Zatímco třeba v Německu představuje trojková řada BMW relativně dostupný rodinný automobil, u nás je jakýkoliv mnichovský model – možná až trochu zbytečně – výrazem určité výlučnosti. A snad i proto se na našem trhu v poměru k jiným státům kupují mnohem více silnější modely, než právě ty, které třeba v Německu slouží jako rodinné auto. Možná, že je v tom i kus neinformovanosti. Vždyť třeba nová třistašestnáctka už dávno není automobil se šestnáctistovkovým motorem, ale supervůz s dvoulitrovou pohonnou jednotkou, který za docela slušný peníz umožňuje náramné svezení. V tomhle směru je prostě náš trh – a řekl bych že ke své škodě – poněkud zvláštní.
Naše klientela se však dá jen těžko charakterizovat výhradně finančním postavením. Spíše bych ji označil jako skupinu ve svém oboru úspěšných lidí, kteří se nechtějí pouze pohodlně dopravit z místa A do místa B, ale chtějí a umějí si i tuto jízdu vychutnat. A také lidí, kteří si uvědomují význam ohromné pasivní i aktivní bezpečnosti těchto automobilů. To jsou ti, kteří si dokáží spočítat, kolik by je v době, v níž jsme na silnicích svědky věcí přímo nevídaných, stála nějaká ta doba strávená v nemocnici. Protože BMW dokáže mnohé eliminovat a i v případě nehody z tohoto vozu zpravidla vystoupí nezraněni.
Novinkou našeho trhu s automobily BMW se stává skutečnost, že se na něm začínají v poslední době výrazněji prosazovat modely se vznětovým motorem, které dříve požadovali pouze lidé, kteří tomuto pohonu z nejrůznějších důvodů fandili. Dnes se ovšem situace změnila. Zejména proto, že vznětové dvou-, tří- i čtyřlitrové motory BMW nové generace představují zcela novou kvalitu, která dieselové modely posunula úplně jinam: představují totiž rovnocennou alternativu vozům se zážehovou pohonnou jednotkou a splňují vše, co si zpravidla člověk pod pojmem “bavorák” představuje. Takže i v této verzi – a zejména v kombinaci se samočinnou převodovkou – představují dynamické a sportovní vozy. Navíc s výtečnou ekonomikou. To mohu posoudit z vlastní zkušenosti a dieselové modely BMW to koneckonců dokázaly i na závodních okruzích. Není proto divu, že třeba v Rakousku má dnes devět z deseti prodaných vozů BMW vznětový motor a že zájem o tyto automobily výrazně stoupá i na našem trhu: tento druh pohonu má dnes zhruba každý třetí prodaný vůz z Mnichova.
Modrobílá revue zima 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií