CITROËN BX SLAVÍ 40. NAROZENINY

  • Citroën slaví 40. výročí od představení modelu BX, které proběhlo 23. září 1982 pod Eiffelovou věží.
  • BX, rodinný vůz z 80. let s obdivuhodným designem od italské karosárny Bertone, kterého bylo vyrobeno více než 2,3 milionu kusů, byl obchodně velmi úspěšný a v letech 1982–1994 přispěl k růstu značky Citroën v segmentu vyšší střední třídy.

Vůz BX zanechal v životě značky Citroën a světě automobilů bohatou a nečekanou historickou stopu odrážející obchodní úspěch, jehož dosáhl během 12 let své existence. Dodnes si zachovává místo v srdcích motoristů a sběratelů, kteří se s nadšením chystají oslavit jeho 40. výročí. Při této příležitosti zvou odborníci ze sdružení L’Aventure Citroën všechny nadšence, aby v sobotu 24. září v muzeu Conservatoire Citroën v Aulnay-sous-Bois vzdali hold modelu BX.

PŘEDSTAVENÍ POD EIFFELOVOU VĚŽÍ

Je 23. září 1982 a s příchodem tmy se na Champ-de-Mars tísní obrovský dav lidí, jejichž zraky se upírají k prvnímu patru Eiffelovy věže, kde je zavěšena obrovská dřevěná krabice s nápisem „Voilà la nouvelle Citroën / Zde je nový Citroën“. Dřevěná bedna se během ohlušující světelné a zvukové show pomalu snáší k zemi. Krabice se konečně otevírá, objevuje se vůz BX a za nadšeného potlesku startuje svou báječnou kariéru – Na Eiffelovce se současně objevuje obrovské logo značky ve tvaru dvojitých šípů a halí se do ohňostroje.

O několik dní později, 30. září 1982, byl na výstavišti Porte de Versailles zahájen 69. pařížský autosalon, který znamenal zahájení prodeje vozu BX, jenž se stal jednou z nesporných hvězd celého autosalonu.

PROJEKT „XB“

Specifikace projektu Citroën BX, který byl představen v roce 1978 pod kódovým označením „XB“, byly dokončeny v listopadu 1979. Hlavními cíli budoucího BX bylo zajistit, aby šlo o moderní, nekonvenční vůz s důrazem na inovace. BX měl být vůz s pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a nízkou hmotností, aby bylo zajištěno dobré zrychlení a nízká spotřeba paliva, což bylo v kontextu doby zárukou úspory nákladů. Stejně jako všechny špičkové vozy Citroën té doby byl i BX vybaven hydropneumatickým odpružením, které zaručovalo pohodlí a dokonalou jízdní stabilitu. BX měl pětidveřovou karoserii typu hatchback, tedy s výklopnou zádí.

Vývojem probíhal v technickém středisku ve Vélizy, které investovalo velké prostředky do CAD (computer-aided design – počítačem podporované projektování), aby se urychlila konvergence designu a optimalizace výkonu. Za pomoci tohoto nástroje dosáhl Citroën BX dobrého aerodynamického součinitele 0,34. Díky inovativnímu použití kompozitních materiálů pro díly, jako jsou nárazníky, víko zavazadlového prostoru, kapota a okna u zadních sloupků, činila pohotovostní hmotnost vozu BX pouhých 885 kg. BX jako první vůz éry PSA mohl využít motory z banky pohonných jednotek skupiny. Od svého uvedení na trh měl tak k dispozici výkonné motory (62 k a 72 k 1360 cm3, 90 k 1580 cm3) a překvapoval svou dynamikou.

CESTA K ÚSPĚCHU

S modelem BX si Citroën stanovil dvojí cíl: vstoupit na trh vyšší střední třídy a převzít štafetu od modelu GSA. K dosažení tohoto cíle se BX opíral o seriózní technické argumenty, které mu zaručovaly komfort, dynamiku a hospodárnost provozu, a také o novou siluetu s průlomovým designem.

Citroën se pro návrh designu vozu BX obrátil na slavnou italskou karosárnu Bertone. Designér Marcello Gandini (otec modelů Miura, Countach a Stratos) navrhl originální tvar – robustní, ale bez jakýchkoli výstředností, který v tehdejším automobilovém prostředí vynikl a stal se symbolem modelu BX. Zaujala také kabina, a to futuristickou přístrojovou deskou inspirovanou modelem CX s charakteristickými prvky, jako byly skupiny ovladačů po obou stranách jednoramenného volantu a podsvícený otáčkoměr.

Výrazně moderní a atraktivní BX okamžitě přesvědčil tisk, okouzlil klientelu Citroënu a získal nové zákazníky: byl to skutečný obchodní úspěch. Vyráběl se v závodě Rennes La Janais v Bretani a v závodě Vigo ve Španělsku a do definitivního ukončení výroby v červnu 1994 se ho prodalo více než 2 337 016 milionů kusů. Jako jeden z nejprodávanějších vozů značky Citroën přispěl BX nepochybně k oživení značky Citroën v 80. letech.

BOHATÝ ŽIVOT SÉRIOVÝCH VERZÍ

Během dvanácti let, kdy byl model BX na trhu, došlo k mnoha změnám karoserie. V roce 1985 byla nabídka rozšířena o elegantní rodinné kombi, které bylo o 17 cm delší než hatchback a neslo název Evasion, stejně jako verze Entreprise, která se objevila o rok dříve. V roce 1987 proběhl zásadní facelift, linie vozu BX byly oblejší a došlo k úplné proměně přístrojové desky.

Nebyla opomenuta ani výbava: střešní okno, klimatizace, digitální přístroje, sametové čalounění, hliníková kola, digitální hodiny, palubní počítač zajistily, že BX zůstal věrný svému image moderního vozu.

Po mechanické stránce zůstával Citroën BX na špičkové technologické úrovni s motory o výkonu až 160 k, elektronickým vstřikováním s katalyzátorem a lambda sondou, dieselovým motorem, automatickou převodovkou, stálým pohonem všech kol a brzdami s ABS. Byla dokonce vyrobena omezená série 200 kusů silniční verze závodního vozu BX 4 TC skupiny B (2141 cm3, 200 k, 220 km/h).

Kariéra modelu BX zahrnovala také řadu limitovaných edic (Tonic, Image, Calanque, Leader atd.), včetně slavného modelu Digit s kompletně digitální přístrojovou deskou.

VÍTE, ŽE?

Reklamní kampaň, za níž stál Jacques Séguéla, představovala BX jako vůz, který žije, myslí a dýchá. To byl zřejmý odkaz na různé zvuky a pohyby, které vytvářelo hydropneumatické odpružení.

V roce 1985 se Citroën stal prvním francouzským výrobcem, který nabídl dieselovou verzi s automatickou převodovkou. Další inovaci přinesl v roce 1987, kdy představil první francouzský sériově vyráběný vůz vybavený šestnáctiventilovým motorem. V obou případech se této pocty dostalo vozu BX!

Model BX, který byl vždy na technologické špičce, byl prvním sériově vyráběným vozem s kapotou vyrobenou ze stlačeného polyesterového kompozitu se skelnými vlákny, stejně tak vyrobenými zadními pátými dveřmi, lepeným zadním oknem a světlomety s parabolickými reflektory se dvěma konfokálními odraznými plochami.

Technické údaje a cena při uvedení na trh v září 1982

Při uvedení na trh byl BX k dispozici v pěti verzích a se dvěma motory.

BX  –  BX 14 E  –  BX 14 RE BX 16 RS  –  BX 16 TRS
Délka 4230 mm
Šířka 1650 mm
Výška 1358 mm
Minimální objem zavazadlového prostoru 444 l
Palivová nádrž 44 l
Minimální pohotovostní hmotnost 885 kg 950 kg
Objem motoru 1360 cm3 1580 cm3
Maximální výkon 72 k při 5700 ot/min

(62 ch à 5500 t/mn pour la BX)

90 k při 6000 ot/min
Zrychlení 0 – 100 km/h 15,6 s 11,3 s
Maximální rychlost 155 km/h 176 km/h
Cena 48 900 Fr – 51 200 Fr – 53 000 Fr 55 900 Fr – 59 800 Fr

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...