Byl vozový park osobních automobilů v ČR obměněn?

Průměrné stáří osobních automobilů ČR je nad úrovní roku 1995!

K 31. 12. 2013

– bylo v ČR registrováno celkem 4 787 849 ks osobních automobilů v průměrném stáří 14,20 roku. Oproti počátku roku 1993, kdy bylo v registru vozidel vedeno 2 610 297 ks osobních automobilů, se tedy počet osobních automobilů zvýšil více než 1,8 krát.

Za 1. pololetí roku 2014

– bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 152 959 ks osobních automobilů (94 058 nových a 58 901 ojetých z dovozu). Současně bylo z registru vyřazeno 81 381 ks osobních automobilů (58 405 zrušeno a 22 976 vyvezeno). Celkový počet v ČR registrovaných osobních automobilů se tak k 30. 6. 2014 může pohybovat na úrovni kolem 4 859 000 ks.

Za uvedené období, to je od počátku roku 1993 do 30. 6. 2014, bylo přitom v ČR poprvé zaregistrováno celkem 5 880 589 ks osobních automobilů, z toho 3 101 954 nových a 2 778 635 ojetých z dovozu. To by znamenalo, že od roku 1993 došlo zhruba 1,2 násobné obměně celého vozového parku osobních automobilů.

Tato „obměna“ se bohužel nijak neprojevila ve změně průměrného stáří vozového parku osobních automobilů. Průměrné stáří v pololetí 2014 je dokonce nad hodnotou z roku 1995.

Tento nepříznivý stav je dán zejména těmito faktory:

  • enormní dovoz ojetých osobních automobilů v letech 2005 až 2008, kdy podíl ojetých vozidel z dovozu byl vyšší než 50 % prvních registrací;
  • nevyhovující věková struktura dovážených osobních automobilů (vysoký podíl vozidel ve věku nad 10 let), která se dále zhoršuje;
  • nedostatečná obměna vozového parku novými osobními automobily;
  • relativně nízký počet vyřazovaných starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel.

Z dostupných údajů lze dovodit, že průměrný věk dovážených ojetých vozidel se pohyboval v rozmezí 8 až 9 let. Pokud by průměrné stáří dovážených vozidel bylo alespoň o 2 roky nižší, průměrné stáří vozového parku osobních automobilů by nyní činilo zhruba 13,3 roku.

Tisková informace č. 15/2014 Svazu automobilového průmyslu z 8.července 2014

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...