Nejmladší vydání sportovního automobilu BMW M3 představuje bezkonkurenční nabídku na světovém trhu. Zákazník dostává do rukou výkonný automobil, k jehož údajům není prakticky třeba víc dodávat.
motor | řadový šestiválec s plynule variabilním časováním obou vačkových hřídelů Double Vanos |
objem | 3200 ccm |
výkon | 252 kW (343 k)/7900 ot./min. |
točivý moment | 365 N.m |
zrychlení | 5,2 s |
spotřeba | 11,9 l/100 km |
Nový motor vychází z konceptu vysokootáčkové pohonné jednotky, která se řídí stejnými měřítky platnými i pro motory F1. Ačkoliv byl objem zvýšen o 1,4 % oproti předchozímu agregátu, tak díky vysokým otáčkám vzrostl výkon o 6,9 % a točivý moment o 4,3 %. Přes vysoké jmenovité otáčky nabízí šestiválec značný rozsah využitelných otáček. Už při 2000 je k dispozici 80 procent největšího točivého momentu. Při 8000 otáčkách dosahují písty rychlosti 24 m/s, jen pro srovnání při akceleraci F1 rotuje klikový hřídel až 18000krát za minutu a každý z deseti pístů urazí za sekundu pětadvacet metrů.
Motor je také osazen vlastní řídicí jednotkou s kapacitou 25 mil. „výpočtů“ za sekundu. Mechanická šestistupňová převodovka zůstala prakticky nezměněna a je převzata ze současných „em-trojek“. Společně se stálým převodem je však natolik dimenzovaná, že stokilometrovou rychlost překročí ještě „na dvojku“. Naopak „šestka“ je zvolena tak, aby elektronicky ohraničenou největší rychlost 250 km/h dosáhla při nízkých otáčkách.
„Podvozek musí být vždy rychlejší než motor“, tak zní jedna ze zásad automobilů třídy M. Inženýři vycházeli ze skvělého základu, a proto je nový podvozek pokračováním dalšího vývoje stávajícího. I přes nepatrně vyšší hmotnost nabízí opět skvělé jízdní vlastnosti. K nim přispívají mj. vypínatelný stabilizační systém regulující dynamiku jízdy DSC III a nově vyvinutá variabilní uzávěra diferenciálu. Ta hraje rozhodující roli zvláště za velmi obtížných jízdních situacích.
Radost z jízdy dále ještě zvyšují tuhá karosérie, lehké hliníkové nápravy a výhodné rozdělení hmotnosti na přední a zadní nápravu 50:50. Optimální rozdělení hmotnosti na nápravy napomáhá vozu zajišťovat takové trakční vlastnosti, které byly až dosud v zimních podmínkách pro sportovní auta se zadním pohonem nedosažitelné.
Od ostatních modelů „M3“ se odlišuje novou čelní maskou s vestavěnými mlhovkami a nárazníkem s mohutným vstupem chladicího vzduchu. Kapota motoru je uprostřed lehce zvednuta, čímž se získal prostor pro nový motor. Je vyrobena z hliníku, což ve srovnání s ocelovou představuje zhruba 40procentní úsporu při zachování bezpečnostních požadavků.
Ve sportovním duchu se nese uspořádání interiéru s použitými kvalitními materiály a velkým množstvím elektroniky. Otáčkoměr je po obvodu osazen žlutými diodami, které signalizují nedosažení provozní teploty. V základní výbavě je vůz vybaven prakticky vším, co si jen řidič může přát a nač si vzpomene. Nechybí samočinná klimatizace s rozdělením do dvou zón. Airbagový systém zahrnuje čelní, boční i hlavové airbagy, na přání jsou pouze boční pro cestující na zadních sedadlech.
Sportovní sedadla mají poprvé nastavitelná i opěradla, což ještě více napomáhá bočnímu držení těla při rychlejší jízdě, aniž by rozdílně velcí řidiči byli omezováni v pohodlí či na dlouhých cestách. Zmodernizovaný varovný systém kontroly tlaku neustále hlídá kola a při ztrátě vzduchu větší než 50 procent informuje řidiče.
Ještě než se BMW M3 dostal do sériové výroby, tak prošel velice náročnými zkouškami, byl testován při +45 oC v Death Valley nebo v namibijské poušti, při –40 oC ve Finsku a Kanadě. Extrémní jízdní zkoušky na 40 tisíc kilometrů, což odpovídá zhruba 200 tisícům km po dálnici absolvoval na rychlostním okruhu v Miramare ve Francii. Zvláštností byl pak test na 8000 km po Severní smyčce Nürburgringu. Tady byl podvozek zatěžován dvacetkrát víc než v obvyklém provozu. Čas 8.5 minuty odpovídá časům čistokrevných závodních vozů při čtyřiadvacetihodinovce před několika lety.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií