BMW Touring – zapomenutá historie

Před patnácti lety postavil v tichosti jistý Max Reisböck první novodobé kombi značky BMW ve své soukromé garáži. Netušil, že vytvořil vozidlo pro nový segment trhu.

BMW Touring - zapomenutá historie


Max Reisböck stál před problémem. Pro jeho rozrůstající se rodinu byl klasický sedan BMW řady 3 příliš malý, zvláště na prázdninové cestování. Jako zkušební řidič, mistr karosář a mechanik mnichovské automobilky se však nechtěl vzdát radosti z jízdy, kterou BMW poskytují. Věděl, že potřebuje automobil kombi, nebo chcete-li station wagon, a protože u BMW žádné nevyráběli, pustil se do práce sám. Koupil starší BMW 323i s havarovanou zadní částí karoserie, zavřel vůz do soukromé garáže a po večerech pilně pracoval. Jako zkušený karosářský specialista ovšem věděl, že nestačí jen přidat něco plechu navíc. Začal tím, že posunul zadní sloupek sedanu (tzv. C-sloupek) o něco vzad a doplnil část střechy a teprve pak prodloužil karoserii až k její zadní hraně. Po pětistech pracovních hodinách byl nový automobil kombi, první skutečné kombi BMW řady 3, dokončen. A rodinka se mohla těšit na pohodlné cestování. Jenže Max chtěl ještě chvíli počkat. Než vyjedu, předvedu svůj vynález svému zaměstnavateli, rozhodl. A pak se začaly dít věci. Jednoho rána v sedm hodin přijel k Reisböckovým sám Eberhard von Kuenheim, tehdy předseda představenstva BMW AG. Prohlédl si Maxovo dílo a okamžitě rozhodl: “Tento automobil nesmí z garáže vůbec vyjet. Zahájíme výrobu stejného modelu!”


BMW Touring - zapomenutá historie

První generace BMW řady 3 Touring (E30) se představila v roce 1988, nedlouho poté, co Max Reisböck dokončil svoje dílo. Okamžitě vytvořila nový segment trhu, automobily kombi sportovního charakteru, který za desetiletí prošel obrovským vzestupem. Max jistě netušil, že vytvoří průkopnické dílo nového směru. První generace Touringu byla téměř shodná s Reisböckovým prototypem, jednou z drobným změn však bylo prodloužení výklopného víka zádě směrem dolů, aby se snížila výška prahu zavazadlového prostoru pro snazší nakládku a vykládku. Nový Touring se představil na Ženevském autosalonu 1988 v těchto modelech se šestiválcovými motory: 320i (dvoulitr 95 kW), 325i (2,5 litru, 125 kW) a 324 td (turbodiesel 2,4 litru, 85 kW). Model 325iX se dokonce dodával s pohonem všech kol. Karoserie vycházela ze sedanu, byla postavena na podlahové plošině s rozvorem 2570 mm, celková délka činila 4325 mm. Při představení novinky výrobce zdůraznil, že nejde o klasický station wagon, tedy více užitkový automobil než reprezentační osobní vůz, ale o nové vozidlo sportovního charakteru pro aktivní využívání volného času.

První generace kombi vznikla ve 105 tisících exemplářů, dlouho se vyráběla paralelně ještě s novým sedanem řady 3 (E36), představeným v roce 1990. Teprve v roce 1995 přišla obdobně řešená druhá generace (E36). Těchto vozů Touring se do letoška vyrobilo přes 130 tisíc, na podzim je na výrobních linkách v Regensburgu nahradila dnešní třetí generace (E46), kterou představujeme na jiných stránkách v tomto čísle našeho časopisu.

BMW Touring - zapomenutá historie


Na rozdíl od klasických kombi Touring, odvozených ze čtyřdveřových sedanů řady 3, tady byl ještě jeden neméně zajímavý pokus stejného jména, odvozený ovšem z dvoudveřových sedanů. Byla to verze hatchback, tedy s výklopnou stěnou ve splývající zádi. Jakési kombi-kupé, vyvinuté ze sportovních sedanů někdejší řady 02. Spojovala sportovní výkony s praktickým objemnějším zavazadlovým prostorem (po sklopení zadních opěradel o délce 1600 mm a vnitřní výšce až 780 mm) a zejména v nejsilnějším provedení BMW 2002 ti Touring s dvoulitrovým vstřikovým čtyřválcem o výkonu 96 kW a s největší rychlostí 190 km/h patřila k nejrychlejším vozům na německých dálnicích. V letech 1971 až 1974 však vzniklo jen 31 tisíc automobilů ve všech motorových variantách 1600/1602, 1800/1802, 2002 ti (turismo internazionale) a 2002 tii (ti injection), z čehož bylo asi 11 tisíc s dvoulitrovými motory. Výroba skončila v létě 1974 po celozávodní dovolené. Trh nebyl v té době na automobily tohoto typu ještě připraven, a tak se nový Touring jako sportovní kombi vrátil až o patnáct let později.

Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...