Čtyřleté ojetiny loni zlevnily téměř o 5 %

v loňském roce došlo k meziročnímu poklesu cen čtyřletých ojetin o 4,6 %. Největší propad ceny přitom zaznamenala vozidla nižší střední a střední třídy, mezi něž se řadí i Škoda Octavia, a to o 8,1 %. Naopak nejméně se ceny snížily u vozidel vyšší střední třídy a luxusních vozidel, u nichž cena meziročně spadla jen o 0,7 %. Ke snížení cen čtyřletých vozidel došlo napříč všemi segmenty vyjma vozidel MPV. Pokles cen ojetin byl dán jejich zvýšenou nabídkou a poměrně dlouhou dobou prodeje v autobazarech. V loňském roce se všechny ojeté vozy prodávaly průměrně 85 dní. Informace vycházejí ze studie Analýza vývoje cen vozidel, kterou zpracovává společnost Cebia.

Z pohledu čtyřletých ojetin se zájem kupujících loni soustředil nejvíce na SUV a terénní vozy. Jejich podíl narostl na téměř 37 %. Zájem o ně se v posledních čtyřech letech více než zdvojnásobil a očekává se, že se bude zvyšovat i v letošním roce. Téměř všechny významné automobilky proto neustále rozšiřují spektrum nabízených modelů. Lidé hledají a preferují tyto vozy kvůli pocitu větší bezpečnosti, nikoli kvůli praktickému využití, ke kterému byly původně určeny. Důkazem toho je, že u nich nedominuje pohon 4×4 jako v předchozích letech. Pohon 4×2 je u řady modelů nejprodávanější variantou pohonu a u modelů na pomezí tohoto segmentu nebývá jiný pohon ani nabízen. Pohon 4×4 však nadále hraje hlavní roli u vrcholových provedení jednotlivých modelů a u prémiových značek.

Zvyšující se zájem o terénní vozidla má přímou souvislost se snižujícím se zájmem o vozidla ze segmentu MPV. Některé automobilky proto vozidla MPV ze své nabídky již zcela stáhly, nebo výrazně omezily rozsah nabízených modelů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu tohoto segmentu, který loni u čtyřletých vozidel činil pouhých 10 % trhu. Díky menší nabídce vozů MPV se však zvýšila loni průměrná cena za tyto vozy o 3,55%.

Vzrůstající obliba SUV vozů byla loni u čtyřletých ojetin poprvé silnější než obliba, respektive zájem o vozy nižší střední a střední třídy, mezi které se řadí i Škoda Octavia. Ta si však stále udržuje svoji pozici nejprodávanějšího vozu na celém trhu. V rámci daného segmentu tvořil její podíl loni téměř 30 %. Své prvenství si udržuje příznivým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou a především tím, že je nejčastějším vozem v rámci firemních flotil a leasingových programů, což zajišťuje vysoké množství těchto vozů na trhu a má vliv také na poměrně příznivou cenu. Na trhu čtyřletých aut je naopak nedostatek mini a malých vozidel vyjma Škody Fabia. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou kupovány fyzickými osobami a lidé je často drží ve vlastnictví déle než čtyři roky. Zájem je především o benzínová provedení, u řady nových mini a malých vozidel již nejsou naftová provedení ani nabízena.

Cena za nové vozy loni prakticky stagnovala

Zatímco průměrná cena čtyřletých vozidel loni klesla, průměrná cena nových osobních aut prakticky stagnovala, respektive narostla jen o nepatrných 0,1 %. U nových vozů došlo k poklesu jen u třídy nižších středních a středních vozů (o 0,1 %) a u třídy SUV a terénních vozidel (o 1,8 %), zatímco u třech segmentů došlo naopak k nárůstům, které kompenzovaly zmíněné poklesy. Průměrná cena mini a malých vozidel narostla loni o 3,4 %, cena MPV vozidel o 2,2 % a cena vozidel vyšší střední a střední třídy se meziročně zvýšila o 1,9 %. Tempo růstu cen nových vozidel je sice pomalé, ale zatím dlouhodobě trvající.

Je otázkou, jak se budou ceny nových i ojetých vozidel vyvíjet v letošním roce. Jakékoli predikce nelze v tuto chvíli kvůli situaci způsobené koronavirem COVID-19 zodpovědně poskytnout. Na vývoj cen bude mít vliv nejen nižší počet dovezených vozidel ze zahraničí, ale také míra (ne)zaměstnanosti, která může mít zásadní vliv na vývoj poptávky po ojetých vozech. „Situaci budeme monitorovat a budeme informovat o tom, jak se ceny ojetin vyvíjejí,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - #SKODAAUTOpomaha: ŠKODA AUTO se významně  angažuje ve společném boji proti koronaviru

#SKODAAUTOpomaha: ŠKODA AUTO se...

Přímá finanční pomoc sociálním službám   Zapůjčení více než 200 automobilů dobročinným organizacím, obcím a  dobrovolníkům prostřednictvím vlastní platformy HoppyGo Podpora pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Volvo Cars přistoupila k restrukturalizaci svého výkonného vedení

Společnost Volvo Cars přistoupila k...

Počínaje 14. dubnem přistupuje společnost Volvo Cars k restrukturalizaci svého výkonného vedení za účelem zvýšení efektivity při využívání obchodních příležitostí plynoucích z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA zavádí přísnější zdravotní opatření s cílem vytvořit podmínky pro postupné bezpečné obnovení činnosti

Skupina PSA zavádí přísnější...

Definice zdravotního protokolu k posílení preventivních opatření s podporou zdravotnických týmů; Audity zajišťující řádné zavádění těchto protokolů; Příprava harmonogramu postupného a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Red Dot Design Award 2020 pro model Kia XCeed

Red Dot Design Award 2020 pro model Kia XCeed

Prestižní designové ocenění v kategorii ´Produktový design´ pro nový městský crossover značky Kia Po zisku nejnovějšího titulu má Kia již 25 cen Red Dot, udělených od roku 2009...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toni Bou – návštěva u mistra světa

Toni Bou – návštěva u mistra světa

Koronavirus a následné rušení závodů včetně zákazu venkovních sportů změnily plány prakticky každého sportovce na světě. Dnes bylo oficiálně potvrzeno ukončení mistrovství v X-Trialu,...