„U zákazníků DKV vidíme zřetelenou snahu tuto úsporu nalézt v přechodu na směsnou naftu s vysokým podílem biosložky,“ říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české pobočky DKV Euro Service, největší evropské servisní společnosti pro dopravce.

Důvody jsou zřejmé – směsná motorová nafta je v důsledku daňového zvýhodnění plynoucího z celoevropské podpory paliv z obnovitelných zdrojů o 10 %, tedy přibližně 3,30 Kč na litr levnější. „To je u dopravců, jejichž ziskové marže se pohybují v řádu jednotek procent, velmi výrazná úspora,“ dodává Ondřej Pavlík. Směsná nafta je složena obvykle ze 69 % klasické fosilní motorové nafty a 31 % biosložky MEŘO. (MEŘO = Methylester řepkového oleje. Vzniká chemickým procesem, který spočívá v mísení methanolu s hydroxidem sodným a pak s olejem vylisovaným ze semen řepky olejné. Tento proces se nazývá transesterifikace. Vedlejším produktem této reakce je glycerin. Výroba methylesteru je dražší než běžná motorová nafta, ovšem při dosažení koncentrace přes 30 % je jeho podíl osvobozen od spotřební daně. Z této legislativní podpory státu pramení zmiňovaná cenová výhoda.)
„Od našich zákazníků víme, že testují dopady biodieselu na motory vozidel a zatím nezjistili žádné zásadnější problémy. Proto se jejich zájem a ochota tankovat směsnou naftu zvyšuje,“ říká Ondřej Pavlík. „V této branži více než kde jinde funguje dominový efekt. Jakmile na bionaftu přejde jedna nebo dvě velké dopravní firmy, ostatní je budou následovat.“
Pokusy o přechod na směsnou naftu zde byly již dříve, ale stát zvýšením sazeb daně další rozvoj potlačil. V současnosti se směsná nafta již běžně tankuje u velkých dopravních společností, většinou z vlastní čerpací stanice. Velké petrolejářské společnosti jsou zatím – s ohledem na negativní zkušenosti v minulosti – v investicích do rozšíření směsné nafty spíše zdrženlivé. Vedle firemních čerpacích stanic tak čeští dopravci tankují směsnou naftu i v zahraničí, např. v Rakousku.
Přechod na biodiesel je jen jedním z opatření, jímž se dopravci snaží řešit svoji složitou hospodářskou situaci. Došlo také k výraznému přesunu tankování do zahraničí. Data DKV ukazují, že od začátku roku se už čtvrtina objemů tankování z ČR přesunula za hranice. Favority českých dopravců jsou zejména Slovensko, kde je nafta o 10 % levnější, dále Polsko a Rakousko, kde jsou ceny v průměru ještě níže. Nejlevnější pohonné hmoty nabízejí čerpací stanice v Polsku, u nichž dopravci zaplatí za litr nafty o 15 % až 16 % méně než u nás.
Zákazníkům DKV při úspoře nákladů výrazně pomáhá karta DKV, která umožňuje tankovat u téměř 36 000 čerpacích stanic po celé Evropě, stejně jako čerpat řadu dalších služeb. Karta DKV přináší výrazné úspory jak při tankování, tak i při úhradě mýtného. Dalším plusem pro firemní finance je benefit v podobě až měsíčního odkladu úhrady, čímž se dopravcům vylepšuje cash-flow. Pokud zároveň dopravce využije program DKV Net Invoicing Program (= fakturace netto), na jeho měsíční faktuře už se objeví částka za tankování, mýtné a další služby v cizině s odečtenou DPH.
Informace o cenách nafty v Evropě poskytuje informační systém DKV na www.dkv-euroservice.com, kde pro přihlášené uživatele plánovač trasy DKV Route Planner zároveň vyhledá tři nejlevnější čerpací stanice na trase. Na stránkách jsou k dispozici i přehledy aktuálních cen nafty u důležitých DKV stanic a průměrné ceny v evropských zemích, včetně srovnání cen v Evropě.