Prodeje společnosti Bosch Group v roce 2011 dosáhnou více než 50 miliard euro.
Automobilová technika překoná částku 30 miliard eur.
Fehrenbach: „… je nutno zajistit, aby prevence nehod spolu s ochranou životního prostředí bylo dostupné všude. „
“Hospodářský cyklus již zřejmě dosáhl svého vrcholu během první poloviny roku. Neznamená to však, že kolaps je nevyhnutelný a v žádném případě nenastal čas přehnaných reakcí. V tomto roce zatím stále očekáváme pětiprocentní růst ve světové automobilové produkci.” Touto větou zahájil Franz Fehrenbach, předseda představenstva společnosti Bosch, svou tiskovou konferenci na probíhajícím Mezinárodním Autosalonu ve Frankfurtu. Fehrenbach zahraničním médiím také řekl, že takový ekonomický vývoj vyžaduje větší obezřetnost. Zmínil také, že v posledních měsících mírně zpomalil růst automobilových trhů v rozvíjejících zemích. Přesto i v budoucích letech budou asijské a jihoamerické rozvíjející trhy i nadále dohánět zavedené trhy.
Bosch Group očekává desetiprocentní růst
V tomto kontextu očekává Bosch Group mírné zpomalení růstu ve druhé polovině roku 2011 ve svých obchodních oblastech Automobilová technika a Průmyslová technika, Spotřební zboží a technika budov. Ale přesto se očekává nárůst prodeje o deset procent. “Stále věříme, že celkový prodej v rámci Bosch Group poprvé v historii překoná hodnotu 50 miliard euro.“
Růst zároveň pozitivně ovlivňuje zaměstnanost v rámci Bosch Group. Fehrenbach odhaduje, že v roce 2011 celkový počet zaměstnanců vzroste o 15 000. Celkově pak firma bude zaměstnávat více než 300 000 lidí, z toho do oblasti automobilové techniky přibude 10 000 nových zaměstnanců a zvýší tak celkový počet na 177 000. Firma Bosch je odhodlána investovat velké částky do své budoucnosti. Jen v oblasti automobilové techniky představuje 3,3 miliardy euro na výzkum a vývoj více než deset procent z jejího obratu. “Toto je investice, která pomůže utvářet strukturální změny v rámci celého automobilového průmyslu,” řekl Fehrenbach.
Změna struktury automobilového průmyslu
Změna struktury, které čeká automobilový průmysl, se velmi úzce dotýká firmy Bosch, coby světového dodavatele. Pro Fehrenbacha není stěžejní absolutní růst světové automobilové produkce, nýbrž otázka toho, jak je tento nárůst rozložen a segmentován v rámci jednotlivých regionů. Ve výčtu nejdůležitějších aspektů jmenoval na prvním místě fakt, že automobilová produkce se postupně přesouvá do oblasti Asijských rozvíjejících ekonomik. Navzdory výkyvům hospodářských cyklů si tyto trhy nadále zachovávají dynamiku – a prostor pro dosahování individuální mobility je zde velký jako nikdy předtím. Pro srovnání: počet automobilů na počet obyvatel v Indii dosahuje pouze jedné padesátiny ve srovnání s Evropou, Čína pak jedné patnáctiny.
Růst počtu malých, levných automobilů
Podle Franze Fehrenbacha k vyrovnávání dojde díky malým, levným automobilům, které získají převahu. Ve výsledku tak v tomto desetiletí výrazně vzroste produkce automobilů ve smyslu počtu vozidel, zatímco růst s ohledem na celkovou hodnotu bude slabší.
Na všech trzích se zvyšují technické požadavky
I malé a levné automobily musí splňovat globálně rostoucí požadavky na emisní limity a spotřebu paliva. Nejdůležitějším faktorem je ovšem nárok na bezpečnost. Organizace Spojených Národů kupříkladu vyhlásila toto desetiletí Dekádou Boje za bezpečnost na silnici. V daném ohledu je motto firmy Bosch „Stvořeno pro život“ více než na místě. “Děláme vše, co je v našich silách, aby předcházení nehodám a ochrana životního prostředí byly finančně dostupné kdekoli na světě,” řekl Fehrenbach.
Automobilový průmysl se musí nevyhnutelně připravit na změny a novinky v oblasti technologií
Ať přijdou ve formě přechodu z poloautomatického na plně automatické řízení či v posunu k elektromobilitě. Právě to je největší výzva, které čelí výrobci i dodavatelé automobilového průmyslu.
Je potřeba široká škála odborných znalostí v mnoha oblastech, aby se ta správná řešení dočkala uvedení na trh. Díky své různorodosti má společnost Bosch takovou škálu k dispozici. “Právě díky tomu může být Bosch hybatelem strukturálních změn,” řekl Fehrenbach.
Zvýšené aktivity v Asii
Obchodní oblast Automobilová technika zvyšuje objem svých aktivit v rámci asijského regionu. Navzdory krizi, tu roční prodej stoupl o polovinu ve srovnání s rokem 2007. Do konce tohoto roku bude v Asii působit 10 000 z celosvětového počtu 29 000 inženýrů. Z každé trojice vyrobených dieselových systémů se vždy jeden prodá právě tady a právě sem bude směřovat investice 1.5 miliardy eur mezi roky 2011 a 2013. Tento závazek se v regionu rozšiřuje také na oblast dealerů a opravárenství: během letošního léta dosáhla servisní síť Bosch Car Service v Číně počtu jednoho tisíce otevřených poboček.
Fehrenbach ale upozornil, že stěžejní je především vývoj takových řešení, která jsou nejen nákladově efektivní, ale zároveň splní specifické nároky svého regionu. Například Parkpilot, systém parkovacího asistenta, sklízí již dnes na Čínském trhu pozitivní ohlas.
Globální cíl: zvýšení energetické účinnosti
Na celém světě je naprosto jasným cílem snížit emise oxidu uhličitého a spotřebu paliva, a to jak u benzinových tak dieselových motorů. Pro poslední generace motorů již Bosch nabízí technologii, která dokáže zredukovat obě hodnoty zhruba o třetinu. Pro rok 2013 má firma Bosch v plánu prodat 7.2 milionu benzínových vstřikovacích systému a tím ztrojnásobit prodej z roku 2010. Ve stejném intervalu se odhaduje nárůst prodeje naftových vstřikovacích systému common-rail z původních devíti na dvanáct milionů prodaných jednotek. Právě tento druh technologie snižuje dopad na životní prostředí způsobený nárůstem mobility.
Elektromobily
Firma Bosch ročně investuje 400 milionů euro do vývoje elektrického vozidla – především trakčních baterií, elektrických motorů a výkonové elektroniky. Do roku 2013 bude firma dodávat produkty ze svého portfolia elektromobility pro téměř dvacítku různých projektů dvanácti výrobcům automobilů.
Prevence nehod
Bosch se kromě ochrany životního prostředí také zaměřuje na prevenci nehod. Na základě vládních požadavků firma Bosch dokázala jako první přinést na trh bezpečnostní systémy, které se ve výhledu od roku 2010 do roku 2015 montují ve stále rostoucí míře. V případě ABS se počet instalací zvýšil ze 76 na téměř 90 procent, ESP® protiskluzový systém ze 41 stoupl na necelých 60 procent. Navíc, jak zmínil Fehrenbach, musí automobilový průmysl usilovat o splnění vize automatického řízení bez nehod. Vývoj požadovaných pomocných funkcí se zatím daří a vztahuje se již na větší rozptyl rychlostí i složitějších situací v jízdě. V rámci firmy Bosch se speciálně těmito aspekty zabývá více než 600 inženýrů.
Řešení mobility v budoucnosti dopravy
Nové funkce, které vychází z užšího spojení mezi autem a jeho okolím, zvyšují bezpečnost vozidla, zároveň zlepšují komfort a samotnou jízdu zefektivňují. Bosch soustředí své úsilí na vzájemnou komunikaci mezi auty a s jejich okolím. Cílem je včas varovat řidiče před závažnými dopravními situacemi a potenciálním nebezpečím. Zároveň také firma Bosch pracuje na zlepšení infrastruktury pro podporu elektromobility. V současnosti probíhá pilotní projekt v Singapuru, kde firma testuje servisní platformu, která funguje jako prostředník mezi řidiči elektromobilů a servisními službami, dodavateli energie či parkování. Cílem je zefektivnit jízdu a zároveň zajistit její pohodlí.
V rámci těchto komplexních vývojových prací v oblasti mobility v budoucnosti se Bosch přizpůsobuje narůstající ekonomické nejistotě.
Podle slov Franze Fehrenbacha, jak automobiloví dodavatelé tak celý automobilový průmysl jako celek musí překonat výkyvy hospodářských cyklů a soustředit se na vývoj zásadních inovačních projektů. Partnerství v rámci inovačních projektů mezi výrobci a dodavateli vždy záviselo na vzájemné spolehlivosti. Obzvlášť v tak nejistých časech na nich záleží mnohem více. “U Bosche je to pro nás naprosto přirozené. Naši partneři se na nás mohou vždy spolehnout,” pronesl v závěru tiskové konference na letošní IAA Frankfurt Fehrenbach.