Pro premiéru BMW Zagato Coupé
– by mohlo být sotva nějaké místo vhodnější než samotné Concorso d’Eleganza Villa d’Este, které je považováno za jednu z nejexkluzivnějších akcí pro klasické automobily a motocykly. Vystavovaná vozidla jsou pečlivě vybírána, počet účastníků je limitován a kulisa na břehu jezera Como je prostě jedinečná. BMW Zagato Coupé plně navazuje na původní tradice Concorsa jako místa setkávání karosářů se svými ručně vyrobenými skvosty.
Vyrobeno pro silnici:
Zagato vždy dodával svým zákazníkům provozuschopná vozidla, která mohla ihned vyjet na silnici nebo na závodní dráhu – a právě tak tomu je i u vozu BMW Zagato Coupé. Je aerodynamicky optimalizovaným vysokorychlostním vozem registrovaným k provozu na veřejných komunikacích, který splňuje všechny legislativní požadavky včetně pasivní bezpečnosti. Vozem, s nímž lze jezdit – a který chce jezdit.
Design BMW Zagato Coupé
Již samotné proporce slibují mimořádné zážitky z jízdy. Extrémně dlouhá kapota motoru, daleko dozadu posunutá kabina a střecha „double bubble“ s dvojicí vyboulení ukazují dynamické zaměření vozu BMW Zagato Coupé. Plynulá linie střechy je zakončena kompaktní svalnatou zádí. Zpracování ploch je zřetelně inspirováno stylem BMW. Precizní linie v dynamické siluetě se táhnou přes napjaté plochy směrem k zádi a s velkou hloubkou vymodelované plochy podtrhují sportovní podstatu vozu BMW Zagato Coupé. Markantní příď.
Celá příď vozu BMW Zagato Coupé je výrazně trojrozměrná, velmi široká a její tvary vyzařují velkou sílu. BMW Zagato Coupé působí agilně, jakoby připraveno ke skoku. BMW Zagato Coupé je na první pohled identifikovatelné jako BMW díky markantní interpretaci klasické tváře BMW se dvěma kruhovými světlomety, maskou chladiče ve tvaru ledvinek a emblémem BMW. Tyto prvky velmi nízké široké přídě zdůrazňují sportovní charakter vozu.
Kapota motoru s výraznými prolisy navazuje na tuto dynamiku dlouhými liniemi a napjatými plochami. Dva otvory na kapotě motoru přivádějí více vzduchu do motorového prostoru a podtrhují výkon poháněcího ústrojí. V dalším průběhu linií přebírá šípovitý tvar kapoty motoru charakteristická střecha. Šípovitý tvar tak přechází do zádě. Střecha „double bubble“, typický prvek vozů navržených Zagatem, tvořený dvěma vypouklými střešními kopulemi, pochází původně z letectví. Nabízí větší prostor pro hlavu při závodní jízdě s helmou, zlepšuje aerodynamiku vozidla a kromě toho zvyšuje torzní tuhost střechy.
Pod kapotou motoru hledí velmi soustředěně na vozovku světlomety, které zdůrazňují charakter vozu orientovaného na jízdu, včetně jeho vysokorychlostní koncepce. Nízko mezi světlomety jsou umístěny Zagatem interpretované dvojité ledvinky masky chladiče s matně lesklými rámečky, které byly inspirovány geodetickými kopulemi od Richarda Buckminstera Fullera. Detailem se zvláštním charakterem je mřížka ledvinek, v níž se matně leskne mnoho malých log „z“ karosárny Zagato. Při pohledu zpředu to vypadá, jako by se loga „z“ vznášela v ledvinkách. Při pozornějším posouzení je patrné, že jsou loga v pozadí nesena mnoha dalšími písmeny „z“ tmavé barvy uspořádanými do osmiúhelníků. Lesklá chromovaná „z“ tvoří pouze lícovou stranu osmiúhelníku. Toto uspořádání propůjčuje mřížce ledvinek značnou hloubku a dodává přídi akcent vysoké kvality.
Uspořádání předního nárazníku přivádí pozornost ke kolům a široce rozkročenému postoji. Ve spodní části uzavírají příď velkoryse dimenzované otvory pro přívod vzduchu, které svými dynamickými tvary a velikostí dávají symbolicky najevo sílu motoru.
Dynamický a silný profil
Díky velmi protažené kapotě motoru je kabina posunuta hodně dozadu, optické těžiště je tak co nejblíž u zádě, to působí, jako by kabina byla téměř svisle useknutá – i to je rys vozů Zagato, který vylepšuje aerodynamiku. Naproti tomu linie profilu připomínají klasické roadstery BMW, propůjčují vozu větší napětí a vyzařující sílu. Přitažlivá souhra linií v zadní části vozu klade důraz na zadní kola a pohon zadních kol.
Intenzivní oblouk nad zadními koly pokračuje do spoileru, což celé oblasti propůjčuje ještě větší dynamiku. Ventilační otvory na bocích „citují“ tvary otvorů pro přívod vzduchu na kapotě motoru a opakují jejich dynamický vzhled na bočních stěnách. Pod bočními ventilačními otvory poukazuje stříbrné „z“ na spolupráci BMW a Zagata.
Dalším specifickým stylistickým námětem vozů Zagato je tzv. „criss cross“, zvláštní přechod pásu bočních oken do zadního okna. Spodní rám bočních oken se přitom krátce před zádí zvedá prudce vzhůru a tvoří v dalším průběhu horní hranici zadního okna. Tento charakteristický stylistický prvek tímto způsobem vzájemně spojuje boky a záď prostřednictvím střešního sloupku C, a zajišťuje tak harmonickou návaznost jednotlivých částí vozu. Tento rys je velmi dobře rozeznatelný zejména z ptačí perspektivy.
Energická záď
Celá zadní partie, tvarovaná téměř bez spár, působí vysoce kvalitním dojmem a jako z jednoho kusu. Nic nepřerušuje vnímání ploch, solidní skulpturu zádě. Zároveň to ukazuje na náročnost ruční práce a velké zkušenosti se zacházením s plochami a tvary, jež vozidlo získalo v designérském ateliéru Zagata.
Záď se celkově prezentuje velmi širokými a nízkými proporcemi. BMW Zagato Coupé působí při pohledu zezadu energickým a solidním dojmem a se svými masivními tvary zaujímá na silnici stabilní postoj. Nejnápadnějším znakem na zádi je u vozů Zagato typická prosklená horní část zádě.
Velkorysé prosklené plochy, rozdělené na tři části, otvírají pohled na zadní svítilny a do interiéru. Jejich tmavé tónování propůjčuje vozu BMW Zagato Coupé ještě sportovnější charakter. Tmavě tónované zadní okno lze otevřít, aby se uvolnil přístup do zavazadlového prostoru.
Velký difuzor zakončuje spodní část masivního zadního nárazníku. Je protažen daleko do stran a má obrácený tvar ozdobné lišty s nápisem Zagato v prosklených plochách. Matně se lesknoucí lem zdůrazňuje tvar difuzoru, přivádí pozornost ke kolům a podtrhuje stabilní postoj vozu BMW Zagato Coupé. To vše je ještě víc zdůrazněno dvěma matnými koncovkami výfukové soustavy, které jsou posunuty ke krajům vozidla.
Výrazné prvky a zajímavé detaily
Jedinečný charakter vozu BMW Zagato Coupé je patrný i v těch nejmenších detailech. Kola z lehké slitiny s průměrem 19 palců v klasicky sportovním designu s pěti paprsky připomínají vzdáleně vrtuli a jsou malou narážkou na původ obou značek: jak BMW, tak i Ugo Zagato, zakladatel společnosti Zagato, přešli z letectví k výrobě automobilů.
Výjimečné postavení zaujímá lak karoserie vozu BMW Zagato Coupé
Exkluzivní, výrazně červený odstín „Rosso Vivace“ dodává plochám a objemům vozu BMW Zagato Coupé život. V závislosti na dopadu světla přitom sahá barevné spektrum od téměř černé až po světle zářivou červenou. Této mimořádné hloubky a vyzařování je dosaženo náročným postupem lakování. Jako základová barva je použita nejprve vrstva černé barvy a poté vrstva metalicky lesklého stříbrného laku. Jedinečný efekt pak vytváří šest tenoučkých vrstev exkluzivně vyvinutého červeného odstínu. Nakonec je celý proces dokončen dvěma vrstvami čirého laku.
Jemná detailní práce v interiéru
Interiér je jasně strukturován, jak je pro vozy BMW typické. Designéři Zagata tento charakter dále posílili exkluzivním barevným a materiálovým konceptem. Sportovní vlastnosti a orientaci interiéru na řidiče zdůrazňují nejkvalitnější materiály a velmi zdařilé detaily.
Interiéru propůjčují sportovní eleganci ručně zpracované prvky, jako jsou horizontální lišty na přístrojové desce a ve dveřích. Barevným základem exkluzivní kožené výbavy je kombinace světlého a tmavého šedého odstínu. Červené ozdobné stehování na přístrojové desce, dveřích a sedadlech přenáší barvu karoserie do interiéru a zdůrazňuje sportovní charakter vozu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií