V průběhu pěti dnů se za volantem vystřídají oba týmoví jezdci Armin Schwarz a Luis Climent, kolem nich bude v akci nejméně dalších čtrnáct lidí. „Čekají nás perné dny. Je to řehole,“ poznamenal před odjezdem šéf týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba.
Program dne je přibližně stejný: nejpozději v osm hodin ráno se vyjíždí na první ostrou jízdu a většinou se končívá až za tmy. Tak to bude i tento týden v Italii, tak to bylo při letošních trénincích v únoru v rozpálené Keni, v dubnu na Slovensku a v srpnu v Řecku. Na uzavřeném okruhu, který se vybírá ve spolupráci se spřátelenými koordinátory po celé Evropě, stranou rušného provozu a pozornosti fanoušků i médií. Úsek musí vždy simulovat podmínky nadcházející soutěže, protože se připravuje a zkouší celá řada nových prvků i nastavení celého vozu. Jezdí se do úmoru dokola, mění se detaily nastavení.
Jako obvykle se testování neobejde bez celé řady propriet. V akci bude útulný motorhome s vlastním kuchařem, k tomu testovací truck nabitý nejmodernější počítačovou technikou. Tým s sebou veze zásobu náhradních dílů, ze které by se dala postavit téměř další celá závodní octavia. A už několik dní mají všichni aktéři v počítači několikastránkový přesný a podrobný časový harmonogram celé akce.
Aktéři testů se pravidelně slétávají z celého kontinentu; týmová jednička Armin Schwarz ze svého sídla v Monaku, jeho kolega Luis Climent zase ze španělské Valencie, hlavní inženýr Dietmar Metrich z Karlsruhe, vedení týmu a mechanici z hlavního štábu z Mladé Boleslavi.
Jak říká koordinátor týmu a ještě nedávno také tovární jezdec Pavel Sibera, v nadcházejícím týdnu nebude o práci nouze: „Pro novou generaci vozu Octavia WRC, kterou jsme nedávno homologovali, to bude vůbec první start na asfaltu, takže je třeba testovat celou řadu prvků. Tentokrát s námi budou také lidé z firmy Proflex, která nám dodává tlumiče, k tomu si přivezeme ještě nové ráfky a asi 110 kusů pneumatik Michelin s novou směsí a provedením. A tohle všechno musíme sladit.“
V krátkých přestávkách mezi jízdami probíhá hodnocení chování vozu a projednání návrhů na změny nastavení. Počet vozů kolísá, v akci už byly i tři najednou. „Ke každému nastavení hlásí jezdci krátké komentáře, své pocity z jízdy. Všechno se uchovává v protokolech, je to důležitá databanka informací,“ říká Pavel Janeba a rukou přitom ve své kanceláři ukazuje na skříň s pečlivě vyrovnanými šanony. Další informace plynou od Dietmara Metricha, který se střídá na místě spolujezdce. „Má výborný cit pro chování vozu. My soutěžáci tomu říkáme dobře vyvinutý sedací nerv, to je pro testování velmi důležitá věc,“ dodává šéf týmu Škoda Motorsport. Počítačová analýza dat probíhá po celou dobu testování přímo na místě v útrobách testovacího kamionu.
Odjezdem z trati debaty o technice a nastavení nekončí, pokračuje se i večer na hotelu. Z němčiny se plynule přechází do angličtiny, do toho občas zazní čeština. Všechno koordinuje Pavel Sibera. „Závodní zkušenosti mi práci rozhodně ulehčují, dokáži se lépe vžít do situace a odhadnout, jakým směrem se může vyvinout. Přece jenom jsem byl továrním jezdcem týmu Škoda Motorsport šestnáct let,“ přitakává bývalý soutěžní jezdec. Zaskočit ho nemůže ani nečekaná závada či havárie: „Čas při testu je drahocenný, vozíme s sebou takřka kompletní výbavu náhradních dílů včetně motoru.“ Pilotům v tom případě vzniká neplánované volno, se kterým si každý nakládá podle svého: zatímco Luis Climent většinou relaxuje a klábosí s mechaniky, Armin Schwarz okamžitě vytáhne ze své Octavie Combi 4×4 trekové kolo a mizí na trénink – pracuje na sobě takřka bez přestání.