O dokonalé ovladatelnosti a vynikajících jízdních vlastnostech terénních cestovních motocyklů BMW nejlépe vypovídaly dramatické televizní záběry z Dakaru, kde drobný štíhlý motokrosový mistr světa Gaston Rahier elegantně a ve vysokém tempu kličkoval přetěžkým africkým terénem. A neměl konkurenci.
Nikoho asi nepřekvapuje, že mnichovská klasika slaví úspěchy na světových trzích, přestože vzhledem k úctyhodnému jménu i příslovečné německé preciznosti výroby nepatří mezi levné zboží. Druhá generace endura po totální přestavbě debutovala pod nynějším typovým označením na frankfurtské Motor Show již v roce 1993 a v následující sezoně se objevila na světových trzích. V roce 1998 již napočítal výrobce přes 36 000 prodaných strojů. Hnací agregát je prakticky shodný s osvědčeným motorem pohánějícím dříve narozený sportovní typ R 1100 RS. V době uvedení na trh se tak mnichovský stroj stal největším endurem s nejvyšším výkonem a točivým momentem. Jakkoli čas oponou trhnul, jen zcela ojediněle se konkurence dostala dále. Terénní cestovní BMW však disponuje ještě několika dalšími superlativy. Již dlouhá léta se oprávněně chlubí naprosto originálním uložením předního kola v konstrukci Telelever, která kombinuje výhody klasické teleskopické vidlice s trojúhelníkovým ramenem připomínajícím závěsy kol u automobilů. V tomto směru zatím nikdo nepřišel se srovnatelně velkým revolučním krokem.
Motor: Čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený zážehový plochý dvouválec s rozvodem HC a čtyřmi ventily na válec uložený v rámu podélně. Zdvihový objem 1085 cm3, vrtání a zdvih 99 x 70,5 mm. Kompresní poměr 10,3 : 1. Největší výkon 59 kW při 6750/min, největší točivý moment 97 N.m při 5250/min. Elektronicky řízené vstřikování paliva a digitální zapalování s programovou regulací předstihu zážehu Bosch Motronic MA 2.2. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Elektrický spouštěč 1,1 kW. Akumulátor 12 V/19 Ah, alternátor 12 V/700 W. |
Převodné ústrojí: Primární převod ozubenými koly. Jednolamelová suchá spojka o průměru 180 mm s opačným smyslem otáčení a kapalinovým ovládáním. Pětistupňová převodovka s postupovým přímým řazením nožní páčkou. Převodové stupně 4,16 – 2,91 – 2,13 – 1,74 – 1,45. Sekundární převod zapouzdřeným kloubovým hřídelem 3,00. |
Podvozek: Dvojitý prostorový uzavřený rám svařený z ocelových trubek. Přední kolo uloženo v konstrukci Telelever s jedinou široce seříditelnou centrálně svisle umístěnou pružicí a tlumicí jednotkou. Zdvih kola 190 mm. Zadní kolo letmo uchyceno na kyvném rameni Paralever také s jedinou svisle umístěnou široce seříditelnou plynokapalinovou centrální pružicí a tlumicí jednotkou. Zdvih kola 200 mm. Kotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním a třecími segmenty ze spékaného kovu (na přání s ABS druhé generace). Přední dvojitá s plovoucími kotouči o průměru 305 mm a čtyřpístkovými třmeny, zadní jednoduchá s kotoučem o průměru 276 mm a dvoupístkovým plovoucím třmenem. Kola s drátěným výpletem 2,5 x 19 vpředu, 4,0 x 17 vzadu. Radiální pneu vpředu 110/80 H 19 TL, vzadu 150/70 H 17 TL. Palivová nádrž o objemu 25 l. |
Rozměry a hmotnosti: Délka 2196 mm, šířka 820 mm, výška 1372 mm, rozvor kol 1509 mm, výška sedla nad zemí 840/860 mm, světlá výška 130 mm. Pohotovostní hmotnost 243 kg, užitečná 207 kg. |
Provozní vlastnosti: Největší rychlost 195 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 4,3 s. Spotřeba paliva Natural (kombinovaná) 5,5 l/100 km. |
Cena: 397 000 Kč |
Ondřej Horský (Svět motorů)
Modrobílá revue zima 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií