehož pohání pouze přední náprava a objem atmosferického motoru má hodně daleko do dvou litrů, rázně vyrazili k útoku na zisk titulu ve formuli dvě. Budou-li takto pokračovat i v dalších podnicích domácího mistrovství, máme se skutečně na co těšit.
Předsezónní informace věštily a Rallye Šumava Mogul je potvrdila, že letošek bude v domácím mistrovství automobilových soutěží snad nejzajímavější boji o titul ve skupině N, především proto, že je přímo nabita kvalitními vozy. Na mysli máme hlavně start páté evoluční verze Mitsubishi Lanceru nebo Carismy, se kterými vyjeli, loňský mistr této skupiny Michal Gargulák, jeho největší soupeř ing. Václav Arazim nebo Jiří Tošovský. K nim se letos přidal i ing. Marcel Tuček. Tábor konkurenční značky Subaru zastupují Václav Pech junior a Ladislav Výška. První je velkým talentem našeho soutěžního sportu, druhý zase už vyzrálým jezdcem. Ze všech jmenovaných se nejlépe vedlo Michalu Gargulákovi, ve výsledkové listině sedmému, druhé místo mezi enkaři získal na Šumavě celkově osmý Václav Pech, jedenáctý Jiří Tošovský uzavíral trojici nejlepších v této skupině. Kam se nám ve výsledcích poděli ing. Václav Arazim a Ladislav Výška? Velice záhy jsme je zaznamenali v seznamu odpadlých posádek.
Těm, kteří domácí mistrovství a jeho účastníky sledují podrobně a soustavně, určitě v loňském roce neušlo jméno další velké naděje, Romana Kresty. To co předváděl s úzkou třináctistovkovou Felicií si právem získalo obdiv. Proto jsme byli jaksepatří zvědaví na jeho premiérové vystoupení v domácí soutěži s vozem, se kterým jezdil Štěpán Ládík, tedy s kitovou Felicií o objemu 1600 ccm. Roman Kresta naše očekávání nezklamal a tím, že vjížděl na cílovou rampu jako devátý v absolutním pořadí, potvrdil svůj talent, který ho může ve spojení se špičkovou dvoukolkou, pasovat do role jednoho z aspirantů na nejpřednější umístění ve formuli dvě.
Třicátý čtvrtý ročník Rallye Šumava Mogul tedy vyplnil první stránku z celkových jedenácti, které tvoří letošní Mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Klatovská soutěž se sice nemohla pyšnit takovou kvalitní účastí jako loni nebo předloni, kdy byla součástí Mistrovství Německa. Přestože chyběli Kremer, Kahle nebo Depping, určitě velké množství diváků nezklamala. Naznačila, že na rychlostních zkouškách domácích podniků bude k vidění hodně zajímavého a přispět by k tomu mohlo i dravé nadějné mládí, které dokázalo, že má-li k dispozici kvalitní techniku, může ostříleným kozákům pořádně šlapat na paty. O to větší zájem bude určitě provázet 16. dubna start druhého podniku, liberecké Rally Paramo.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií