BMW X-5: Nejen do terénu

Po předpremiéře na Detroitském autosalonu 1999 se ve druhé polovině loňského roku rozběhla výroba BMW X-5 v americkém závodě bavorské automobilky ve Spartanburgu ve státě Jižní Karolína.


BMW X-5: Nejen do terénu

S uvedením typu X-5 se automobilka BMW opět ujala role průkopníka. Tento nový vůz s pohonem všech kol totiž není terénním automobilem v pravém slova smyslu, ale díky samonosné karoserii, nezávislému zavěšení všech kol a vycizelované pohonné jednotce v tradici domu BMW vytváří zcela nový segment vozidel pro sportovní aktivity, cha-rakterizovaný novou zkratkou SAV (Sports Activity Vehicles). Jeho největší předností je propojení zvýšené terénní průchodivosti s pohodlím, jízdními vlastnostmi a bezpečností typického sedanu značky BMW.

Hlavní zájem konstruktérů byl zaměřen na vynikající jízdní vlastnosti, které si v ničem nezadají s klasickými automobily BMW. Dlouhé zkoušky, včetně jízd na náročné Severní smyčce víc než dvacetikilometrového okruhu Nürburgring, tento trend potvrdily, a tak zákazník dostává automobil, který se řídí jako osobní vůz, ale zároveň nabízí schopnosti pro jízdu v terénu. Zatímco většina konkurentů konstrukčním provedením připomíná nákladní vozy s masivním rámem ze dvou podélníků a příček (ten najdeme například u známého rivala, třídy ML stuttgartské značky Mercedes-Benz), vychází BMW X-5 z neobyčejně tuhé koncepce samonosné karoserie, jejíž dynamická a statická torzní tuhost je srovnatelná s velkými sedany řady 5 a 7. Vzhledem k většímu příčnému profilu karoserie byla naměřena torzní tuhost 23 100 N.m na jeden stupeň, zatímco u BMW řady 5 je tato hodnota 24 000 a u řady 7 dokonce 25 000 N.m na stupeň. Tuhost karoserie nepřispívá jen větší ochraně posádky, ale zároveň zlepšuje jízdní vlastnosti a pohodlí v interiéru. Motor, převodovka, hnací hřídel, pérování, rotace kol a odpor vzduchu jsou zdrojem vibrací, které se přenášejí do karoserie. Pokud není její tuhost dostatečná, vznikají další vibrace a zvyšuje se hlučnost, což obtěžuje posádku, snižuje její dobrou pohodu, a tak ohrožuje bezpečnost jízdy. Konstruktéři BMW zvládli tento úkol na jedničku a posadili X-5 na vrchol také aplikací dynamického systému stability jízdy DSC (Dynamic Stability Control), bezesporu nejvyspělejšího elektronického nastavení podvozku na světě. Vzhledem ke specifickým podmínkám terénního provozu jej však doplnili systémy HDC (Hill Descent Control), známému z terénního Freelanderu sesterské značky Land Rover, který zabraňuje nekontrolovatelnému rozjetí vozidla ze svahu (a to i při vyšlápnutí spojky!), a ADB-X (Automatic Differential Brake), samočinně svornému zařízení diferenciálu pro zlepšení trakčních vlastností.


Přestože se BMW X-5 bude vyrábět v řadě motorových variant, pro uvedení na trh byla zvolena nejprve verze X5 4.4i s osvědčeným osmiválcem o výkonu 210 kW (286 k) ze sedanů BMW 540i/74Oi, který vozu uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s, největší rychlost 207 km/h a průměrnou spotřebu paliva EU 13,9 l/100 km. Ve výbavě Sports Package se sportovním pérováním, devatenáctipalcovými koly a pneumatikami třídy V největší rychlost vzroste na 230 km/h. Největší varianta osmiválcového motoru BMW využívá pokrokových technologií, k nimž patří proměnné časování sacích ventilů VANOS, kapalinou chlazený alternátor a digitální elektronický motormanagement DME (Digital Motor Electronics). Hodnoty spotřeby, zejména vzhledem k hmotnosti prázdného vozidla 2095 kg, jsou překvapující a v některých ohledech dokonce převyšují sedan BMW 540i. Palivová nádrž o velkém objemu 92 l tak dovoluje akční rádius přes úctyhodných 660 kilometrů.


Nový BMW X-5 4.4i se dodává výhradně se samočinnou elektronic-kou pětistupňovou převodovkou ZF 5HP 24, která nabízí nejen adaptivní programy řazení podle stylu jízdy, ale také možnost přímého řazení Steptronic pro sportovní jízdu. Inteligentní elektronika však nedovolí chybné řazení (systém Shift-lock/Interlock) ani sama nepřeřadí nahoru, pokud řidič náhle sejme nohu z plynového pedálu (systém Fast-Off Recognition), takže dovoluje účinné brzdění motorem. Trvalý pohon všech kol za běžných podmínek rozděluje točivý moment v poměru 38:62 % na přední a zadní nápravu, v případě potřeby (prokluz kol) mezinápravový diferenciál tento poměr přerozdělí. Plně zatížené vozidlo se rozjede i do svahu se sklonem přes 32 stupňů. Pohon předních kol zahrnuje řetězový převod, hnací hřídel pravého předního kola prochází olejovou vanou motoru, což dovoluje snížit výšku vozu se zachováním nízké polohy těžiště a dostatečné světlé výšky. Hmotnost na nápravy je rozdělena v téměř ideálním poměru 52:48 % (přední/zadní) a BMW X-5 předčí všechny vozy off-road v jízdních vlastnostech. Také díky nezávislému zavěšení všech kol, tvořenému vpředu novou nápravou se vzpěrami McPherson a vzadu integrálními víceprvkovými závěsy, odvozenými od velkého sedanu BMW řady 7. Posilové hřebenové řízení ZF se na přání dodává s variabilním účinkem posilovače ZF Servotronic. Pneuma-tické pérování s elektronickou regulací zaručuje stálou světlou výšku a omezuje naklánění vozu v zatáčkách.

BMW X-5: Nejen do terénu


Součinitel aerodynamického odporu vzduchu pouhých 0,36 je rekordní hodnotou u terénního automobilu. BMW X-5 je o 150 mm kratší než sedan řady 5, ale o málo širší než řada 7. Výškou 1,71 m samozřejmě převy-šuje všechny ostatní modely BMW. Sedadlo řidiče je o 180 mm výš než v řadě 7, prostorný interiér nabízí vpředu výšku stropu 1013 mm. Rozvor 2,82 m je o centimetr kratší než u řady 5, ale přesto na vůz 4×4 celkem velký; prostorný interiér nabízí zavazadlový prostor od 465 do 1550 litrů a užitečnou hmotnost nákladu až 555 kg. Světlá výška nejméně 180 mm a nájezdové úhly vpředu/vzadu 28/22,5 stupňů dovolují bezproblémový pohyb na nezpevněných cestách. BMW X-5 4.4i je zkrátka výjimečný automobil, který dále posiluje image bavorských automobilů.

Základní technické údaje BMW X-5 4.4i


Osmiválcový motor V/90o uložený podélně vpředu, zdvihový objem 4398 cm3, vrtání x zdvih 92 x 82,7 mm, kompresní poměr 10:1, výkon 210 kW/5400 ot/min, točivý moment 440 N.m/3600 ot/min, digitální elektronická řídicí jednotka motoru, dva řízené katalyzátory, pětistupňová samočinná převodovka ZF Steptronic, trvalý pohon všech kol, všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu na vzpěrách McPherson, vzadu víceprvkový závěs, dynamický systém stability jízdy DSC III, kotoučové brzdy o průměru vpředu/vzadu 332/324 mm, s ABS a vnitřním chlazením vpředu, hřebenové řízení s posilovačem, převod 21,1:1, na přání s variabilním účinkem Servotronic, pneumatiky 235/65 R 17, rozvor 2820 mm, rozchod kol 1576/1576 mm, celkové vnější rozměry 4667 x 1872 x 1707 mm, pohotovostní/užitečná hmotnost 2095/555 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s, největší rychlost 207 nebo 230 km/h, spotřeba paliva EU 18,8/11,1/13,9 l/100 km.

Modrobílá revue jaro 2000
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...