Spolu s BASF, největším automobilovým dodavatelem v chemickém průmyslu, dává Smart jasně najevo, kdo hraje prim v technologiích budoucnosti a v nových podnětech vůbec.
Na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu dnes zahajovaném prezentovaná společná koncepce dopravního prostředku Smart Forvision spojuje futuristický design s technologiemi zaměřenými na energetickou účinnost, lehké materiály a teplotní management.
„S modelem Forvision dělá Smart čest své roli Daimlerova „Think Tanku“ pro městkou mobilitu. Prezentujeme několik světových unikátů, které umožňují elektromobilitu bez kompromisů. Všechno naše úsilí vynakládané na elektromobil směřovalo ke znatelnému zvýšení jeho bezemisního dojezdu. Výsledkem jsou zcela nové koncepty a materiály v oblastech izolace, odrazu, lehkých materiálů a managementu
energie. Vedle organických solárních panelů, čirých a energeticky šetrných lehkých diod a infračervených odrazových fólií a laků jsou použity také vysoce výkonné pěnové látky k tepelné izolaci. Novost prokazuje Smart také nasazením prvních celoplastových kol,“ říká ředitelka Smartu Dr. Annette Winkler. „Ve spojení s beztak revolučním genomem Smartu se stalo naše vozidlo tak jedinečným, že s ním člověk okamžitě chce vyjet z výzkumné laboratoře na silnici!“
„Automobily budoucnosti potřebují takové materiály a technologie, které sníží spotřebu a současně zvýší dojezd a komfort. Naše inovace pro to vykonaly rozhodující krok,“ říká Dr. Christian Fischer, vedoucí BASF Polymer Research. „Jsme pyšní, že jsme se Smartem vyvinuli celkový koncept pro trvalou městskou elektromobilitu. Prezentujeme společně průkopnické vozidlo, které nemá sobě rovného.“
Spolupráce know-how Smartu a BASF učinila ze Smartu Forvision technologického vůdce pro trvalou a rychle rostoucí elektromobilitu v budoucnosti. Přitom dbali designéři a vědci, aby byl model ztělesněním směsi visionářství s materiály a technologiemi nacházejícími se z části ještě ve fázi laboratorního výzkumu, a současně, aby měl model také dobré šance na sériovou výrobu.
Energetická účinnost: Světlo a energie shůry
Na střeše Smart Forvision zaujmou hexagonálně zformované plochy – první světlo propustná střecha, která současně produkuje energii. Technologicky se jedná o plnoploché solární panely. Jsou založeny na organických barvách nanášených na střechu. Barvy solárních článků jsou aktivovány světlem. Již u rozptýleného a slabého světla produkují dostatečnou energii, aby poháněly jak multimediální komponenty, tak i tři, ve vnitřku automobilu ukryté, ventilátory, které podporují klimatizaci. Stojí-li vozidlo na slunci, probíhá neustále pomocí fotovoltaiky větrání, tudíž je auto trvale ochlazováno. Díky nové technologii článků se mohl rozvinout další potenciál ve zvýšení účinnosti a využit takto vytvořenou energii pro další potřeby.
Pod solárními panely je tu další novinka: průhledné OLED (tj. organické lehké diody) osvětlují při otevírání dveří nebo na stisknutí tlačítka interiér automobilu a při vypnutém stavu umožňují volný pohled ven. Vzniká tak za denního světla efekt střešního skla, zatímco v noci plochy působí příjemně a neoslepují. Skrze libovolnou volbu barvy nabízejí nové OLED nejen více svobody pro design, ale také nespotřebují ani polovinu energie jako původní spořivé lampy.
Lehké materiály: Jinak, lépe, stylově
Smart Forvision přináší světovou novinku pro hmatatelné snížení hmotnosti a nezaměnitelný půvab designu: první sériově vyráběná plně plastová kola. Vysoce lehký materiál vyvinutý společností BASF umožňuje na každém z kol hmotnostní úsporu tří kilogramů. Tento plastový materiál obsahuje v protikladu ke klasickým polyamidovým kompozicovým látkám dlouhá posilovací vlákna, která vylepšují jeho mechanické vlastnosti. Výsledek: skvělá tepelná a chemická stálost, dynamická pevnost, odolnost a dobrá dlouhodobá výkonnost. První intenzivní zkoušky produktu u Smartu prokázaly schopnosti výkonu plně plastových kol a prokázaly možnost sériového nasazení.
I některé další části, například dveře, jsou zhotoveny z karbonových zesílených vláken epoxidové pryskyřice – vysoce pojivého materiálu. Použití takových látek umožnilo hmotnostní úsporu více než padesáti procent oproti oceli, popř. cca třicet procent v porovnání s hliníkem. Díky rychlému času ztvrdnutí se hodí pryskyřicové systémy společnosti BASF také pro produkci většího množství.
Topení: Blíže tělu a účinné
Jedinečná fúze účinného teplotního managementu a energii šetřících lehkých materiálů umožňuje multifunkční, komfortní sezení. Ve Smartu Forvision je poprvé zkombinováno více inovativních produktů. Základní bázi zde tvoří nový, lehký a samonosný materiál sedaček.
Předchozí výzkumy ukázaly, že lidské tělo přijímá účinně teplo jen na několika svých kontaktních bodech. Proto ve Smartu Forvision nahrazují tak zvané E-textilie (tenké tkaniny s vodivými povlaky) původní sedací vytápění. Spolu s přímým vytápěním středních a spodních partií zad přispívají tyto textilie k příjemnému pocitu tepla. Energii, místo a hmotnost šetřící technologie E-textilií se nacházejí také na dveřních opěradlech, aby zabezpečovaly zahřívání i v těchto citlivých oblastech.
O komfort se při současné hmotnostní úspoře stará pěnový materiál sedačky. Materiál od společnosti BASF váží o deset až dvacet procent méně než jiné látky a zároveň skýtá možnost rozdílného stupně tvrdosti na různých místech polstrování, co s sebou nese značnou ergonometrickou výhodu.
V sedadle integrovaný vliselín svou pasivní klimatizací podstatně přispívá k pohodlí při sezení. Ve srovnání s původními klimatizovanými sedačkami se zříká odlehčená sedačka Smartu Forvision komplexnosti a s tím spojené spotřeby energie, která dosud vznikala mechanickou ventilací.
Teplotní management: Horko musí zůstat venku
Klimatizace a vytápění vozidla s sebou nese velké množství energie, proto se vědci Smartu a BASF upnuli na oblast teplotního managementu. Smart Forvision skrývá celou řadu prvků, které zabezpečují účinné klimatizování automobilu a současně činí přebytečným náročné vytápění celého vnitřku.
Dosud v automobilovém průmyslu nepoužitý teplotní štít je novou infračervenou reflektující fólií vyrobenou společností BASF; ta chrání čelní a boční sklo před sluncem. Integrována mezi kotouče bezpečnostních skel se nekovová fólie stará o to, že je infračervené záření účinně pohlcováno. Díky vysoké průhlednosti jí je možno nanést také na tónovaná skla a zajišťuje tak dosud nedosažitelnou ochranu před paprsky a venkovním teplem. V protikladu ke kovem navrstvených fólií, které jsou v řadě aut již používány, pohlcuje nová fólie také infračervené sluneční záření. Radiové vlny, nutné pro GPS, Bluetooth, mobilní telefon nebo pro mýtný systém, mohou samozřejmě sklem nerušeně projít.
V karoserii zabudované vysoce výkonné plastové materiály od BASF zpříjemňují také vnitřní klima ve vozidle. V létě interiér příjemně vychlazují, v zimě naopak chrání proti chladu. Díky své velké účinnosti už při malém objemu mohou být zabudovány v celém vozidle. S tímto zateplovacím systémem objevují BASF a Smart dosud netušené končiny ve světě automobilismu.
Módní barvy – módní interiér
Opláštění vozu odrážející infračervené paprsky, které je současně extrémně odolné vůči poškození, doplňují další dva důležité aspekty: za prvé teplotní management, za druhé nátěr podtrhuje brilantní a cenný vzhled designu Smartu Forvision. Model vyniká bílým lakem, který způsobuje efekt sněhové vločky dodávající vozu kovový vzhled. Důležitý doprovodný efekt: bílá barva zvlášť dobře pohlcuje teplé sluneční paprsky a světlo. Ale i s tmavými nátěry zůstává povrch vozidla díky barevným pigmentům BASF efektní. Pigmenty způsobují, že je tepelné záření odráženo, nikoli pohlcováno. To vede k až dvacetistupňovému snížení teploty na povrchu vozidla a k cca čtyřstupňovému poklesu v interiéru.
Futuristický design – trendsetter
Perleťově bílý nátěr Smartu Forvision odkazuje ve své základní struktuře záměrně na design Smart Fortwo. Vyniká kovově zrcadlící se povrch bezpečnostního rámu se změnou světla a tmy (závislé na úhlu pohledu). Panely Smartu Forvision, stejně tak rám, jsou potaženy zvlášť jasným nátěrem, který je odolný vůči poškození.
Obzvláště upoutají fazetové boční dveře s integrovaným otevíráním, se nimž je téma materiálu představeno v nové, expresivní trojdimenzionální formě. Precizní fazety poskytují plochám stabilitu a umožňují slabší vrstvu materiálu. Formální možnosti materiálu byly využity optimálně. Čelo a záď auta jsou oproti tomu navrženy s plynulými přechody od dveří.
Koncová světla připomínají malé turbíny letadla a dávají zádi vozu futuristický a sportovní vzhled. Ve vnitřku světel dopravují malé vrtule vzduch ven. Zásobníky, které věncovitě obkružují světla, ukazují stav nabití baterie – samozřejmě mimo plnění všech funkcích souvisejících se svícením.
Světlomety jsou zdůrazněny prstencem, který zajišťuje denní osvícení a funkci blikání při odbočování. Světla podporují sympatický vzhled předku Smartu Forvision.
Otevření dveří do budoucnosti
Mix polygonálních ploch a organického tvaru interiéru Smartu Forvison buduje architektonický most s řešením exteriéru. Platí to též pro koncept barev: ve vnitřku dominuje chladnější bílá, zdůrazněná vnitřními částmi palubní desky, která je provedena v barvě tekuté mědi. Šestiúhelníky ve formě bílých gumových teček na bílé podlaze se rovněž vztahují k celkovému stylu designu a tónu pokrývky sedaček.
Fazetové povrchy bočních dveří se nacházejí také na jejich vnitřní straně. Polygonální plochy s integrovanými opěradly a úložné prostory se klenou vnitřním prostorem. Jsou natřeny barvou vozu a vybaveny barevnými LED bateriemi. V nich probíhá při zavírání a otevírání dveří lehká animace směrem zvenku dovnitř. Po zavření dveří se animace promění v decentní osvětlení.
Eliptické uživatelské rozhraní v rámečku barvy mědi je poloprůhledné, když je vozidlo vypnuté. Když je naopak zapnuté, tak veškeré potřené informace se promítnou do průsvitné plochy. Řidič může s menu pracovat pomocí dotykového displeje.
Futuristický vzhled kokpitu podtrhuje bílý volant, připomínající kormidlo letadla. Vedle funkčních tlačítek se zde nachází i ukazatel pro stav nabití LED baterií.
Technologie, které vedou dále
Smart Forvision je důkazem, že elektromobilita s sebou nepřináší pouze jízdu bez emisí. Nutí totiž také k zavádění nových technologií do konstruování automobilu. Mnoho z nich je založeno na nanotechnologii – klíči ke vzniku trvalého řešení. Nanotechnologie neslouží jako hnací motor jen v automobilovém průmyslu, ale také v oblastech stavebnictví, energie, zdraví a elektroniky.
Technologie v modelovém voze Smart Forvision přicházejí ve svém celku s velkým příspěvkem pro zvýšení dojezdu elektromobilů. Právě rozsah dojezdu stojí dosud vždy ve středu všech debat o elektromobilitě. Co největší míra efektivity vynakládané energie, inteligentní teplotní management a využití patřičných lehkých materiálů mohou zvýšit rozsah dojezdu elektromobilů až o 20 procent – patrné plus pro elektromobilitu budoucnosti.
O společnosti BASF
Společnost BASF – The Chemical Company je globálním leaderem v oblasti chemického průmyslu. Společnost má velice široké portfolio zahrnující chemikálie, plasty, stavební materiály, zemědělské produkty i jemnou chemii. Společnost je spolehlivým partnerem pro prakticky všechna průmyslová odvětví a svým partnerům nabízí produkty o vysoké přidané hodnotě a inteligentní systémová řešení, jež jim umožňují dosahovat stále větších úspěchů. Společnost BASF vyvíjí nové technologie s potenciálem hledání odpovědí na globální problémy, jako je změna klimatu, potřeba vyšší energetické efektivnosti a vyšší mobility. BASF zaměstnává zhruba 109 000 lidí a v roce 2010 vykázala tržby ve výši 63,9 miliard Eur. Akcie společnosti BASF jsou obchodovatelné na akciových trzích ve Frankfurtu (BAS), Londýně (BFA) a Curychu (AN). Více informací o společnosti BASF najdete na internetu na adrese www.basf.com nebo na Social Media Newsroom: www.newsroom.basf.com.
BASF v České republice
Společnost BASF Czech spol. s.r.o., dceřiná společnost BASF SE, patří k předním firmám chemického průmyslu v České republice. Z Prahy a jiných závodů je distribuován celý sortiment inovativních a vysoce hodnotných výrobků skupiny BASF. V roce 2010 měla v České republice skupina BASF 189 zaměstnanců a dosáhla obrat ve výši 323 miliónů Eur. Další informace jsou uvedeny na internetové stránce www.basf.cz.