Citroen na Rallye Akropolis – Řecko (1.-4. června 2006)

Osmá, poslední před dvouměsíční přestávkou, poločasová Rallye Akropolis – Řecko. Celková délka rallye je 1279,29 km

Akropole v kostce

Vznikla v roce 1952 pod jménem Elpa Rallye, od následujícího roku už s názvem ‘Acropolis Rally’. Do mistrovství světa zařazena v roce 1973 a přejmenovaná na ‘Acropolis Rally of Greece’ v roce 2004.

Celková délka rallye je 1279,29 km, z toho je 355,62 km měřených v 18 rychlostních zkouškách na 9 odlišných trasách, které se jedou dvakrát obráceně. Seznámení s tratí bylo na programu v úterý 30. a dnes ve středu 31. května mezi 7. a 19. hodinou.

Po třech letech hostování v Lamii se rallye stěhuje do Atén, přesněji na Olympic Stadium, kde jsou soustředěny nejdůležitější složky podniku – HQ, Media Center, asistenční park, dvě superspeciálky uvnitř stadionu apod.

Shakedown je na programu zítra ve čtvrtek 1. června od 8 do 12.15 hod., s délkou 4,2 km je situován kousek od Mont Parnitha a 18 km severně od Olympijského stadionu.

Start rallye je ve čtvrtek 1. června superspeciálkou, kterou také soutěž v neděli skončí.

1. etapa – čtvrtek, 1.6.: 505,45 km (120,80 km měřených v 7 RZ). Start Olympic

Stadium v 17.50 hod. Superspécialka ‘Oaka 1’ (2,8 km) – Cíl kolem 18.15 hod. – Pátek 2. června – start v 8 hod. Asistence A (8 hod. / 10 min.) – RZ 2 ‘Imittos 1’ (11,44 km) – RZ 3 ‘Skourta 1’ (23,80 km) – RZ 4 ‘Thiva 1’ (23,76 km) – seskupení Stade Olympique (13.04 hod. / 18 min.) – Asistence B (13.22 hod. / 30 min.) – RZ 5 ‘Imittos 2’ – RZ 6 ‘Skourta 2’ – RZ 7 ‘Thiva 2’ – Asistence C (18.46 hod. / flexi-servis 45 min.). Cíl kolem 0.30 hod.

2. etapa, sobota 3. června: celkem 450,92 km, z toho 134,68 km měřených (2 x 3 RZ).

Start na Olympic Stadium v 8 hod. Asistence D (8 hod. / 10 min.) – RZ 8 ‘Mandra 1’ (12,60 km) – RZ 9 ‘Kineta 1’ (37,33 km) – RZ 10 ‘Psatha 1’ (17,41 km) – Seskupení (12.33 hod. / 18 min.) – Asistence E (12.51 hod. / 30 min.) – RZ 11 ‘Mandra 2’ – RZ 12 ‘Kineta 2’ – RZ 13 ‘Psatha 2’ – Asistence F (17.44 hod. / flexi-servis 45 min.). Cíl kolem 24 hod.

3. etapa, neděle 4. června: celkem 322,92 km, z toho 100,14 km měřených v 5 RZ.

Start Olympic Stadium v 6.40 hod. Asistence G (6.40 hod. / 10 min.) – RZ 14 ‘Avlonas 1’ (23,90 km) – RZ 15 ‘Agia Sotira 1’ (24,77 km) – Seskupení Olympic Stadium (9.55 hod. / 13 min.) – Asistence H (10.08 hod. / 30 min.) – RZ 16 ‘Avlonas 2’ –– RZ 17 ‘Agia Sotira 2’ – Asistence I (13.46 hod. / 20 min.) – RZ 18 Superspéciale ‘Oaka 2’ (2,8 km).

Bilance týmu Kronos

Kronos Racing se poprvé v Řecku prezentoval v roce 2001 s posádkami Simon Jean-Joseph / Jack Boyere (Peugeot 206 WRC/8.) a Larry Cols / Yasmine Gérard (Peugeot 206 Super 1600/vypadl). V roce 2002 s posádkou Bruno Thiry/Stéphane Prévot (Peugeot 206 WRC/12.). V roce 2005 s dvěma vozy Citroën C2 Super 1600 pro posádky Dani Sordo / Oriol Julia (vypadl) a Kris Meeke / Chris Patterson (6. Junior) a dvěma vozy Citroën Xsara WRC pro posádky Manfred Stohl / Ilka Minor (20.) a Xevi Pons / Carlos Del Barrio (10.).

Sébastien Loeb a Daniel Elena startovali pětkrát: 2005 (1.), 2004 (2.), 2003 (vypadl), 2002 (7.) a 2001 (1. v Super 1600).

Xevi Pons startoval s Oriolem Julia v roce 2004 (Fiat Punto Super 1600/3. v A6) a s Carlosem Del Barrio v roce 2005 (Citroën Xsara WRC/10.). Carlos Del Barrio má na kontě jednu účast (2005, Xevi Pons, Citroën Xsara WRC (10.).

Dani Sordo startoval v Řecku loni (Citroën C2 Super 1600 s Oriolem Julia/vypadl). Jeho spolujezdec Marc Martí má na kontě pět účastí – v roce 1997 (Oriol Gomez, Seat Ibiza 16V/15./1. v A7), 1998 (Oriol Gomez/Seat Ibiza 16V Evo 2/16./2. v A7), 2003 (Carlos Sainz/Citroën Xsara WRC/2.), 2004 (Carlos Sainz/ Citroën Xsara WRC/19.) a 2005 (Carlos Sainz/ Citroën Xsara WRC/3.)

Vedoucí tým v Poháru konstruktérů, Kronos Total Citroën WRT staví do helénského terénu dvojnásobné mistry světa Sébastiena Loeba a Daniela Elenu. Aktuálně vedoucí francouzsko-monackou dvojici v pořadí pilotů doplňuje mladý Katalánec Xavier Pons (Carlos del Barrio). Třetí Xsaru WRC povede opět díky podpoře jeho španělských partnerů (Grupo Lábaro, Banco de Santandre, Gobierno de Cantabria, RACC a Würth) Dani Sordo (Marc Martí), který zajel v Sardinii své první stupně vítězů na šotolině.

Hned týž večer, po skončení Rallye Sardinie, se vozy Citroën Xsara vydaly po suchu i po moři směr Atény. Samozřejmě s tím, že podle reglementu zůstávají podvozky a pohonné jednotky identické v obou párových soutěžích.

První díl středomořské trilogie letos píše už 53. ročník. Před třemi lety sice opustila řecká soutěž tradiční kulisu Akropole, ale už v roce 2005 se znovu vrátila do centra Atén, na hlavní Olympijský stadion. Většina rychlostních zkoušek je zcela nová, což potvrzuje také Daniel Gataloup, dlouholetý spolujezdec a koordinátor týmu Kronos. Přirovnává současný stav k roku 1990, kdy také piloti jeli do neznáma a s velkým očekáváním. „Dá se očekávat zvýšená aktivita všech týmů, tedy i našeho v nastavení vozů. Pro úspěšné zvládnutí nových rychlostních zkoušek budou důležité pneumatiky a Kronos stejně jako řada dalších obouvá pneu BFGoodrich. Zcela nový model se testoval už na Sardinii. „g-Force Profiler H2“ je zcela nový model v mnoha směrech – v konstrukci, vzorku, materiálu v rozměru 225-60/15.“

Citroën v roce 2001 zahájil své tažení v Řecku, tehdy ještě na nejtěžším podniku na evropském kontinentu. Lidé z Versailles-Satory od té doby krotí drsný řecký terén, přinejmenším tak, že od roku 2003 dojíždějí Xsary sólo nebo dokonce ve dvojici na stupně vítězů (2003 a 2004, resp. v roce 2005). Navázat na tyto úspěchy hodlá tým Kronos dobrou prací tak, jak se to povedlo už v sedmi předcházejících soutěžích letošního roku.

Marc Van Dalen: Soutěž před soutěží

Marc Van Dalen, stájový šéf Kronosu: „Pro všechny týmy a také pro nás je teď na pořadu hodně práce, zejména logistické. Jedná se o jakýsi druh soutěže ještě před startem rallye. V šampionátu, v němž rozhoduje každý detail, je třeba se dobře připravit a hlavně vědět, co je možné udělat lépe než konkurence. Podle mého gusta je ale nová soutěž poslední léta poněkud obroušená, sterilní. Myslím, že je potřeba, aby si každý podnik v mistrovství světa ponechal něco specifického. Jestliže se Akropole vydala tímto směrem, pak – Bravo!“

Sébastien Loeb: Štěstí mi přeje

Na Sardinii Marcus Grönholm překvapil, že?

„Přesně. Na první zkoušce jsem netrefil správné tempo, ale na dalších už jsem jel naplno. A přitom jsem nebyl schopen Marcuse porazit. On sice těžil z vymetené tratě po mé jízdě, ale jen v tom to být nemohlo. Už v minulosti jsme si všimli, že ztrácíme na kluzkých úsecích. Snažíme se s tím něco dělat. V Řecku to bude zase jiný terén. Budeme mít nové sady pneumatik BFGoodrich, které se osvědčily při druhých průjezdech první etapy na Sardinii. Tam to bylo opravdu na hraně. Marcus ovšem bude mít naprosto stejnou sadu.“

Na Sardinii bylo ve hře hlavně štěstí. Dá se říci, že jste dítětem Štěstěny?

„Zatím jsem smůlu ještě neměl. Hodně mi pomáhá xsara, a to svou spolehlivostí. Co se týče smůly při proražení vany, tak to jsem si prožil v Mexiku a Katalánsku v roce 2004. Pokaždé jsem průběžně vedl, ale nakonec se z vítězství radoval Martin. Co se týče Mexika, tak tam jsem si za to mohl sám. Byla to moje chyba. Letos v Monte Carlu jsem měl velké štěstí, když jsem vylétl z trati, ale nepoškodil vůz.“

Jak vzpomínáte na loňskou Akropolis?

„Moc ne. Byly to hezké, ale náročné tratě. Loni už ale byly některé nejtvrdší zkoušky vypuštěny, na některých vyspraven povrch. Ale na druhou stranu se těšíme na seznamování s novými tratěmi. Souboj začíná už při psaní rozpisu. Obě superspeciálky na Olympijském stadionu budou úžasné. Loni to bylo neuvěřitelné, stejně jako před měsícem v Cordobě. Tyto speciálky jsou pro fanoušky, kteří se nedostanou na klasické vložky. Mám je rád, ale nemělo by se jim dávat víc důležitosti než klasickým vložkám.“

Xevi Pons: Hlavně body pro tým

Na Sardinii jste vyrovnal svůj nejlepší výsledek, ovšem na šotolině. Po vyhrané rychlostní zkoušce v Argentině je to další krok vpřed…

„Jsem rád, že jsem pro tým získal hodně bodů. Spolehlivost Xsary a práce mechaniků, to je unikátní kombinace. Z osobního hlediska je pro mě důležité, že jsem neudělal chybu. Na Sardinii jsem chtěl dojet do cíle a získat co nejvíce bodů pro tým. Tým jsem prostě upřednostnil. Ze Sardinie se vracíme s náskokem 20 bodů a to není špatné.“

V Řecku už jste dvakrát jel. Jak se dá bojovat s horkem a co soudíte o nových tratích?

„Sardinie, to byl takový předkrm před Řeckem, s náročnými tratěmi a obrovským horkem. S horkem ale nemám větší problémy, ostatně jsem Středozemím odkojen. O nových tratích toho moc nevím, ale budou určitě náročné. Věřím, že po seznamovacích jízdách si budu věřit víc.“

Jaký máte tentokráte cíle?

„Nejsem si zcela jistý, zda naše startovní pozice bude výhodná. Bude to záviset na podmínkách. Pokud bude trať hodně rozbitá, bude to spíš nevýhoda. Vzhledem k tomu, že jsem nominován pro hodnocení týmů, soustředím se na zisk co nejvíce bodů. Věřím, že tým Kronos bude bojovat o přední pozice.“

Dani Sordo: Začínáme od nuly. Všichni!

Jak se cítíte ve voze na šotolinové soutěži?

„Nejdůležitější pro mě je, že se ve voze cítím skvěle a jízdu si užívám. Tým na Sardinii odvedl vynikající práci, když dokázal vůz nastavit pro můj styl jízdy. Také už mám více zkušeností a citu.“

V Řecku budete psát rozpis od nuly vzhledem k zcela novým tratím…

„Hodně jsem změnil systém. Mám více zkušeností a během seznamovacích jízd dokážu lépe odhadnout, jak rychle v daném místě pojedeme při tréninku. Marc Martí na mě na začátku naší spolupráce v tomto směru hodně tlačil, věděl, že pro úspěch to bude důležité. Hodně jsme nad notami diskutovali. Marc říkal, že náš nový systém není tak podrobný, jako měl Carlos Sainz.“

Pro Sardinii jste měl cíl jet rychle a zlepšovat se. Jaké cíle máte pro Řecko?

„Na Sardinii jsme zajeli několik dobrých časů. Cítil jsem, že se zlepšujeme a nakonec jsme dosáhli lepšího výsledku, než jsme očekávali. Dojet na stupně vítězů v tak silné konkurenci je výborný výsledek. V Řecku chceme pokračovat v dobrých výkonech, i když je to velmi specifická soutěž pro vůz i pneumatiky. Naštěstí jsou všechny zkoušky nové, takže všichni začínáme od nuly, respektive skoro od nuly. Jasné je, že nemohu bojovat se Sébem, ale umístění mezi pěti nejlepšími bych bral.“

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...