Obliba velkoprostorových vozů stoupá na světových trzích a i u nás – není se proto co divit, že i Daewoo vstoupilo na náš trh se svým velkoprostorovým modelem Tacuma do konkurenčně velmi obsazené třídy: o přízeň zákazníků se v ní uchází již čtyřicetjedna modelů devatenácti značek.
Při přebírání k testu na mně zapůsobila Daewoo Tacuma svým elegantním designem nesoucím pečeť úspěšného a světově uznávaného italského studia Pininfarina. Zejména mně upoutala výrazná chromovaná maska chladiče a celkové ztvárnění předku vozu, které spolu s bočními liniemi dodává vozu dynamický charakter. Stejně mně upoutala i nápadná svislá velmi dobře viditelná zadní koncová světla, umístěná vedle horní částí dveří zavazadlového prostoru.
Nastupování a vystupování vozu je pohodlné. Palubní deska je elegantní, sdělovače i ovládače jsou umístěny v souladu s ergonomickými zásadami. Sedadla jsou anatomicky dobře vytvarována s dobrým bočním vedením a během i delší cesty jsem nepociťoval nadměrnou únavu. Tři zadní samostatná sedadla poskytují pro všechny tři cestující dostatek místa. Při obsazení vzadu pouze dvěma cestujícími a sklopení prostředního sedadla, čímž se vytvoří stolek, je místa pro oba cestující opravdu dostatek. Nesporným kladem je možnost otočení sedadla spolujezdce o 180 stupňů, čímž se vytvoří v interiéru vozu konferenční prostředí. Daewoo Tecuma sklápěním samostatných zadních sedadel a případně jejich velmi jednoduchým vyjmutím poskytuje velké množství kombinací a umožňuje zvolení velikosti zavazadlového prostoru podle potřeby. Základní objem zavazadlového prostoru 485 litrů se může zvětšit až na uctihodných 1 847 litrů. Zadní dveře zavazadlového prostoru jsou dostatečně široká, avšak otevírají se pouze do výšky cca 175 cm, proto musí vyšší osoby dávat pozor, aby se o dveře při nakládání zavazadel neuhodili do hlavy. V interiéru vozu je řada praktických schránek a odkládacích prostor včetně sklápěcích stolků pro cestující na zadních sedadlech.
Vyšší posez, výškově seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo, sklopitelná loketní opěrka a nastavitelná tuhost bederní opěrky mě umožňovaly zaujmout takovou pozici za volantem, abych mohl dobře sledovat dopravní situaci, bezpečně řídit a přitom nebýt nadměrně unaven ani po delší nepřetržité jízdě.
Benzinový motor objemu 1,6 litru s šestnácti ventily má maximální výkon 77 kW (105 k) při 6 000 ot/min. a maximální točivý moment 142 Nm dosahuje při 3 400 ot/min. Výrobce udává nejvyšší rychlost 168 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12 sekund. S pružností motoru jsem byl poměrně spokojen, doporučuji však využívat při požadavku řidiče na svižnější jízdu vyšších otáček než je vyznačeno na otáčkoměru pro ekonomickou jízdu zeleným polem – v dolní hranici 1 500. Od cca 1 800 ot/min motor ochotně zrychluje samozřejmě s ohledem na zatížení vozu, zařazenou rychlost a sklon silnice. Motor a vhodně odstupňovaná převodovka mě umožňovaly bezpečné předjíždění na krátkém úseku. S Tacumou lze jet i přes vyšší těžiště vozu svižně díky propracované konstrukce podvozku a účinným brzdám s ABS a EBD. V zatáčkách i při vyšší rychlosti Tacuma dobře držela stopu a ani její boční náklon nebyl nadměrný. Podvozek a motor jsou dobře odhlučněny. Nespornou předností Tacumy je malý poloměr otáčení, který umožňuje pohodlné zaparkování vozu, případně i otáčení na silnici. K tomu přispívá i účinný posilovač řízení. Během testu jsem dosáhl kombinované spotřeby 7,9 l na 100 km. Převážnou část kilometrů jsem ujel obsazen 4 osobami a s cca 60 kg zavazadly. Vzhledem k tomu, že jsem mimoto jezdil svižnějším způsobem jízdy, pokládám tuto spotřebu za poměrně nízkou.
Výbava Daewoo Tacumy obsažená v základní ceně je opravdu bohatá: mimo jiné obsahuje brzdový systém s ABS a EBD, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, airbag řidiče i spolujezdce, nastavitelnou tuhost bederní opěrky, přední i zadní mlhová světla, vyhřívání zadního okna s časovým vypínáním, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, ukazatel vnější teploty, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a alarmem, imobilizér, 6 reproduktorů atd.
Cena testované Daewoo Tacumy ve výbavě SX s motorem 1,6 l je 458 910 Kč. Záruka na vůz je tříletá nebo do ujetí 100 000 km. Jak jsem se informoval u dealerů Daewoo, je dodací lhůta cca 1 až 2 týdny. Dodací lhůta je krátká vzhledem k tomu, že již standardní výbava je tak bohatá, že se jedná prakticky pouze o výběr barvy zákazníkem. (Metalická nebo mica barva je za příplatek 10 000 Kč.)
Cena Daewoo Tacumy s výkonnějším motorem 2,0 (89 kW/121 k), dodávané pouze ve vyšší výbavě CDX, obsahující mimo jiné i automatickou klimatizaci, je 539 910 Kč. Automatická převodovka je za příplatek 50 000 Kč.
Ceny Daewoo Tacumy se zdají na první pohled vyšší, je třeba si však uvědomit, že cena obsahuje bohatou výbavu, která je u mnohých srovnatelných modelů jiných značek za příplatek.