K myšlence začít v roce 2002 pořádat specializovanou anketu přivedla organizátory skutečnost, že zájem o terénní čtyřkolky je ve světě a i u nás rok od roku vyšší. V obecných automobilových anketách však nemají tyto automobily příliš velkou šanci získat nějaké ocenění, neboť jejich kvality se odvíjí od zcela jiných kriterií, než je tomu u klasických osobních automobilů. Zejména z hlediska ceny a nabízené hodnoty nelze terénní čtyřkolky oproti třeba kombi střední třídy s dieselovým motorem hodnotit vůbec, nicméně kdo si tento druh individuální dopravy oblíbil, nedá již na něj dopustit. A právě pro všechny fanoušky a příznivce terénních automobilů je určena anketa časopisu 4×4 Automagazín, který se touto tématikou zabývá již šestým rokem.
Samozřejmě i segment automobilů 4×4 má svoje výrazné odlišnosti a všechny čtyřkolky nelze házet do tzv. do jednoho pytle. Proto byla anketa rozdělena do tří kategorií.
První je kategorie SUV, do které byly nominovány automobily s pohonem všech kol, samonosnou karoserii a nezávisle zavěšenými koly. Auta určená výhradně pro volný čas a zábavu nabízejí dnes takřka všechny významné světové automobilky, v USA pak úplně všechny. Ve své podstatě se jedná o osobní automobil s vyšší světlou výškou, jehož podvozek byl uzpůsoben pro častější pohyb mimo zpevněné cesty. Prvním držitelem titulu „Automobil 4×4 roku 2002“ se v této kategorii stalo BMW X5, v roce 2003 a 2004 obhájilo první místo luxusní Volvo XC90. A stejně tomu je i v letošním roce. Na druhém místě se umístil Nissan Murano a na třetím BMW X5.
Do druhé kategorie off-road spadají automobily, na něž jsou při pohybu v terénu kladeny podstatně vyšší nároky. Původní užitkové a vojenské automobily v pojetí nových modelů svoji luxusní výbavou a komfortem dohánějí své „civilní“ kolegy a pomalu se prolínají s kategorií SUV. I když základem pravého off-roadu by měl být žebřinový rám a alespoň jedna tuhá náprava, nové konstrukce již ve většinou využívají samonosné karoserie a všechna kola nezávisle zavěšená. Základem kvalitního off-roadu je tak dnes hlavně účinná terénní redukce a trakční pomůcky jak elektronické (regulace prokluzu kol) tak mechanické (závěry diferenciálů), což splňují všechny nominované modely. Prvním vítězem ankety se v roce 2002 stal Jeep Grand Cherokee, prvenství si v roce 2003 a 2004 udržel VW Touareg. V letošním roce s převahou zvítězil LAND ROVER Discovery. Na druhém místě se umístil loňský vítěz VW Touareg a na třetím Jeep Grand Cherokee.
Do poslední nejméně početné kategorie pick-up jsou zařazena užitková vozidla se stálým nebo přiřaditelným pohonem všech kol, v jejichž základní výbavě je otevřená ložná plocha. Jejich podíl zatím na českém trhu není výrazný, všechny tři dosavadní ročníky ankety vyhrál dlouhodobě nejprodávanější automobil této kategorie Nissan Pick-up. Letošním vítězem se stal nový model stejné značky Nissan Navara. Na druhém místo se dostala Toyota Hilux a na třetím zůstal Land Rover Defender.
Od roku 2003 byla anketa rozšířena o „Automobil 4×4 roku absolutně“, jímž mohou být zvoleny všechny nominované vozidla bez ohledu, do jaké kategorie patří. Z tohoto primátu se loni radoval VW Touareg a ten také zvítězil i v roce následujícím. Absolutně nejoblíbenější čtyřkolkou se v letošním roce stal Land Rover Discovery následován na druhém místě automobilem VW Touareg a na třetím místě Nissanem Pathfinder
Pravidla ankety jsou jednoduchá: vítězným automobilem se stal v každé kategorii ten, který dostal od čtenářů 4×4 Automagazínu i dalších účastníků ankety nejvíce hlasů. Již od dubna se hlasovalo prostřednictvím anketních lístků a internetu (na stránkách www.auto4x4.cz a www.auto.impuls.cz), kde byl také seznam nominovaným automobilů. Jména všech účastníků ankety budou nyní po uzávěrce slosována, každý tak má šanci vyhrát jednu ze zajímavých cen, kterou poskytli sponzoři a partneři ankety. Vítězné automobily v jednotlivých kategoriích byly za účasti zástupců dovozců korunovány na slavnostním společenském večeru při zahájení veletrhu AUTOSALON Brno 3. června 2005.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”