Tohle je raritka všech raritek. Na základech už tak dobrého stroje BMW R 18 postavili specialisté na zakázkové motorky doslova unikát s designem legendárního letounu Junkers Ju 52. Jmenuje se Iron Annie, je z hliníku, má silný dvouválec a doslova omračuje vzhledem…
Byla to legenda své doby. Třímotorový Junkers Ju 52 ve 30. letech minulého století přepravoval kde co. Asi nejznámější variantou letadla se stalo to s registrací D-AQUI ve žluto-černém barevném provedení německé Lufthansy z roku 1936. Během svého působení v Americe mezi roky 1970 a 1984, ho majitel Martin Caidin označoval přezdívkou „Iron Annie“.
Design letectví
A právě tento letoun a jméno byly inspirace pro partnera BMW, společnosti VTR Motorrad AG & VTR Customs sídlícího ve městě Schmerikon ve Švýcarsku, k vytvoření velmi speciální zakázkové verze modelu motocyklu BMW R 18, který dostal pojmenování R 18 Iron Annie.
Nový majitel (architekt) měl už v minulosti individuálně podle svých představ postavený motocykl R nineT, tentokrát se staly charakteristickými prvky designu prvky z oblasti letectví.
Například rychloměr integrovaný do nádrže má připomínat přístroje ve starých kokpitech, k vidění jsou rovněž panely s rychloupínacími uzávěry, jaké se nacházejí na mnoha letadlech. A samozřejmě bylo nutností také použití pro Ju 52 charakteristického vlnitého hliníkového plechu. Zároveň ale mělo sedadlo připomínat jezdecké sedlo a pro barevné schéma mělo být použito řešení původní „IRION ANNIE“, kombinující šedou a černou.
Upravujeme…
Jako výchozí bod pro celý projekt posloužilo BMW R 18 First Edition. Nejprve byl vyjmut jeho motor, který dostal kompletně černou barvu. Všechny chromované díly byly nalakovány na černo a také trubky přední vidlice dostaly černý povrch s úpravu DLC (Diamond Like Carbon).
Přední štítek získal co možná nejužší a nejnižší podobu zvýrazňující celkově aerodynamický tvar. O 7 cm kratší vidlice a výškově nastavitelný tlumič Wilbers podtrhují celkově přikrčený postoj motocyklu. „Abychom motocykl zmenšili a dodali mu mezi koly méně mohutný vzhled, nechali jsme vyrobit velká kola Kineo s průměrem 18 a 21 palců,“ dodává Daniel Weidmann, majitel a jednatel společnosti VTR Motorrad & VTR Customs.
Lahůdka a výzva
Další technickou lahůdkou je použití závodních páček pro brzdu a spojku HC3 od firmy Magura. Ciferník upraveného rychloměru dostal ručičku speciálně vyrobenou hodinářskou firmou zeit.zone Zürich.
„Jednou z velkých výzev u R 18 Iron Annie byly repliky chladicích žeber v oblasti zadních tlumičů. Vytvarovat tyto díly do rovnoběžných a krásných tvarů a zároveň je ještě harmonicky upevnit si vyžádalo řadu pokusů,“ říká Daniel Weidmann o práci s hliníkovým plechem. Tyto práce si vyžádaly nespočet hodin práce, protože palivová nádrž, zadní část s naznačenou ocasní ploutví letounu, boční panely a přední štítek byly umně tvarovány ručně z hliníkového plechu. Reminiscencí na tradiční kovovou konstrukci letadel jsou také četné nýty s polokulovou hlavou.
R 18 Iron Annie získá homologaci pro silniční provoz, jeho domovem se stanou cesty kolem Ženevského jezera. Zákazníkovi bylo přislíbeno, že zůstane jediným strojem v tomto provedení.
Box
BMW R 18 Iron Annie je smesicí mimořádných dílů od známých značek. Hliníkové prvky kapotáže vyrobila švýcarská firma VTC Customs, tlumiče jsou od německých specialistů z Wilbers, kola dodalo italské Kineo Wheels a obutí na ně britské Avon Cobra. Německé jsou přední světlomet (HIGHSIDER), směrová světla a zadní světlo (Kellermann), řídítka (ABM), brzdová/spojková páčka (Magura) nebo výfuk (Walzwerk). Na zakázku je pak vyrobený rychloměr od zeit.zone Zürich.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií