Celkové registrace nových vozidel za 1. pololetí 2009 vzrostly pouze u nových osobních automobilů a to o téměř o 8 %.

V poklesu vozidel všech ostatních kategorií se výrazně projevují důsledky hospodářské recese.

U firemních vozidel do 3,5 t (M1 a N1) činí pokles cca 25%, u nákladních automobilů 54,6%, u autobusů 45% a u motocyklů 22%.

V 1. pololetí 2009 bylo v ČR registrováno 79 228 nových osobních, 12 872 lehkých užitkových a 2 544 nákladních automobilů, 291 autobusů a 11 768 motocyklů a mopedů. Za srovnatelné období minulého roku to bylo 73 455 osobních, 31 671 lehkých užitkových, 5 600 nákladních automobilů, 529 autobusů a 15 100 motocyklů.

Osobní automobily

Celkově registrace osobních automobilů oproti stejnému období roku 2008 vzrostly o 7,86%, to je o 5 773 ks. Tento nárůst je dán „přesunem“ vozidel z kategorie N1 (LUV) a také větším počtem privátních vlastníků (cca v poměru 2 : 1).

První je značka Škoda s 21 833 ks automobilů (27,56%), druhá značka Ford – 7 974 ks (10,06%), třetí VW – 5 793 ks (7,31%), čtvrtý Renault – 5 582 ks (7,05%), pátý Hyundai – 4 376 ks (5,52%), šestá Kia – 4 344 ks (5,48%), sedmý Peugeot – 3 367 ks (4,25%), osmý Citroën – 3 207 ks (4,05%), atd.

Z hlediska segmentů vozidel tvoří podíl malých vozidel (mini + malé) 38 % (pokles o 9 %), následuje nižší střední třída – 19 %, střední – 17 %, MPV – 11 %, atd.

Podle druhu pohonu je 69 % vozidel s benzinovým motorem, 28 % s naftovým motorem (nárůst o cca 3 %), 0,04 % CNG (33 ks), 0,02 % E85 (18 ks), 3,39 % – neurčeno.

Podíl firemních vozidel činí 41,2 %, privátních 57,3 %, neurčeno 1,4 %.

Lehké užitkové automobily

Celkový počet oproti sledovanému období roku 2008 klesl o 59,36 % (18 799 ks vozidel). Tento největší pokles ze všech kategorií má dvě hlavní příčiny – z větší míry současnou hospodářskou recesi, z menší míry přesun do kategorie osobních automobilů (podíl na poklesu lze odhadnout v poměru 4 :1).

Ze 12 872 registrovaných vozidel je na prvním místě Škoda – 19,48% trhu (2 507 ks), následuje VW s 12,62% trhu (1 625 ks), dále Ford – 10,47 % (1 348 ks), Renault – 7,94% (1 022 ks), Peugeot – 6,44% (829 ks), Citroën – 6,30% (811 ks), MB – 5,45% (701), atd.

Podíl obchodních tříd: do 2t – 34,56%, 2-3t – 45,25%, 3-3,5t – 16,35%, nezařazeno – 3,84%.

Benzinovým motorem je vybaveno 19 % vozidel, naftovým 76 % (nárůst o cca 4%), CNG 0,38% (49 ks oproti loňským 19 ks), E85 – 0,01%, neurčeno – 3,84%.

Automobily do 3,5 t ( OA + LUV )

Společně bylo registrováno 92 100 osobních (firemních a privátních) a lehkých užitkových vozidel, což je o 13 026 ks (12 %) méně než ve stejném období roku 2008

Pokud bychom hodnotili pouze firemní vozidla do 3,5 t, pak celoroční propad činí 25,5%.

Nákladní automobily a autobusy

Také v těchto kategoriích zaznamenáváme hluboký pokles.

Celkem bylo registrováno 2 544 nákladních automobilů, to je o 3 056 ks (54,57%) méně než v loňském období. Na prvním místě je MB s 24,76% trhu (630 ks), následují MAN – 17,06% (434 ks), Iveco – 15,37% (391 ks), DAF – 10,73% (273 ks), Renault – 7,86% (200 ks), atd.

Z celkového počtu nákladních automobilů je 61,2% v provedení podvozek, tahače tvoří 30,66%, atd. Z hlediska kategorií vozidel je 29,68% kat. N2, 65,52% kat. N3, nezařazeno – 4,80%,

Autobusů bylo registrováno 291, což je o 238 ks (44,9%) méně než ve stejném období 2008. Podle provedení bylo 4,12 % (12 ks) kat. M2, 89,69 % (261 ks) kat. M3, nezařazeno – 6,19%.

Prodej motocyklů

Z celkově registrovaných 11 768 motocyklů činil podíl „malé“ třídy – mopedů a motocyklů do 50 cm3 – 25,12 % (2 956 ks), nad 50 cm3 – 33,51 % (3 944 ks), ostatní –11,63 % (1369 ks), nezařazeno je 29,73% (3 499 ks). Oproti loňskému srovnatelnému období jsou registrace nižší o 3 332 ks (22,06%).

Pořadí značek na prvních třech místech je – Honda, Yamaha, Suzuki.

Dovoz ojetých vozidel

V nejsledovanější kategorii osobních automobilů bylo dovezeno 71 411 ojetých vozidel, což je o 40,6% (48 894 ks) méně než ve stejném období 2008.

Podíl vozidel starších 10 a 15 let je stále vysoký – činí 20,1 % ! Tři nejvíce dovážené značky (Ford, Škoda ,VW) se podílí 39,5% na celkovém dovozu ojetých osobních automobilů.

Vozidla trvale vyřazená z registru (zrušená)

Počty trvale vyřazených vozidel v letošním roce výrazně vzrostly. Osobních automobilů bylo vyřazeno 143 090 ks (nárůst o 285%), nákladních do 3,5 t (LUV) 5 612 ks (nárůst o 385%). Pokud tyto dvě kategorie hodnotíme dohromady (dle zákona o odpadech – vybrané autovraky) podle značek, pak bylo vyřazeno 70 222 vozidel zn. Škoda, 11 156 ks zn. Ford a 10 221 ks zn. Fiat.

Za zmínku stojí počet letos vyřazených motocyklů – 13 343 ks oproti 968 ks v loňském období.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...