Česká republika je pro řidiče nejlevnější zemí v Evropě

V České republice jsou v rámci Evropy nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla.

Vyplývá to z průzkumu sestaveného na základě LeasePlan Car Cost Indexu

Ten vůbec poprvé detailně srovnal veškeré související nákladové položky na mezinárodní úrovni. Podle průzkumu je nejdražší zemí v Evropě, pokud jde o vlastnictví a provoz vozidla, Nizozemsko. Uživatel vozu tam musí na automobil vydat každý měsíc v průměru 660 eur (17 800 Kč), to pokud jezdí na benzin, anebo dokonce 805 eur (21 700 Kč) v případě naftové verze. Oproti tomu v Česku tyto náklady dosahují 406 eur (11 000 korun) pro benzinovou variantu a 455 eur (12 300 korun) pro dieselovou.

Druhou nejlevnější zemí je v tomto ohledu Německo

– kde jsou náklady na vlastnictví a provoz vozidla jen mírně vyšší než u nás (418 eur/11 300 Kč benzin, 454 eur/12 250 Kč diesel). K dražším zemím patří Velká Británie (600 eur/16 200 Kč benzin, 630 eur/17 000 diesel) či Itálie (634 eur/17 100 Kč benzin, 639 eur/17 250 Kč diesel).

Zástupce technického ředitele české pobočky společnosti LeasePlan Daniel Prostějovský říká:

„Závěry průzkumu podporuje i naše zkušenost z obchodní praxe. V poslední době se ve zvýšené míře setkáváme s požadavky nadnárodně operujících klientů, aby i auta provozovaná v jiných státech byla objednávána v České republice a nikoli v příslušné zemi. Vyjdou u nás levněji. Není to však jediný důvod. Svou roli hrají lokální daňové podmínky, další poplatky a, jak ukazuje analýza, také velmi nízká cena paliva v České republice.“

LeasePlan Car Cost Index sestavila

– vedoucí společnost ve správě firemních autoparků LeasePlan na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v jedenácti evropských zemích. Pro porovnání vybrala vozidlo segmentu C, tedy nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia. Konkrétně šlo o Volkswagen Golf s benzinovým i naftovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním nájezdem 20 000 kilometrů.

Index představuje souhrn všech podstatných položek týkajících se vlastnictví a provozování nového vozidla:

– jedná se o pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, úrok (při financování úvěrem), daně, náklady na palivo v každé zúčastněné zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa. Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 % veškerých výdajů. To znamená, že řidič má jen omezenou možnost ovlivnit celkové náklady na vlastnictví a provoz. Amortizace je přitom největší nákladovou položkou vůbec, její podíl dosahuje 36 %.

„Často se říká, že v některých zemích je nákup nebo provoz vozidel dražší než v jiných. Ale až dosud neproběhl dostatečný průzkum potvrzující tyto dohady,“ doplňuje Chief Operating Officer společnosti LeasePlan Sven-Torsten Huster, „abychom mohli srovnávat jednotlivé evropské trhy, je nutné jim podrobně rozumět a mít dostatečný přehled a znalosti o odlišnostech například ve zdanění a jiných právních předpisech. Kromě toho je nutné se dívat na mnohem více věcí, než jen na ceníkovou cenu nebo na zdanění. Doporučujeme proto, aby řidič vždy vzal v úvahu celkové náklady při rozhodování, zda si vozidlo koupí nebo pronajme, případně jestli si koupí auto nové nebo ojeté.“

Jaká fakta odhalil průzkum

  • V Česku jsou nejnižší měsíční náklady na palivo jak u benzinových, tak dieselových vozů.
  • Nejdražší zemí v Evropě pro vlastníky vozidel je Nizozemsko. Úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, trojnásobné ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku.
  • Nejdražší palivo je v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním vyvolaným ekonomickou krizí. Náklady na palivo jsou obzvláště vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.
  • Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a dieselu. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje tento typ paliva z důvodu vyšší produkce oxidů dusíku a pevných emisí. Na druhé straně v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než cena benzinu.
  • Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší.
  • Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku.
  • Ve Francii jsou všechny nákladové položky průměrné.
  • Německo má nejnižší náklady na registrace a daně, a to 2,5krát nižší než nejdražší Nizozemsko.
  • Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.

LeasePlan je globálním i tuzemským lídrem

– ve full-service leasingu automobilů – profesionální správě firemních autoparků. Je zastoupen ve 32 zemích. Na konci roku 2015 jako první na světě překonal hranici 1,5 milionu automobilů ve správě. Díky unikátnímu řešení account managementu LeasePlan dlouhodobě obhospodařuje klienty s různou velikostí flotil, kdy se každému zákazníkovi věnuje tým profesionálů. V roce 1995 přivedl full-service leasing do České republiky. Dnes tady pečuje o autoparky přibližně dvou tisícovek klientů a ve flotile má přes 20 tisíc vozidel.

Více informací na:

www.leaseplan.cz

Zdroj:

Pavel Hálek, tel.: 602-346-551, e-mail: halek@medialni.cz

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Viditelnost na silnici je věcí všech účastníků provozu

Viditelnost na silnici je věcí všech...

Jízda či chůze v mlze, při silném dešti nebo v nočních hodinách jsou pro všechny účastníky silničního provozu situace se zvýšeným rizikem. Například u téměř čtvrtiny dopravních...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Design, technologie, nulové emise: Nová Kona Electric přichází s řadou vylepšení

Design, technologie, nulové emise: Nová...

Nový Hyundai Kona Electric přichází s čistším designem, zdůrazňujícím čistotu elektrické mobility Rozšířená bezpečnostní výbava, konektivita a praktičnost ve spojení s komfortem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Golf R přijíždí na start: Světová premiéra nejvýkonnějšího sériového Golfu všech dob

Nový Golf R přijíždí na start:...

TSI o výkonu 235 kW (320 k): Golf R zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 4,7 sekundy R-Performance Torque Vectoring: Golf R sériově s novým pohonem všech kol Nový etalon jízdní dynamiky: Pohon...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hybridní vůz pro každou příležitost

Hybridní vůz pro každou příležitost

V prvním čtvrtletí roku 2020 vzrostly prodeje hybridních vozidel s možností vnějšího nabíjení v Evropě o 134 % Mezi klíčové faktory růstu v tomto segmentu patří všestrannost, trvalá...