Carvago Q1 report: přesně před rokem se trh s ojetými auty propadl na 4 %, letos se díky onlinu prodává o 40 % více, stále však ztrácí 12 miliard korun

  • Online prodej nastavil nové standardy na trhu:
    • 67 % zákazníků poptává doručení až před dveře domu
    • 72,5 % lidí si objednává rovnou prodlouženou záruku
    • nejpoptávanějším požadavkem je možnost vůz vrátit do 14 dnů

Trh ojetých aut v České republice navzdory pandemii koronaviru postupně začíná ožívat a v rámci meziročního srovnání dosahuje už 40 % svého původního výkonu. Příčinou je velký zájem o nákup vozu online, který během Q1 2021 pomohl zmírnit propad obratu o více jak 7 miliard korun a stal se jedinou možností, jak si v aktuální situaci mohou zákazníci koupit ojetý vůz. Vyplývá to z datových analýz evropského online marketplace Carvago.com, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG).

Vzhledem k pandemii koronaviru doprovázely trh ojetých vozidel v průběhu minulého roku fatální ztráty. Během prvního lockdownu na jaře 2020 se trh prakticky zastavil a prodávala se pouhá 4 % aut z celkového objemu. Důsledkem uzavření fyzického prodeje tak došlo v automotive segmentu k postupné digitální transformaci, což se odrazilo také na prodejních výsledcích druhého lockdownu v listopadu, které dosahovaly již 10 % z celkového objemu. Trh ojetých aut letos navzdory pandemii koronaviru začíná postupně ožívat, přesto se během prvního kvartálu 2021 celkově prodalo o 61 % ojetých vozů méně a obrat trhu klesl na 12 miliard korun. Průměrná cena ojetých aut meziročně vzrostla o pouhých 0,23 % na 263 480 Kč a nejžádanější jsou stále vozy nižší střední třídy.

Online transformace vyvolala poptávku po nových standardech

Podle dat marketplace Carvago.com prodej ojetých aut meziročně dosáhl za Q1 téměř 40 % z celkového objemu, a to i navzdory tomu, že je od 21. března 2021 zakázán pohyb občanů mezi okresy. Pandemie tak výrazně napomohla transformaci trhu s ojetými vozy, který se posledních 30 let téměř neměnil. „Čeští zákazníci si na výhody online prodeje rychle zvykli a například 14denní lhůta pro vrácení vozu nyní patří mezi nejpoptávanější služby. Až 72 % zákazníků pak s koupí vozu objednává i prodlouženou záruku v délce šesti měsíců a 67 % využívá doručení vozu až před dveře domu. Spolu s certifikovanou technickou kontrolou vozu se tak doprovodné online služby stávají novým standardem prodeje ojetých vozů,” doplňuje Jakub Šulta, CEO marketplace Carvago.com.

Online prodejní kanál je stále jedinou možností, jak v České republice (ale i v dalších zemích) momentálně koupit ojeté auto. V současné době přesto nabízí na českém trhu kompletní online prodej pouze evropský marketplace Carvago.com, kde si zákazník může kromě automobilu sjednat také financování (i aut ze zahraničí), pojištění a doručení vozu až před dveře svého domu. 

“Carvago.com zásadně zjednodušuje celý proces nákupu vozu a přináší přehlednost a důvěryhodnost. Cílem je prodat vůz v nejlepším technickém stavu, bez skrytých vad či dalších nešvarů, které prodej ojetých vozů často provázejí. Nastavili jsme celou řadu nových standardů včetně prodloužené záruky a možnosti vůz do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Na každém voze máme stejnou marži, a proto nemáme potřebu zákazníkovi nic vnucovat. Naopak si u nás může vybrat z více jak 750 000 vozidel všech dostupných značek. Následně mu vůz detailně technicky prověříme a doporučíme pouze v případě, když je vůz v nadprůměrném stavu,” uvedl Jakub Šulta, CEO marketplace Carvago.com.

V rámci meziročního srovnání Q1 se přesto zatím obrat trhu ojetých vozidel propadá a celkově se prodalo 30 221 ojetých automobilů. Ve srovnání s předchozím rokem chybí 25 % vozů, na což doplácí zejména prodejci, kteří se online prodeji stále vyhýbají. Hlavní příčinou nedostatku vozů je prodlužování leasingových smluv z důvodu zpomalení výroby nových aut.

Z analýzy evropského marketplace Carvago.com dále vyplývá, že průměrná cena meziročně pokračuje v mírném růstu 0,23 % na 263 480 Kč. V Q1 byly nejžádanějšími vozy nižší střední třídy, kdy první pětici nejprodávanějších modelů drží standardně modely značky Škoda Auto – Škoda Octavia (13,1 %), Škoda Fabia (8,7 %) a Škoda Superb (4,7 %). Prvenství v rámci podílu na trhu si rovněž obhájila Škoda Auto s 34,3 %, druhé místo drží Volkswagen s 11,2 % a třetí je Ford s 7,1 %.

Trh ojetých vozidel Q1 2021 (TOP 10)
Automobilové značky Podíl na trhu Osobní automobily Podíl na trhu
Škoda 34,30% Škoda Octavia 13,10%
Volkswagen 11,20% Škoda Fabia 8,70%
Ford 7,10% Škoda Superb 4,70%
Hyundai 4,30% Škoda Rapid 3,60%
Peugeot 3,90% Volkswagen Passat 3,00%
BMW 3,50% Volkswagen Golf 2,80%
Audi 3,20% Hyundai i30 1,60%
Mercedes Benz 3,20% Ford Focus 1,50%
Opel 2,70% Volkswagen Touran 1,20%
Toyota 2,50% Škoda Kodiaq 1,00%

Evropský marketplace s ojetými auty Carvago nabízí přes 750 tisíc prověřených vozů ve stáří do 10 let a nájezdu do 150 tisíc kilometrů. Působí jak na B2B trhu, kde spolupracuje s více než 400 obchodními partnery a zpracovává jejich nabídku ze 14 zemí Evropy, tak i v oblasti retailu – tedy prodejem pro koncové zákazníky. Carvago jako první na trhu poskytlo zákazníkům možnost koupit ojetý automobil 100%online včetně zajištění financování (i vozů ze zahraničí), pojištění, prodloužené záruky v délce až 2 let a dopravy vozu až ke dveřím domu zákazníka s garantovanou dodací lhůtou do 15 pracovních dní. Aktuálně působí ve více než 7 evropských zemích s plány na další expanzi v následujících 3 letech.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...