Pohonné jednotky pro letadla ovšem nejsou ve výrobním sortimentu společnosti BMW (Bayerische Motoren Werke) žádnou novinkou. Naopak, právě pro působení v tomto náročném oboru strojírenské produkce se v roce 1917 bavorská firma vlastně narodila. O tom ostatně svědčí její modrobílý znak, představující stylizovanou vrtuli. Společnost BMW ale dlouho nezůstala jen u leteckých pístových motorů. Jako jeden z mála výrobců na světě se totiž během třicátých let pustila také do vývoje a produkce tehdy neprobádaných proudových pohonných jednotek. Její iniciativa byla korunována úspěchem v podobě motoru BMW 003, jenž se montoval do letadel Heinkel He 162 Salamander (známých spíše jako Volksjäger) a Arado Ar 234 Blitz, stejně jako do některých verzí známého Messerschmittu Me 262 Schwalbe.
Po druhé světové válce však byla firma BMW na zásah Spojenců nucena vývoj proudových pohonných jednotek zastavit, i když disponovala navýsost schopnými a invenčními pracovníky. O tom svědčí skutečnost, že kupříkladu hlavní konstruktér motoru BMW 003 Hermann Östrich musel v rámci válečných reparací předat svůj návrhářský um a zkušenosti francouzské firmě SNECMA a na jejich základě později vznikly proudové jednotky řady Atar používané ve stíhacích letounech Dassault Mirage. Zajímavostí nepochybně také je, že továrna pro letecké motory, kterou původně vybudovala firma BMW, se zabývala kupříkladu licenční výrobou turbovrtulové jednotky Rolls-Royce Tyne a během roku 1965 se stala součástí německého koncernu MAN.
Nová kapitola v historii leteckých motorů značky BMW se začala psát v červenci 1990, kdy vznikl společný podnik BMW Rolls-Royce Aeroengines. Německý partner, jehož podíl v uvedené společnosti činí 50,5 procenta, vyhradil pro tento účel továrny v Oberurselu u Frankfurtu nad Mohanem a v Dahlewitzu nedaleko Berlína. Nová německo-britská firma si vytkla za cíl připravit technicky a technologicky špičkové letecké proudové, resp. turbodmychadlové jednotky nové generace, vyhovující ekonomickým i ekologickým nárokům příštího století. Na základě pečlivých marketingových průzkumů pak bylo rozhodnuto vyvinout kvalitativně vyšší náhradu dosavadních motorů o tahu 60 až 105 kN. Důvod byl nasnadě, protože většina dnes používaných agregátů dané třídy se stále vyznačuje technickou a technologickou úrovní šedesátých let. To vše přispělo k tomu, že ve vývojových a výrobních kapacitách firmy BMW Rolls-Royce Aeroengines přišla na svět typová řada motorů BR-700.
Turbodmychadlové motory skupiny BR-700 se vyznačují promyšlenou modulovou koncepcí, umožňující pohotově připravit agregát přesně podle požadavků uživatele. Jejich společné jádro tvoří desetistupňový vysokotlaký kompresor, kruhová spalovací komora s 20 vstřikovacími tryskami a dvoustupňová vysokotlaká turbína. Požadovaná úroveň tahu motoru se pak dosahuje víceméně jen patřičným návrhem nízkotlaké dmychadlové soustavy, která se zařadí před již zmíněný vysokotlaký
kompresor. Jako první byl vyvinut motor verze BR-710 o tahu 63 až 77 kN, určený zejména pro proudové obchodní letouny. V současnosti již pohání sériové stroje Gulfstream V a Bombardier Global Express. Bude se ale montovat i do zmodernizovaného vojenského letadla BAe Nimrod 2000 a možná také do ruského dopravního stroje Tupolev Tu-334.
V současné nabídce firmy BMW Rolls-Royce Aeroengines ovšem figuruje také výkonnější motor BR-715 s tahem v rozmezí 77 až 100 kN, jenž byl certifikován během loňského roku především pro stomístné dopravní letouny. Jako první po něm sáhla americká firma Boeing pro svůj nejnovější model 717-200. Existuje však také návrh jednotky BR-720, která má svým tahem vyhovět nárokům velkých dopravních strojů a za pozornost stojí i projekt turbovrtulového motoru BR-700TP, odvozeného z verze BR-715, jenž by měl pohánět vojenský transportní letoun A-400M.
Za devět let své existence získala společnost BMW Rolls-Royce Aeroengines objednávky na celkem 1150 kusů moderních proudových motorů řady BR-700, což je více než pozoruhodný obchodní výsledek. Není ovšem divu, vždyť tyto turbodmychadlové jednotky, vybavené standardně elektronickým systémem regulace FADEC (Full Authority Digital Engine Control), mají oproti své konkurenci mnoho předností. Mezi nejvýznamnější z nich patří jejich moderní konstrukce, která v sobě skrývá nejnovější poznatky výzkumu a vývoje v daném oboru. Díky tomu se tyto motory vyznačují příznivou pořizovací cenou a provozními náklady, jakož i vysokou mírou spolehlivosti a nenáročnou údržbou. Neméně významná je též jejich relativně nízká spotřeba paliva a ohleduplnost k našemu životnímu prostředí: vedle maximálně redukovaného podílu škodlivin ve výfukových plynech jde též o nízkou hlučnost. To všechno jsou devízy, které dostatečně výmluvně hovoří ve prospěch výrobků firmy BMW Rolls-Royce Aeroengines. A tak není pochyb, že se s těmito motory, které nejsou ničím jiným než pokračováním původní výrobní náplně michovské BMW, budeme v nových letadlech setkávat stále častěji.
Zdeněk Odehnal
Modrobílá revue zima 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií