Debut Z-07 se uskutečnil na Tokijském autosalonu ‘97, poté vůz shlédli Američané, kteří zřejmě koupí nejvíc “z-osmiček”, v Cobo Hall na detroitské Motor Show ‘98. Už sama studie vzbudila tak obrovský zájem, že u mateřské automobilky v Mnichově záhy změnili původní plány. Letos v lednu oznámili zahájení výroby sériové verze pod označením BMW Z-8, na jaře dodali dva vozy pro nový film s legendárním agentem 007 Jamesem Bondem (do kin přijde v listopadu) a plán celkové výroby pěti stovek automobilů pravděpodobně zvýší až na desetinásobek!
BMW Z-8 byl inspirován slavným typem 507 z padesátých let, k němuž se v tomto čísle našeho časopisu také vracíme, ale využívá nejmodernější technická řešení. Působivý design klasického roadsteru vznikl pod vedením dnes třiačtyřicetiletého Christophera Bangla, rodáka z americké Ravenny (Ohio), který už osmý rok vede oddělení designu BMW v Mnichově. Materiálem číslo jedna v jeho konstrukci jsou hliníkové slitiny jak pro karoserii, tak pro podvozkové díly. Vůz má prostorový rám z hliníkových profilů, spojených s nosnými povrchovými panely karoserie. Ty jsou rovněž hliníkové, pouze nárazníky vpředu a vzadu jsou z polyuretanového plastu. Celek zaručuje vysokou tuhost a nízkou hmotnost okolo 1500 kg. Tvary karoserie se ve srovnání se studií Z-07 příliš nezměnily.
Pohonnou jednotkou pro Z-8 je vysokovýkonný pětilitrový osmiválcový motor, uložený za přední nápravou a převzatý ze sedanu M-5, který z vozu dělá další bombu na kolech. Výkon 294 kW (400 k) při 6600 ot/min a točivý moment 500 N.m při 3800 ot/min uspokojí všechny nároky, BMW Z-8 zrychluje z klidu na 100 km/h za méně než 5 s a rychlost je elektronicky omezena na obvyklých 250 km/h. Dodává se pouze šestistupňová přímo řazená převodovka (plánované postupné pětistupňové řazení SMG z M-3 nebude), systém dynamické stability DSC III vylepšuje trakci poháněných zadních kol, pro sportovní jízdu však jej lze vypnout. Všechna kola jsou samozřejmě zavěšena nezávisle, vpředu na spodních příčných ramenech a vzpěrách s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vzadu je obvyklý víceprvkový závěs s příčnými a podélnými rameny. Velké kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají průměr vpředu 334 mm a vzadu 328 mm. Řízení je nyní hřebenové, poprvé u vozu BMW s osmiválcovým motorem. Kola jsou litá z hliníkové slitiny s pneumatikami 245/45 R 18 vpředu a 275/40 R 18 vzadu, které umožňují po ztrátě vzduchu dojezd až 300 km, takže eliminují potřebu náhradního kola. K prvním oficiálně uvedeným číselným údajům patří pohotovostní hmotnost 1585 kg podle normy ES (tedy včetně řidiče o hmotnosti 75 kg), délka vozu 4400 mm, šířka 1830 mm, výška 1317 mm a rozvor náprav 2505 mm.
Tři prototypy Z-8 najely během vytrvalostních testů tisíce kilometrů, zkušební řidiči absolvovali až deset tisíc kilometrů jen na Severní smyčce proslulého Nürburgringu, jedné z nejnáročnějších přírodních závodních tratí na světě. Christian Dietrich, vedoucí projektu Z-8, je přesvědčen, že díky vyspělé konstrukci z hliníkových profilů a hliníkových krycích panelů patří karoserie Z-8 k nejbezpečnějším v segmentu otevřených vozů. Prototypy Z-8 absolvovaly simulované i skutečné nárazové testy, při nichž bylo obětováno několik automobilů (jeden přišel díky ruční výrobě na milion marek!). U vozu Z-8 samozřejmě nechybějí prvky bezpečnostní a luxusní výbavy, jako jsou čelní a boční airbagy, klimatizace, navigační systém, elektrické ovládání plátěné střechy, xenonové hlavní světlomety, kožené čalounění, pevná střecha hardtop apod. Pro Jamese Bonda ovšem byly navíc namontovány laserem naváděné střely, vypalované z bočních větracích mřížek za předními koly. BMW Z-8 bude rivalem automobilů, jako jsou Mercedes-Benz třídy SL, Jaguar XK-8 Convertible a Aston Martin DB-7 Volante, jeho cena však bude o poznání vyšší než u kupé BMW řady 8, které letos vyběhlo ze sériové výroby v Dingolfingu. Zatímco víc než 170 tisíc roadsterů Z-3 vyjelo z výrobní linky v americkém Spartanburgu, bude se prestižní Z-8 montovat u dceřinné společnosti BMW M GmbH v Mnichově tak jako nejrychlejší sedan světa M-5 a připravované kupé M-3.
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií