Každý člověk si totiž primárně uvědomuje pouze následky dopravní nehody, které ho zasáhnou osobně; v pozadí každé nehody však stojí také hluboký celospolečenský dopad ekonomický, a ten je třeba zdůraznit.
V roce 2011 stály dopravní nehody více než 53 miliard korun.
- Náklady na jednu dopravní nehodu, při které zemře člověk, se vyšplhaly na neuvěřitelných 17,6 milionu korun.
- Nehoda s těžkým zraněním stojí 3,8 milionu korun.
- Nehoda s lehkým zraněním vyjde českou ekonomiku na 650 tisíc korun.
- 250 tisíc korun zaplatí stát za nehodu, která skončí pouze s hmotnými následky.
V milionových ztrátách jsou
– kromě přímých nákladů (kam patří náklady na zdravotní péči, hasiči, policie, hmotné škody, policie, soudy a pojišťovny) zahrnuty také náklady nepřímé, tedy sociální výdaje a ztráta za produkci člověka. Ty činí často většinu z celkové finanční ztráty. Například
- v případě jednoho usmrceného člověka při nehodě převyšují nepřímé náklady částku 16,5 milionů korun, tedy asi 93 % z celkové ztráty.
- V případě těžce zraněného člověka jsou to 2 miliony korun.
- V případě lehce zraněného potom 160 tisíc.
Letos už policie řešila celkem 67 163 dopravních nehod. Průměrně každých 7 minut se stane další, každých 7 minut se tedy nezanedbatelné finanční ztráty navyšují. 574 osob bylo usmrceno za prvních deset měsíců letošního roku.
To, že na silnicích umírají lidé, je považováno za běžný, přirozený fenomén při provozování silniční dopravy.
To ovšem není správný pohled. Existují evropské státy, které výrazně zvýšily bezpečnost svých silnic. Aplikace zásad daných celosvětově respektovaným projektem Vize Nula výrazně pomáhá snížit počet zmrzačených a zabitých lidí v silniční dopravě. Pokud se tedy stane bezpečnost v silničním provozu produktem, který bude poptávat každý z nás, může dojít k zásadním systémovým změnám a ty nakonec povedou k příznivému obratu v oblasti dopravní nehodovosti v České republice.