Plán se týká snížení počtu zaměstnanců na všech pracovištích a ve všech vedoucích orgánech skupiny, půjde o 2 700 zaměstnanců společnosti (odborní dělníci – úředníci, technici, kontroloři – vedoucí pracovníci).
Plán předložený Centrální podnikové radě bude zahrnovat především opatření k urychlení odchodů, ke kterým by mělo dojít v nadcházejících měsících nebo letech: řádné odchody do penze, vytváření podniků, odborné projekty v rámci rekvalifikací… Opatření se budou týkat pouze pracovníků, kteří se rozhodnou odejít dobrovolně.
Tento plán se zavádí v souvislosti s finanční a průmyslovou krizí, která se týká celého hospodářství a která způsobila na hlavních evropských trzích prudké snížení objemů, zejména ve 3. a 4. čtvrtletí roku 2008 (přibližně –17 % ve 4. čtvrtletí). Recese bude pokračovat i v roce 2009 (prognóza snížení nejméně –10 %).
Skupina by měla takto snížit počet zaměstnanců, aniž by bylo nutné uchýlit se ke kolektivní smlouvě o propouštění nebo k odeslání zaměstnanců do předčasného důchodu.
Pokud jde o továrnu v Rennes, vývoj poptávky spotřebitelů vede k výraznému snížení trhu se sedany ve středním a vyšším segmentu, ve prospěch vozů z nižších segmentů. Tato situace se projevuje nedostatečným využitím výrobní kapacity továrny v Rennes, která se specializuje na výrobu vozů těchto segmentů. Pokles zde představuje více než 20 %.
V důsledku toho je nutné přesunout přibližně 900 odborných dělníků z této továrny na pracoviště vyrábějící vozy nižších segmentů. Jde o továrny v Sochaux, Mulhouse, Aulnay a Poissy nebo na jiná pracoviště skupiny.
Navíc by se kvůli snížení objemů továrny v Rennes a nutnosti omezit organizační náklady mohla 850 odborných dělníků, úředníků, techniků, kontrolorů i vedoucích pracovníků týkat opatření vedoucí k dobrovolnému odchodu. Stejná opatření by se nabídla i dělníkům, kteří by se nemohli přesunout na jiná pracoviště.
Budoucnost továrny v Rennes není nikterak zpochybněna. Vyrábí novou C5, která byla uvedena na trh v roce 2008. Na konec roku 2010 je navíc plánováno spuštění výroby nového vozu.
V roce 2007 a v prvním pololetí roku 2008 jsme zaznamenali první pozitivní výsledky plánu Cap 2010, jehož cílem bylo oživit růst a ziskovost skupiny. Finanční a průmyslová krize, která se týká celého hospodářství, však způsobila na hlavních evropských trzích prudké snížení objemů prodeje.
To vede skupinu PSA PEUGEOT CITROËN k nutnosti rychle připravit nové akční plány, které doplní již přijatá opatření, jež se projevila snížením nákladů, snížením kapacit továren a rozšířením práce na částečný úvazek.
Ředitel lidských zdrojů Jean-Luc Vergne k tomu říká: „Plán na snížení počtu pracovních míst nepředkládáme s radostí v srdci. Horší by však bylo nedělat nic. To by mohlo časem zpochybnit přežití skupiny a jejích 200 000 zaměstnanců. V roce 2007 jsme ukázali, že umíme řešit otázky přiměřenosti počtu zaměstnanců bezkonfliktně, bez lidských dramat, v souladu s naším závazkem „nenechat nikoho samotného řešit problém s pracovním místem. Věřím, že budeme umět ve stejném duchu řešit i současné problémy, a že z této krize vyjdeme posílení a konkurenceschopnější.“