Od října 1999 se vyrábějí modely 318i Touring, 320i Touring a 328i Touring se zážehovými motory a také 320d Touring se vznětovou pohonnou jednotkou. Zcela nový model BMW 330d Touring se šestiválcovým vznětovým motorem završí nabídku na jaře roku 2000. Rozšířená paleta základního vybavení zahrnuje klimatizaci pro všechny šestiválcové vozy stejně jako kvalitní kola z lehkých slitin a brzdové kotouče s vnitřním chlazením už od modelu 318i Touring. S výjimkou zadních slunečních clon a sportovního kitu jsou pro kombi Touring k dispozici shodné příplatkové doplňky jako u sedanu, jedinou specialitou kombi jsou podélné střešní nosiče zavazadel. Od modelového roku 2000 přejímají klimatizační jednotku do základní výbavy také všechny šestiválcové verze sedanů a kupé řady 3. Rozšířena byla paleta barev exteriéru a interiéru. Jak již bylo oznámeno, vedle nového kombi Touring přišly do výroby od podzimu 1999 také očekávané modely BMW 330d sedan (od října) a BMW 318 Ci Coupé (od září 1999).
Automobily kombi se těší stále větší popularitě a u BMW od roku 1992 vzrostl jejich prodej na víc než čtyřnásobné počty! Není tedy divu, že tým vedený šéfkonstruktérem Klausem Gersmannem zahájil práce na novém kombi v únoru 1997, ještě předtím, než se představila základní verze, sedanu nové řady 3, u BMW interně označené E46. Od února do května 1997 vzniklo dvacet prvních prototypů ve vývojovém a výzkumném středisku BMW v Mnichově (jeden přišel na 800 tisíc marek!). Další skupina 25 předsériových automobilů už byla vyrobena v Regensburgu pod vedením Friedricha Fischera, spolutvůrce legendárního sportovního roadsteru BMW Z1, který tam má nyní na starosti jejich sériovou produkci.
Nový BMW Touring řady 3 zaujme na první pohled vyváženým designem, jenž nemá nic společného s někdejším přestavováním sedanů na prosklené dodávkové verze, ale vytváří neobyčejně elegantní osobní automobil vyšší střední třídy, reprezentativním vzhledem zcela rovnocenný sedanu. Jenže s nabídkou většího vnitřního prostoru pro aktivní využívání volného času. Až ke druhému sloupku (tzv. B-sloupku) je přední část karoserie shodná se sedanem, zadní boční dveře však už jsou odlišné. Ve srovnání s některými konkurenty není zase
objem zavazadlového prostoru 435 – respektive 1435 litrů po sklopení zadní řady sedadel – tak velký, ale tvůrci BMW vyznávají zásadu, že nejde o užitkový automobil, ale o novou kategorii luxusního kombi sportovního charakteru. Proto také v Mnichově představili novinku společně s kolekcí nových horských kol, nesoucích rovněž značku BMW. Zavazadlový prostor je nyní snáze přístupný o 100 mm širším otvorem zadní výklopné stěny, stejně jako u řady 5 Touring se montuje vzhůru výklopné zadní okno a integrální výstražná svítilna (červená) s osvětlením zavazadlového prostoru (žluté), namontovaná do spodní hrany výklopné stěny. Přestože je kombi o něco těžší než sedan, jízdní vlastnosti se nezměnily. Rozložení hmotnosti na nápravy v ideálním poměru téměř 1:1 zaručuje příkladné vedení stopy, brzdový systém má nyní kotouče s vnitřním chlazením u všech modelů (dříve u 318i vzadu plné kotouče). Podle názoru některých odborníků jízdní vlastnosti Touringu řady 3 připomínají víc naladění podvozku kupé této řady než před rokem uvedeného sedanu. Tak rychle dnes totiž postupuje vývoj a charakteristika pérování a tlumení byla u Touringu řešena jako zcela nový úkol. O pečlivosti věnované této otázce ostatně svědčí přemístění akumulátoru u šestiválcových verzí a modelů se vznětovým motorem do zavazadlového prostoru, pouze pro optimalizaci rozložení hmotnosti na nápravy! U čtyřválcového BMW 318i zůstal akumulátor vpředu, takže vzadu zbývá o něco víc místa. V zavazadlovém prostoru nechybí dvanáctivoltová zásuvka (např. pro chladicí box). Konstruktéři věnovali maximální pozornost každému detailu. Design zádě nyní koncovými svítilnami připomíná sedany řady 3 a jasně tak prozrazuje příslušnost ke značce. Třetí brzdové světlo je v elegantním spoileru nad zadním oknem, kde se také ukrývají antény pro autoradio a příplatkový navigační systém GPS (Global Positioning System). BMW 3 Touring patří k vozům s nejdelším rozvorem 2725 mm ve své třídě, což se odráží v pohodlném a prostorném interiéru. Multifunkční loketní opěrka mezi zadními sedadly se lehce sklopí, aniž by bylo třeba snímat sériově dodávanou třetí opěrku hlavy, a ukrývá schránku a dva držáky nápojů. BMW řady 3 vede také v příkladné pasivní i aktivní bezpečnosti. Šest airbagů je v základní výbavě, dva boční vzadu se dodávají za příplatek. Za zadní řadou sedadel je pevná ochranná síť, zavazadla proti posunu lze upnout do speciálních úchytů.
BMW 3 Touring se dodává se shodnými motory jako sedan, byly vybrány modely 318i, 320i, 328i a vznětový 320d; během příštího roku přijde ještě vznětový šestiválec 330d. Pěti-stupňovou převodovku s přímým řazením může nahradit pětistupňová samočinná Steptronic s adaptivní funkcí řazení, u BMW 318i se alternativně montuje čtyřstupňová samočinná, k dispozici jsou systémy jízdní stability ASC+T, popřípadě vyspělejší dynamický systém DSC III. Nové automobily řady 3 Touring přišly na evropský trh v říjnu. Vůbec poprvé bude Touring uveden také na severoamerické a japonské trhy.
BMW 328i Touring
Šestiválcový zážehový motor s čtyřventilovým rozvodem 2x OHC, pětistupňová převodovka s přímým řazením, na přání pětistupňová samočinná, pohon zadní nápravy. Zdvihový objem 2793 cm3, největší výkon 141 kW (193 k) při 5500 ot/min, největší točivý moment 280 N.m při 3500 ot/min. Vnější rozměry 4478 x 1739 x 1409 mm, rozvor 2725 mm, pohotovostní hmotnost 1465 kg, užitečná 540 kg. Nádrž paliva 63 l. Největší rychlost 237 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s, spotřeba paliva ES 13,1/7,1/9,3 l/100 km.
BMW 320i Touring
Viz výše, ale zdvihový objem 1991 cm3, největší výkon 110 kW (150 k) při 5900 ot/min, největší točivý moment 190 N.m při 3500 ot/min. Pohotovostní hmotnost 1425 kg. Největší rychlost 214 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 s, spotřeba paliva ES 12,5/6,9/9,0 l/100 km.
BMW 318i Touring
Viz výše, ale zážehový čtyřválec s dvouventilovým rozvodem OHC, na přání čtyřstupňová samočinná převodovka, zdvihový objem 1895 cm3, největší výkon 87 kW (118 k) při 5500 ot/min, největší točivý moment 180 N.m při 3900 ot/min. Pohotovostní hmotnost 1365 kg. Největší rychlost 202 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 s, spotřeba paliva ES 11,4/6,2/8,1 l/100 km.
BMW 320d Touring
Viz výše, ale vznětový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva a čtyřventilovým rozvodem 2x OHC, zdvihový objem 1951 cm3, největší výkon 100 kW (136 k) při 4000 ot/min, největší točivý moment 280 N.m při 1750 ot/min, pouze pětistupňová převodovka s přímým řazením. Pohotovostní hmotnost 1460 kg, užitečná 500 kg. Největší rychlost 207 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 s, spotřeba paliva ES 7,7/4,8/5,9 l/100 km.
BMW 330d Touring
Viz výše, ale vznětový přeplňovaný šestiválec s přímým vstřikováním paliva Common Rail, zdvihový objem 2926 cm3, největší výkon 135 kW (184 k) při 4000 ot/min, největší točivý moment 390 N.m při 1750 až 3200 ot/min. Na přání pětistupňová samočinná převodovka. Pohotovostní hmotnost 1590 kg, užitečná 540 kg. Největší rychlost 225 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s, spotřeba paliva ES 9,5/5,6/7,0 l/100 km.
Modrobílá revue zima 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.