„Bereme-li dopravní výkony jako věrohodný indikátor stavu ekonomiky, pak naše data za poslední měsíce potvrzují jasnou změnu trendu a poměrně vysoký růst,“ říká Ondřej Pavlík.
…a dodává „Po citelném poklesu v roce 2009 a prvním čtvrtletí roku 2010 zaznamenáváme u našich českých zákazníků rostoucí objemy tankování – v srpnu to bylo o 3,5 procenta, v září se tempo růstu zvýšilo meziročně o 6,8 procenta a zatím částečná čísla za říjen naznačují podobný trend.“
Nárůsty jsou opraveny o obchodní vlivy jako akvizice nových zákazníků a ukazují tedy skutečný obraz stavu dopravců na českém trhu. Mezi zákazníky tankujícími s kartami DKV patří největší české přepravní společnosti. DKV obsluhuje zhruba 30 procent českého trhu a agregovaná data jsou proto zcela reprezentativní.
Odhady analytiků o růstu českého hospodářství pro letošní rok se zatím pohybují okolo 1,6 procenta. „Naše prognóza nárůstu dopravních výkonů je poněkud optimističtější, očekáváme celoroční růst kolem 5 procent,“ uvádí O. Pavlík. Protože DKV operuje ve většině evropských zemí, má k dispozici srovnatelná data od svých zákazníků i ze zahraničí. Největší relativní nárůst DKV eviduje v září v Maďarsku: 14,2 procenta, následuje Nizozemsko se 13,4 procenta a právě Česká republika se 6,8 procenty. V Německu vzrostlo tankování zákazníků DKV o 1 procento a naopak v Polsku došlo k poklesu o 3,8 procenta. Celkový nárůst tankování u bezmála 90 tisíc evropských zákazníků DKV dosáhl v září 3,9 procenta.
Na českém trhu pokračuje vzhledem k vysoké ceně nafty trend přesunu tankování do zahraničí. V současné době se do zahraničí přesunulo již 27 procent objemu tankování, a to nejvíce na Slovensko, kde je nafta o 10 procent levnější, dále do Polska a Rakouska.
Další ze způsobů, jak snížit vysoké náklady na pohonné hmoty, vidí rostoucí počet dopravců v přechodu na směsnou naftu. „Zde registrujeme zajímavý rozdíl: zatímco u nás dopravci testují a postupně zavádějí tankování směsné nafty s 31 procent biosložky, v zahraničí se daleko častěji používá rovnou čistá bionafta,“ uvádí O. Pavlík. „Moderní vznětové motory tuto možnost již umožňují.“
Novinkou, která umožní dopravcům lépe kontrolovat provozní náklady a poskytovat aktuální údaje o jejich flotilách, je on-line analytický nástroj DKV eReporting, který česká pobočka DKV zavádí od konce října.
eReporting na kliknutí poskytuje detailní reporty a analýzy o:
- transakčních datech z celé sítě 36 tisíc stanic DKV po Evropě;
- průjezdech mýtných bran;
- překročeních limitů nastavených dispečerem pro každý vůz;
- emisích CO2 .
eReporting je nástroj, který umožní majitelům a dispečerům nejenom kontrolovat nekonečná transakční data na úrovni každého vozidla, ale hlavně kontrolovat jen ta, která systém vyhodnotí jako překročení nastavených limitů. A to např. vícečetná denní tankování, nadměrná tankování, překročení mýtných limitů, tankování na jiných než vybraných čerpacích stanicích, apod. Přidanou hodnotou bude jen uživatelova selektivní kontrola problematických dat, nikoli celku, což povede k vyšší efektivitě kontrolních mechanismů a finančním úsporám.
Zákazníkům DKV při úspoře nákladů výrazně pomáhá karta DKV, která umožňuje tankovat u téměř 36 000 čerpacích stanic po celé Evropě, stejně jako čerpat řadu dalších služeb. Karta DKV přináší výrazné úspory jak při tankování, tak i při úhradě mýtného.
Dalším plusem pro firemní finance je benefit v podobě až měsíčního odkladu úhrady. Tím se dopravcům vylepšuje cash-flow. Pokud zároveň dopravce využije program DKV Net Invoicing Program (= fakturace netto), na jeho měsíční faktuře už se objeví částka za tankování, mýtné a další služby v cizině s odečtenou DPH.
Informace o cenách nafty v Evropě poskytuje informační systém DKV na www.dkv-euroservice.com, kde pro přihlášené uživatele plánovač trasy DKV Route Planner zároveň vyhledá tři nejlevnější čerpací stanice na trase. Na stránkách jsou k dispozici i přehledy aktuálních cen nafty u důležitých DKV stanic a průměrné ceny v evropských zemích, včetně srovnání cen v Evropě.