BMW: Legendární Osmička

Na vrcholu modelové nabídky BMW stály po několik let luxusní kupé řady 8, montované až do poloviny letošního roku na výrobní lince závodu v Dingolfingu. Po vyřízení letošních objednávek bude výroba ukončena a verze 8 bude ve výrobním programu nahrazena sportovním roadsterem Z8.

BMW: Legendární Osmička


Automobil BMW 850i byl pře kvapením Frankfurtského auto-salónu 1989. Po třech letech se tzv. osmičková řada rozrostla na tři modely, když se na Pařížském autosalonu představila dvanáctiválcová 850i ve dvou nových verzích s různým výkonem motoru. Na autosalonu v Amsterdamu 1994 přibylo levnější osmiválcové provedení 840 Ci. Během let procházela kupé řady 8 menšími a většími úpravami, které se pokusíme shrnout v následujících řádkách.

Nejsilnější BMW


Zatímco sedan BMW 750i se stal prvním poválečným německým dvanáctiválcem, jeho motor pasoval BMW 850i na nejvýkonnější stroj mnichovské značky s největší rychlostí omezenou na 250 km/h, stejně jako u „sedmsetpadesátky“ a tehdy šestiválcového BMW M5.


BMW: Legendární Osmička

Na Frankfurtském autosalonu 1989 zaznamenal nový luxusní sportovní automobil obrovský zájem, přestože šlo o kupé jen pro úzkou skupinu nejbohatších klientů. Pětilitrový motor V12 o výkonu 220 kW (300 koní) a točivém momentu 450 N.m uděloval mohutně působícímu vozu s hmotností 1790 kg zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a za pohybu z 80 na 120 km/h na přímý převod (pětku, protože šestka je úsporný převod do rychla) za 6,0 s. Jak jsme už prozradili, BMW 850i dostal poprvé šestistupňovou převodovku s přímým řazením, která tehdy znamenala novou kvalitu mezi vysokovýkonnými kupé. Alternativně se montovala čtyřstupňová samočinná převodovka ZF 4HP24 se třemi programy řazení (Sport, Economy, Manual).

BMW 850i s pětilitrovým dvanáctiválcovým motorem o výkonu 221 kW (300 koní) změnil po Pařížském autosalonu 1992 označení na 850 Ci, zatímco pro modelový rok 1993 se objevila ještě výkonnější verze 850 CSi, čistokrevné kupé vysokých výkonů, skutečné Gran Turismo. Oba vozy už tehdy dostaly dva airbagy řidiče a spolujezdce v základní výbavě.


Nejsilnější BMW 850 CSi odlišoval zvětšený objem motoru z 5,0 na 5,6 litru, vyšší kompresní poměr a výkon 280 kW (380 koní), přičemž točivý moment vrcholil hodnotou 550 N.m při otáčkách 4000 ot/min. V jízdních vlastostech to znamená zrychlení z klidu na 100 km/h za pouhých šest sekund a největší rychlost 250 km/h. Ale ta je elektronicky omezena, vůz by měl samozřejmě na víc. Další silnou stránkou motoru je jeho pružnost. Na čtyřku zrychlí vůz z 80 na 120 km/h za 5,9 sekundy. Přitom je BMW 850 CSi relativně úsporný, průměrná hodnota spotřeby 12,8 litru benzínu na 100 km podle metodiky ES je u vozu této velikosti úctyhodná. Také 850 CSi měl standardně šestistupňovou mechanickou převodovkou, ale zvenku se od základní 850 Ci odlišoval novým předním spoilerem, zadní zástěrkou, sedmnáctipalcovými koly ve stylu M5, pneumatikami 235/45 ZR 17 vpředu a 265/40 ZR 17 vzadu, čtyřmi výfukovými rourami kruhového průřezu z nerezavějící oceli a aerodynamicky optimalizovanými zpětnými zrcátky.


BMW: Legendární Osmička

Podvozek vozů řady 850 je špičkou, jak se ostatně u BMW stalo dobrým zvykem. Kromě velkých brzd s protiblokovacím a protiskluzovým systémem jsou k dispozici snížené sportovně přitvrzené pérováním M-Technic, aktivní kinematika zadní nápravy ARAK, posilovač řízení Servotronic a systém stability jízdy a protiprokluzové zařízení ASC+T (Automatic Stability and Traction Control). Pokrokovým prvkem bylo rovněž EEPC (Electronic Engine Power Control) s programovým ovládáním motoru. V poloze Sport reaguje motor na pohyb akcelerátoru brutální silou, v režimu Comfort je odezva příjemnější a měkčí (odvozený systém najdete v dnešním osmiválcovém BMW M5). Druhá poloha přispívá k hospodárnější a plynulejší jízdě v městském provozu, při častém zastavování na křižovatkách.

Osmiválec navíc


Na Amsterdamském autosalónu 1994 slavilo světovou premiéru kupé BMW 840 Ci, osmiválcová verze osmsetpadesátky. Menší varianta se liší kromě motoru také pětistupňovou převodovkou namísto šestistupňové. Účelem bylo opět poskytnout špičkové kupé i méně movitým zákazníkům. Osmiválcový motor s čtyřventilovými hlavami válců se objevil nejprve v sedanu řady 7 a později 5. Hned si získal srdce příznivců modrobílé značky, která se tímto jedinečným dílem vrací k tradici osmiválců řady 500 z padesátých a šedesátých let, ukončenou modelem kupé BMW 3200 CS (1962-65) s karosérií z Bertonovy dílny.


Také BMW 840 Ci má protiskluzový stabilizační systém ASC+T, víceprvkovou zadní nápravu a posilovač řízení s variabilním účinkem jako jeho silnější bratři. Největší rychlost je omezena na 250 km/h, ale zrychlení na stovku za 7,4 sekundy i luxusně vybavený interiér jistě také uspokojí. Z řady 8 tehdy rovněž vyšly bezpečnostní vzduchové vaky, které BMW později nabídla i na svých malých a středních modelech 3 a 5. Stotřicetilitrový vak po bleskurychlém naplnění v okamžiku kolize výrazně snižuje nebezpečí vážného zranění. Musí se ovšem užívat v kombinaci se zapnutými bezpečnostními pásy. Od modelového roku 1993 dostaly BMW řady 8 sklopná opěradla zadních sedadel, která v případě potřeby zvětšila objem zavazadlového prostoru, samočinná převodovka byla doplněna adaptivní funkcí řazení podle stylu řidiče, příplatkovou nabídku rozšířil systém dynamické stability jízdy DSC a od Franfurtského autosalonu 1993 rovněž šestistupňová převodovka pro osmiválcovou verzi.

Modely 1999


V souladu s vývojem pohonných jednotek BMW pro sedany řad 5 a 7 se změnily motory také v řadě 8. Od roku 1996 přišly nové osmiválce 4,4 litru a dvanáctiválce 5,4 litru s nižší spotřebou a menšími emisemi, dále upravené pro modelový rok 1999. Mechanická šestistupňová převodovka je nyní vyhrazena pouze pro kupé BMW 840 Ci, alternativně dodávané s pětistupňovou samočinnou. Dvanáctiválec se v modelovém roce 1999 vyrábí pouze jako BMW 850 Ci s motorem o výkonu 240 kW a samočinnou převodovkou. Maximální rychlost všech verzí je elektronicky omezena na 250 km/h.


Automobily řady 8 s charakteristickou plochou přídí, která výklopnými světlomety připomíná legendární BMW M1, bohatou výbavou nenechají snad žádné přání nesplněno. Vzhledem k profilaci klientů však v poslední fázi své výroby míří do kategorie luxusních vozů, a proto se vyrábějí především se samočinnou převodovkou. Do poloviny letošního roku bylo vyrobeno přes 23 tisíc kusů vozů řady 8.

Základní technické údaje vybraných modelů
BMW 850i
(1989)
Dvanáctiválcový motor V/60o uložený podélně vpředu, zdvihový objem 4988 cm3, výkon 220 kW/5200 ot/min, točivý moment 450 N.m/4100 ot/min, digitální elektronická řídicí jednotka motoru, dva řízené katalyzátory, šestistupňová převodovka, pohon zadních kol, všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu na vzpěrách McPherson, vzadu víceprvkový závěs, kotoučové brzdy s ABS a vnitřním chlazením vpředu, řízení s oběhem kuliček a variabilním účikem posilovače Servotronic, rozvor 2684 mm, délka 4780 mm, hmotnost 1790 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s, největší rychlost 250 km/h, spotřeba (město/90/120 km/h) 19,8/8,8/10,4 l/100 km.
BMW 850 Csi
(1993)
Viz výše, ale 5576 cm3, 280 kW/5300 ot/min, 550 N.m/4000 ot/min, 1865 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s, spotřeba 19,8/8,5/10,2 l/100 km.
BMW 850 Ci
(1999)
Viz výše, ale 5379 cm3, 240 kW/5000 ot/min, 490 N.m/3900 ot/min, pouze pětistupňová samočinná převodovka, 1880 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s, spotřeba ES (město/mimo město/kombinace) 21,1/9,9/14,0 l/100 km.
BMW 840 Ci
(1993)
Viz výše, ale osmiválcový motor V/90o, 3982 cm3, 210 kW/5800 ot/min, 400 N.m/4500 ot/min, pětistupňová mechanická převodovka, hmotnost 1830 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s, spotřeba (město/90/120 km/h) 17,2/7,7/9,3 l/100 km.
BMW 840 Ci
(1999)
Viz výše, ale 4398 cm3, 210 kW/5700 ot/min, 420 N.m/3900 ot/min, šestistupňová mechanická převodovka, 1780 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,0 s, spotřeba ES (město/mimo město/kombinace) 19,2/9,0/12,8 l/100 km.

Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...